Gå til innhold

Krigen i Afganistan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt poeng, Glimti ;) Var vel snakk om oljeledninger gjennom Afghan fra Uzbek som USA var interessert i også.

 

Men jeg mener bare det at ti år har gått, flere tusen menneskeliv har gått tapt fra begges sider, for ikke å snakke om pengesummene som har finansiert krigen. Hvor lenge gidder vi å holde på slik?

 

USA tenker litt for mye: "BRUTAL FORCE, FUCK YEAAAAAHH!! :evil: " og ruller inn i landet med gud vet'a-faen hva de ikke har av fly og kjøretøyer der i stedefor å tenke mer taktisk å gå enda harede inn med etteretningssoldater/agenter for å loke frem all nødvendig innformasjon av de lokale.

 

Angående de lokale så er det riktig at vi ikke har vunnet dem på en heldig måte (slik jeg selv skrev), men leste nylig et sted at 33 % av alle veibomber som blir funnet og desarmert er tipset om fra lokale innbyggere. Så det går da stadig fremover ;)

 

Har du sett filmen Armadillo, Glimti?

Lenke til kommentar

Du vil ha litt Sharia i USA og skjønner jeg?

 

Hehe, greit, jeg tar selvkritikk for den. Men han skulle ikke fått lov til å bli fremstilt i media, slik at dette kunne vært forhindret.

 

Det som irriterer meg mest var at når han egenhendig provoserte frem dette angrepet tar han absolutt NULL ansvar for sine egne handlinger og sier at den amerikanske regjeringen/NATO burde stramme grepet om Afgh.

 

Han skjærer alle muslimer over en kam og håner absolutt hele religionene med sine handlinger bare fordi et par stykker har tilknyttning til terrorisme.

 

EDIT: Jeg har lyst til å høre en ordentlig soldats mening angående konflikten, som har erfaringer fra Afgh.

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhmmm...var vel ikke det jeg sa?

 

Men du setter vernet mot blasfemiske uttalelser og handlinger over den frie pressen?

 

Syns du gjør det fryktelig komplisert for å forsøke å drite meg ut. Her er min mening så kan du ta det derfra:

 

Blasfemi, fy fy! Personer som bevisst sier eller gjør blasfemiske handlinger burde ikke få stå frem i media.

 

Er det ikke lover mot blasfemi da?

Lenke til kommentar

POENGET ER! Han hadde ingen rett til å krenke Islam. Jeg vet at amerikanerne kan være veldig "Yippy-kay-yeah", men jeg er temmelig sikker på at blasfemi ikke er en del av grunnloven deres.

Du har et godt poeng.

 

Selv øverstkommanderende i Afghanistan, General David Petraeus og Nato's representant Mark Sedwill fordømmer koran-brenningen som "hatefull, intolerant, respektløs"

 

http://online.wsj.com/video/petraeus-issues-statement-on-burning-of-quran/95ABBDD1-416D-4E05-8346-A8F65401CB78.html

 

Er vel stort sett bare anti-muslimer som applauderer slike handlinger og synes det er "bra"

Lenke til kommentar

Syns du gjør det fryktelig komplisert for å forsøke å drite meg ut. Her er min mening så kan du ta det derfra:

 

Blasfemi, fy fy! Personer som bevisst sier eller gjør blasfemiske handlinger burde ikke få stå frem i media.

 

Jeg har ingen interesse av å drite ut fremmede brukere på internettet. Jeg prøver derimot å forstå logikken i tankegangen din.

 

Hvorfor skal feks. en avis bli straffet av et lands myndigheter fordi de skriver en artikkel om at jeg hetser julenissen for å være tjukk?

Lenke til kommentar

Det blir ikke riktig eksempel. Å si at julenissen er tjukk er ikke religionskrenkende (vel, kanskje for noen men vær så snill å ikke kverruler på det). Jeg vet ikke hvordan jeg skal trekke et eksempel til dette, men som jeg sa tidligere: Å krenke en hel religion fordi noen fra den religionen har tilknyttning til terrorisme blir feil. Og når de visste at dette angrepet kunne skje var det unødvendig å vise det frem i media, da er det bedre at det ikke kommer frem. Desverre er media litt for kommersielle. Syns myndighetene skulle ha stoppet han før han fikk gjort det.

Lenke til kommentar

Det blir ikke riktig eksempel. Å si at julenissen er tjukk er ikke religionskrenkende (vel, kanskje for noen men vær så snill å ikke kverruler på det). Jeg vet ikke hvordan jeg skal trekke et eksempel til dette, men som jeg sa tidligere: Å krenke en hel religion fordi noen fra den religionen har tilknyttning til terrorisme blir feil. Og når de visste at dette angrepet kunne skje var det unødvendig å vise det frem i media, da er det bedre at det ikke kommer frem. Desverre er media litt for kommersielle. Syns myndighetene skulle ha stoppet han før han fikk gjort det.

Så dette gjelder alle relgioner? Det skal ikke være lov til å si noe stygt om noen relgioner? Gjelder dette for "the flying spaghetti monster"?

 

Hvor går grensen? Det er f.eks. ikke akseptabelt i kristendommen å vise nakne mennesker på TV og homofili må bli forbudt. Kristne kan bli fornermet av å se slikt i gatene. Noen muslimer kan bli fornermet av å ha svin i butikkene. Dette må bli forbudt også. Ifølge hinduismen så er kuer hellige, så vi må forby slakt av kuer. Jeg tror du forstår poenget, vi kan ikke legge oss flat for alle relgioner i verden. Da vil vi ikke ha noe frihet igjen. Derfor bør vi ha ytringsfrihet.

 

Dette kunne ha blitt hindret om de hadde bevæpnete vakter i FN-bygget. Det er en langt bedre måte å løse problemet på en å begrense ytringsfriheten til hele USA.

Lenke til kommentar

Dette kunne ha blitt hindret om de hadde bevæpnete vakter i FN-bygget. Det er en langt bedre måte å løse problemet på en å begrense ytringsfriheten til hele USA.

 

Vel det kan jo skape enda større problem, eskalering av maktbruk er jo ofte ikke den beste løsningen. (f.eks.den kalde krigen) Eller foreksempel hvordan skal ROE utformest når det faktisk er sivilbefolkning enn må rette våpen mot. Det er jo strengt tat ikke rettferdig mot evt. væpna vakt som må ta retta skudd mot sivile.

Kanskje ville også holdningsarbeid der man oppfordrett til mer fredlige demonstrajoner for å utvise storsinn og å vise det at faktisk Muslimer ikke er "maniske og blodtørstige villmenn". Det er kanskje litt naivt å tro at noe slikt ville fungere men jeg personlig ilker å tro at alle er i stand til å uttrykke sine meninger og virkelig sinne uten å måtte ty til slike, umodne og ugjennomtenkte handlinger som å angripe FN-bygget og å brenne en Koran.

Endret av SPAMSUS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng, Glimti ;) Var vel snakk om oljeledninger gjennom Afghan fra Uzbek som USA var interessert i også.

 

Men jeg mener bare det at ti år har gått, flere tusen menneskeliv har gått tapt fra begges sider, for ikke å snakke om pengesummene som har finansiert krigen. Hvor lenge gidder vi å holde på slik?

 

USA tenker litt for mye: "BRUTAL FORCE, FUCK YEAAAAAHH!! :evil: " og ruller inn i landet med gud vet'a-faen hva de ikke har av fly og kjøretøyer der i stedefor å tenke mer taktisk å gå enda harede inn med etteretningssoldater/agenter for å loke frem all nødvendig innformasjon av de lokale.

 

Angående de lokale så er det riktig at vi ikke har vunnet dem på en heldig måte (slik jeg selv skrev), men leste nylig et sted at 33 % av alle veibomber som blir funnet og desarmert er tipset om fra lokale innbyggere. Så det går da stadig fremover ;)

 

Har du sett filmen Armadillo, Glimti?

 

Det er flere år siden det ble avslørt at USA hadde en angrepsplan mot Al Qaida før 11/09-01 så en rørledning var ikke hele motivasjonen for å gå inn i Afghanistan. Jeg har også en misstanke om at Bushregjeringen hadde ventet seg at det afghanske folket automatisk støttet dem for å befri dem fra et terrorregime (Har misstanke om at det var tilfellet i Irak og for den saks skyld) og at de derfor ikke bekymret seg så mye for situasjonen etter Talibans og AL Qaidas fall. Akkurat det var en svært klønete vurdering, men etter det jeg vet av Bushs militære og politiske karriere har han aldri vært den dyktigste strateg uansett. Og Collin Powell var det sannsyneligvis ingen som gadd å høre på...

 

Men slik gikk det og det vi må konsentrere oss om er situasjonen slik den er nå og hvordan det skal løses utifra det.

Lenke til kommentar

Så dette gjelder alle relgioner? Det skal ikke være lov til å si noe stygt om noen relgioner? Gjelder dette for "the flying spaghetti monster"?

 

Hvor går grensen? Det er f.eks. ikke akseptabelt i kristendommen å vise nakne mennesker på TV og homofili må bli forbudt. Kristne kan bli fornermet av å se slikt i gatene. Noen muslimer kan bli fornermet av å ha svin i butikkene. Dette må bli forbudt også. Ifølge hinduismen så er kuer hellige, så vi må forby slakt av kuer. Jeg tror du forstår poenget, vi kan ikke legge oss flat for alle relgioner i verden. Da vil vi ikke ha noe frihet igjen. Derfor bør vi ha ytringsfrihet.

 

Dette kunne ha blitt hindret om de hadde bevæpnete vakter i FN-bygget. Det er en langt bedre måte å løse problemet på en å begrense ytringsfriheten til hele USA.

 

Vel, godt poeng, men det er en ting du glemmer og det var at denne pastoren åpenbart gikk ut med dette for å demonstrere mot Islam. Det blir litt som nazismen når man gjør slik fordi man henger ut en hel folkegruppe/religion.

 

Men for siste gang finnes det lover mot blasfemi! Fordi Islam er en så stor del av verden kan vi ikke ha en så trangsynt handling lovliggjort/faktisk utført fordi det vil få store konsekvenser! Du ser jo selv hva som har skjedd nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...