Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iChristian har et poeng i at på genrell basis er det mange som trekker likhetstegn mellom Al-Qaida og Taliban. Fiendebildet i Afghanistan er komplisert. Jeg tror det er mer opprørervirksomhet enn organisert religiøs motstand (Al-Qaida).

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med at Al-Qaida er en av de sterke partene i denne konflikten. Du har et vagt organisert Taliban, og et hav med krigsherrer som snur seg etter der vinden blåser. Det er litt av det som gjør situasjonen så utrolig komplisert.

General Patreus regner at det er røffly 100 Al-Qaida-operatører som er aktive i Afghanistan. Man kan sikkert firedoble det antallet, men det vil fortsatt være "musepiss i havet" i forhold til de styrkene krigsherrene stiller opp med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha lest boken kan jeg fortelle at en Afghansk kvinne forteller om innvasjonen. Hun sier hovedproblemet ikke er selve tilstedeværelsen av NATO, terroren fra Taliban/al-Qaida eller noe sånt, men at USA satte dårlige krigsherrer til makten forskjellige steder i landet når de ankom. Dette er maktsyke, hasjrøykende, kvinneundertrykkende og inhabile menn som ikke vet hvordan de skal takle makten eller hjelpe for å innføre demokratiet. Korrupte faenskapet.

Lenke til kommentar

Jepp, dagens strategi fungerer ikke. Lurer på om ikke det smarteste hadde vært å trekke seg vekk for å gi Taliban og Al-Qaida en falsk følelse av trygghet så de kan begynne å etablere seg igjen litt mer synelig og deretter slå til for fullt med all militærmakt.

Ser aldri på tv.

Lenke til kommentar

Jeg også. Men samtidig tror jeg rett og slett Afghanerne er for feige til å sloss i mot fordi Taliban/al-Qaida har dem etter ballene og dreper de og familien deres om de står i mot. Så de lar heller koalisjonen ta fallet eller velger å ikke gjøre en dritt med det og heller se på slike dødsfall.

Lenke til kommentar

iChristian har et poeng i at på genrell basis er det mange som trekker likhetstegn mellom Al-Qaida og Taliban. Fiendebildet i Afghanistan er komplisert. Jeg tror det er mer opprørervirksomhet enn organisert religiøs motstand (Al-Qaida).

Det er veldig sant. Mange, bade her og ellers ser ut til a tro at det i hovedsak er kamper mellom Taliban og ISAF, nar sannheten jo er at det er kamper mellom forskjellige maktpersoner og ISAF og ogsa internt. Jeg tror en stor grunn til at sa mange uttaler seg pa denne maten er en grunnleggende mangel pa forstaelse for Afghanistan og folket der. Mange tillegger rett og slett motivasjoner.

Lenke til kommentar

Vestens virkelige problemer kommer den dagen da Taliban ikke lenger primært sett favner om Pashtunere, men også begynner å rekruttere massivt fra andre folkegrupper i landet... Da sliter vi. Sånn i tillegg til problemene vi i dag har med dem og med krigherrene.

Lenke til kommentar

35 veiarbeidere drept i Afghanistan

Minst 35 afghanere skal være drept av Taliban. Ytterligere 20 er skadd.

Ifølge en talsmann for myndighetene i området skal Taliban-styrker ha angrepet leiren til et veiarbeidselskap.

Angrepet på veiselskapet skjedde i Paktia-provinsen i østlige Afghanistan, og skal ifølge nyhetsbyrået AFP være det verste enkeltangrepet på flere måneder.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7639684

Nå må sivilbefolkningen der nede forstå at Taliban ikke er noen framtid for Afghanistan.

Lenke til kommentar

Norske statsråder og Aker er juridisk ansvarlig for medvirkning til tortur

Meget interessant intervju med Professor Ståle Eskeland. Forfriskende at en respektert jusprofessor snakker i mot makten på en så direkte måte.

Hørte på det akkurat nå i stad. Veldig bra intervju.

http://www.nrk.no/playout/v1.1/flashplayer.ashx?a=DFBB379ACADF1F8F&w=462&rand=129505422914618165

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Politifolk drept i Afghanistan

Minst tre politifolk ble drept da væpnede menn stormet et politihovedkvarter øst i Afghanistan søndag.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10094088

Alle disse episodene som har skjedd de siste dagene, fatter ikke at befolkningen nå snur seg vekk fra Taliban, Al-Qaida og de andre opprørerne. De må jo innse at disse folkene aldri vil kunne skape noe vellykked land og at alt vil gå tilbake til slik det var før invasjonen hvis Taliban skulle kunne gripe makten igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...