iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Enough violence solves everything Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 En kraftig opptrapping av den militære innsatsen kunne godt vært løsningen ja! Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Feel free to explain why, Glimti! Jeg vet at du ikke var heeelt seriøs i det du skrev Christian, men vil gjerne trekke inn Vietnamkrigen som eksempel her. Ufattelig mye blod og død overalt i jungelen! Men den krigen der løste jo ingenting! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg var faktsk dønn seriøs, det er bare aldri noen som har brukt NOK vold, heldigvis... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hva mener du er løsningen i Afghanistan da om det ikke er militær opptrapping? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hva mener du er løsningen i Afghanistan da om det ikke er militær opptrapping? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Drlupus: nei alt tilsier at vi taper med dagens tilstedeværelse. En kraftig økning (dobling) kan snu trenden. Men det et altså omtrent utenkelig. Det et ikke bare ap men så og si samtlige land innvolvert ser ut til å se etter en måte å komme seg ut på. Da må vi se etter en løsning. Vi kan gjerne dagdrømme om flere soldater men mens vi gjør det dør det folk. Slik jeg ser det er det ikke noe poeng i å være i Afghanistan i tre år til for så å trekke seg ut uten å oppnå våre mål. Det er trolig det som kommer til å skje. Som sagt, jeg skulle gjerne sett at vi brukte mindcontroll eller fikk alle opprørerne til å bli gode vestligvenlige ateister, men slik er ikke virkeligheten og da må vi ha en løsning som fungerer i virkeligheten. I mellomtiden dør folk i en krig du ønsker, men som vi ikke har noen utsikter til å vinne. Endret 1. mai 2011 av herzeleid Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Å si at vi ikke har noen utsikter til å vinne blir feil. Det kommer ene og alene på hvor mye vi er villige til å satse. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Å si at vi ikke har noen utsikter til å vinne blir feil. Det kommer ene og alene på hvor mye vi er villige til å satse. Er ikke sikker på hva du mener her, mener du det går riktig vei i Afghanistan? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg mener at det går litt fram og tilbake og at alt som trengs for å snu situasjonen er opptrapping. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg mener at det går litt fram og tilbake og at alt som trengs for å snu situasjonen er opptrapping. Nå går det temmelig mye mer tilbake enn fram. Faktum er jo at vi de siste årene har sett en kraftig forverring og om du fks. Ser på norske styrker opplever de en helt annen situasjon i dag enn for noen år siden. Det blir med andre ord bare værre og værre og det fort. Vi har ikke heller noen utsikter til noen opptrapping, tvertimot tyder alt på det motsatte så jeg sliter fortsatt med å forstå hva du mente. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Dette er en diskusjon der man skal framlegge synspunkter og komme med ideer og jeg mener som sagt at løsningen må være å enten øke den militære kapasiteten og krigen nå eller å trekke seg ut for å la Taliban og Al-Qaida sammle seg for så å slå til igjen. At det går dårlig nå er pga. for liten innsats. Tenk hvor godt alt gikk i begynnelsen og hvordan det kunne ha utviklet seg om vi hadde fortsatt med samme innsats den gang. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Kan bare si det samme igjen, du kan dagdrømme så mye du vil, men vi må forholde oss til virkeligheten og finne løsninger utifra denne. Jeg skulle ønske at opprørerne la ned våpnene, men det er helle ikke særlig sansynelig. Jeg skulle gjerne sett en dobling av styrkebidraget, men desverre tyder alt på det motsatte. Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Jeg mener at det går litt fram og tilbake og at alt som trengs for å snu situasjonen er opptrapping. Nå går det temmelig mye mer tilbake enn fram. Faktum er jo at vi de siste årene har sett en kraftig forverring og om du fks. Ser på norske styrker opplever de en helt annen situasjon i dag enn for noen år siden. Det blir med andre ord bare værre og værre og det fort. Vi har ikke heller noen utsikter til noen opptrapping, tvertimot tyder alt på det motsatte så jeg sliter fortsatt med å forstå hva du mente. Utenkelig?!? Gjør et tankeekspriment med meg: NATO-landene blir enige om å gjøre en skikkelig jobb og sender forsterkninger. USA kan gjøre dette alene, men dette må også være i de øvrige lands interesse. iChristian skrev: Enough violence solves everything Dette er ikke voldsromantikk, det finnes vel ting du også synes er verdt å kjempe for. Det er ubehagelig med krig, men vi trenger ikke gå så langt bakover i tid for å skjønne at det tidvis er det beste vi kan gjøre. Eller bare rulle over på rygg og la de ta oss. Andre foreslår å gjøre som strutsen, stikke hodet i sanden så ser de oss ikke. Andre igjen foreslår å gå så stille i dørene som mulig, og ikke si eller gjøre noe som kan hisse dem opp. Da har vi allerede begynt å gi opp vår frihet. Endret 2. mai 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Usama bin-Laden er drept . http://www.washingtonpost.com/ Endret 2. mai 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Utenkelig?!? Gjør et tankeekspriment med meg: NATO-landene blir enige om å gjøre en skikkelig jobb og sender forsterkninger. USA kan gjøre dette alene, men dette må også være i de øvrige lands interesse. iChristian skrev: Enough violence solves everything Dette er ikke voldsromantikk, det finnes vel ting du også synes er verdt å kjempe for. Det er ubehagelig med krig, men vi trenger ikke gå så langt bakover i tid for å skjønne at det tidvis er det beste vi kan gjøre. Eller bare rulle over på rygg og la de ta oss. Andre foreslår å gjøre som strutsen, stikke hodet i sanden så ser de oss ikke. Andre igjen foreslår å gå så stille i dørene som mulig, og ikke si eller gjøre noe som kan hisse dem opp. Da har vi allerede begynt å gi opp vår frihet. Det er voldsromantikk... Jeg har mye mer tro på å styrke nærværet vårt, gjøre dem trygge på oss. Slutte å drite oss ut med skyte/mishandle sivile. Gi utdannelse. Forhindre Accidental Guerilla phenomena. Altså sivilt nærvær og fjerning av begrensningene f.eks Tyskland har hvor de ikke går ut av bilene sine på "sjarmør-oppdrag" (at man ikke går ut av dem på harde oppdrag er noe annet). Krigsherrene burde også blitt fengslet alle som en og soldatene overført til hæren. Kilden til et rolig Afghanistan er en massiv sivil tilstedeværelse og en visning av at vi vil dem vel, ikke en massiv influx of soldiers og støtting av korrupte ledere. Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) sorry Endret 2. mai 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Utenkelig?!? Gjør et tankeekspriment med meg: NATO-landene blir enige om å gjøre en skikkelig jobb og sender forsterkninger. USA kan gjøre dette alene, men dette må også være i de øvrige lands interesse. iChristian skrev: Enough violence solves everything Dette er ikke voldsromantikk, det finnes vel ting du også synes er verdt å kjempe for. Det er ubehagelig med krig, men vi trenger ikke gå så langt bakover i tid for å skjønne at det tidvis er det beste vi kan gjøre. Eller bare rulle over på rygg og la de ta oss. Andre foreslår å gjøre som strutsen, stikke hodet i sanden så ser de oss ikke. Andre igjen foreslår å gå så stille i dørene som mulig, og ikke si eller gjøre noe som kan hisse dem opp. Da har vi allerede begynt å gi opp vår frihet. Det er voldsromantikk... Jeg har mye mer tro på å styrke nærværet vårt, gjøre dem trygge på oss. Slutte å drite oss ut med skyte/mishandle sivile. Gi utdannelse. Forhindre Accidental Guerilla phenomena. Altså sivilt nærvær og fjerning av begrensningene f.eks Tyskland har hvor de ikke går ut av bilene sine på "sjarmør-oppdrag" (at man ikke går ut av dem på harde oppdrag er noe annet). Krigsherrene burde også blitt fengslet alle som en og soldatene overført til hæren. Kilden til et rolig Afghanistan er en massiv sivil tilstedeværelse og en visning av at vi vil dem vel, ikke en massiv influx of soldiers og støtting av korrupte ledere. Og hvem er romantiker nå? Jeg har ingenting imot noe av ovenstående, men det hadde vært uansvarlig å utføre idag. Skal jeg forstå det slik at du ikke har noe som du synes er verdt å bruke vold for? Hva hvis dama de satt på et av flyene(modus dramatic) Jeg er et fredelig menneske for the record, men mener denne striden er verd å ty til vold for. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Kan bare si det samme igjen, du kan dagdrømme så mye du vil, men vi må forholde oss til virkeligheten og finne løsninger utifra denne. Jeg skulle ønske at opprørerne la ned våpnene, men det er helle ikke særlig sansynelig. Jeg skulle gjerne sett en dobling av styrkebidraget, men desverre tyder alt på det motsatte. Du kan bare dagdrømme så mye du vil, men dette er en diskusjon og alle andre har ikke nødvendigvis de samme meningene som deg. Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Kan bare si det samme igjen, du kan dagdrømme så mye du vil, men vi må forholde oss til virkeligheten og finne løsninger utifra denne. Jeg skulle ønske at opprørerne la ned våpnene, men det er helle ikke særlig sansynelig. Jeg skulle gjerne sett en dobling av styrkebidraget, men desverre tyder alt på det motsatte. Mener du det er like urealistisk, styrkeoppbygning og de legger ned våpnene? Så jeg som er pro-krig(dagdrømmer) må mene som du sier......eller? Jeg mener jeg forholder meg til virkeligheten, den sier at de militære har problemer og trenger en sort forsterkninger. Endret 2. mai 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå