Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bare si det samme igjen, du kan dagdrømme så mye du vil, men vi må forholde oss til virkeligheten og finne løsninger utifra denne. Jeg skulle ønske at opprørerne la ned våpnene, men det er helle ikke særlig sansynelig. Jeg skulle gjerne sett en dobling av styrkebidraget, men desverre tyder alt på det motsatte.

Du kan bare dagdrømme så mye du vil, men dette er en diskusjon og alle andre har ikke nødvendigvis de samme meningene som deg.

Svaret ditt gir ikke mening da du ikke peker på hvor jeg dagdrømmer. Prøv igjen

Lenke til kommentar

Kan bare si det samme igjen, du kan dagdrømme så mye du vil, men vi må forholde oss til virkeligheten og finne løsninger utifra denne. Jeg skulle ønske at opprørerne la ned våpnene, men det er helle ikke særlig sansynelig. Jeg skulle gjerne sett en dobling av styrkebidraget, men desverre tyder alt på det motsatte.

Mener du det er like urealistisk, styrkeoppbygning og de legger ned våpnene? Så jeg som er pro-krig(dagdrømmer) må mene som du sier......eller?

Jeg mener jeg forholder meg til virkeligheten, den sier at de militære har problemer og trenger en sort forsterkninger.

Første avsnittet ditt var relativt uforståelig men jeg mener ikke at det er like urealistisk at de legger våpnene, det var ikke poenget heller. Resten forstår jeg ikke. Hva er det du prøver å si?

Det stemmer at vi har problemer i Afghanistan og at bla. forsterkninger trengs, det er likefult ingenting som tyder på at det kommer til å skje, alt tyder på det motsatte.

Lenke til kommentar

Gjenntar forresten dette spørsmålet: "Har forøvrig ett mer generelt spørsmål som går til alle som støtter krigen såppas sterkt men aldri har deltatt i krig for landet sitt selv men er i riktig alder og ikke har noen funksjonshemninger: Hvordan føles det å sende andre i en krig dere ønsker, å vite at andre dør for din sikkerhet mens du sitter trygt og godt i Norge? Det må jo føles ganske ille, eller klarer man å overbevise seg selv om at det ikke er noe å skamme seg over?"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ber Taliban bryte med Al Qaida

USAs utanriksminister Hillary Clinton ber Taliban i Afghanistan bryte med Al Qaida-nettverket, og gå inn i forhandlingar om ei politisk løysing.

Hillary Clinton gjorde det i talen sin klart at det ikkje vil bli noko opphald i kampen mot både Al Qaida-nettverket og Taliban inne i Afghanistan. Dette for å støtte og hjelpe det afghanske folket i arbeidet med å byggje ei sterkare regjering, slik at landet sjølv kan ta ansvaret for sin eigen tryggleik, sa ho blant anna.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7616146

Synd at artikklen er på nynorsk, men den er jo fortsatt fullt leselig. og det er et godt budskap! :thumbup:

Lenke til kommentar

Så nettopp på NRK serien "Norge i Krig", en statlig sponset serie som har en subjektiv vinkling av situasjonen der de norske soldatene blir fremstilt som helter som skal innføre det hederlige demokratiet til de slemme muslimene. I episode 3 er det filmet en skuddveksling der norske soldater peprer ned afghanere og ler av det etterpå. De flirer og ler og godter seg over å ha tatt livet av enda en ond og farlig muslim.

Hurra!

Lenke til kommentar

Du mener at folk skal dra ned og kjempe i en krig når de ikke selv er i militæret?

Spørsmålet handlet om mer enn det, noe du sikkert ser om du leser det igjen.

Men det er også en annen side av det. Du føler åpenbart sterkt for denne krigen og sender mer enn gjerne andre for å dø for en krig du ønsker deg. Da burde man vell kunne forvente at du selv på ett tidspunkt dro i militæret og søkte deg til en stilling der du selv kunne bidra. Noe av hovedpoenget i innlegget er jo også at om jeg stod i dine sko ville jeg skammet meg, og i allefall kjent en ekkel smak om jeg var så villig til å ofre andres liv for at jeg selv skulle kunne føle meg trygg. Derfor lurer jeg på om dere har det slik?

Lenke til kommentar

Alt sammen koker egentlig ned til følgende: Jobber man ikke selv i militæret eller en av de sivile jobbene som foregår der så drar man heller ikke dit.

Og du sier jo at du tror løsningen kan være flere soldater. Men hvis man skulle øke kraftig med soldater så ville man jo igjen risikere noen drepte, men utifra det jeg har tolket så ville du støttet en opptrapping av krigen framfor tilbaketrekkning. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Alt sammen koker egentlig ned til følgende: Jobber man ikke selv i militæret eller en av de sivile jobbene som foregår der så drar man heller ikke dit.

Og du sier jo at du tror løsningen kan være flere soldater. Men hvis man skulle øke kraftig med soldater så ville man jo igjen risikere noen drepte, men utifra det jeg har tolket så ville du støttet en opptrapping av krigen framfor tilbaketrekkning. Stemmer det?

Nei man drar ikke ned med mindre man er militær eller har en annen rolle der. Men burde ikke en som er så overbevist om at krigen må kjempes selv verve seg for å beskytte sitt land fremfor å forvente at andre skal dø i krigen for å beskytte deg? Jeg har jo aldri snakket om å sette seg på flyet til Kabul og ta opp kampen :p

Ja jeg vil heller ha en tilstrekkelig økning i styrkebidraget (og innsatsen/ressurstilstrømningen forøvrig) enn en uttrekning. Det vil tross alt være dumt om all innsatsen og alle livene er tapt forgjeves.

Serien heter forøvrig "Norge i krig" og ligger på NRK nett-tv

Lenke til kommentar

Nei man drar ikke ned med mindre man er militær eller har en annen rolle der. Men burde ikke en som er så overbevist om at krigen må kjempes selv verve seg for å beskytte sitt land fremfor å forvente at andre skal dø i krigen for å beskytte deg? Jeg har jo aldri snakket om å sette seg på flyet til Kabul og ta opp kampen :p

Ja jeg vil heller ha en tilstrekkelig økning i styrkebidraget (og innsatsen/ressurstilstrømningen forøvrig) enn en uttrekning. Det vil tross alt være dumt om all innsatsen og alle livene er tapt forgjeves.

Serien heter forøvrig "Norge i krig" og ligger på NRK nett-tv

Er du for militær økning er du like fullt for å sende flere soldater ned til krigssonen og dermed til en mulig død. Riktig nok er det et tiltak som vil styrke vår side og sannsyneligvis knuse opprørerne, men ikke helt uten tap.

Så om du støtter dette kan du ikke risikere meg for å støtte krigføringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...