dr. Lupus Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg mener vi må føre denne striden på flere fronter, der terroristene utfører krig på egen jord, som London, må britisk politi etterforske og pågripe og deretter stilles i en britisk domstol. Prøve å finne ut hvorfor disse har snudd seg mot eget land. En ville ikke trukket ut politiet fordi etterforskningen ble for vanskelig, på samme måte må en også stå løpet ut i Afhanistan. Det virker som noen vil trekke seg ut fordi en møter vansker, at det ikke går an å vinne, nær fatalisme, ja? Det er ikke umulig, men svaret er ikke å redusere vårt nærvær, heller å øke. Men realiteten er at det ikke er noen vilje til å øke tilstedeværelsen, tvert imot så er det stadig flere som vil trekke ut styrkene. Med andre ord er en styrkeøkning urealistisk. Da kan vi stå løpet ut så mye vi vil, men vi vinner ikke. Vi utsetter kun tapet og krigen vedvarer. Ja? Du kan ikke forlange at jeg skal forklare hvordan vi skal vinne med færre soldater, når jeg vitterlig skrev at situasjonen krever fler. Mener du at vi skal redusere styrken, eller er det noe som du tror kommer til å hende? Endret 30. april 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg mener vi må føre denne striden på flere fronter, der terroristene utfører krig på egen jord, som London, må britisk politi etterforske og pågripe og deretter stilles i en britisk domstol. Prøve å finne ut hvorfor disse har snudd seg mot eget land. En ville ikke trukket ut politiet fordi etterforskningen ble for vanskelig, på samme måte må en også stå løpet ut i Afhanistan. Det virker som noen vil trekke seg ut fordi en møter vansker, at det ikke går an å vinne, nær fatalisme, ja? Det er ikke umulig, men svaret er ikke å redusere vårt nærvær, heller å øke. Men realiteten er at det ikke er noen vilje til å øke tilstedeværelsen, tvert imot så er det stadig flere som vil trekke ut styrkene. Med andre ord er en styrkeøkning urealistisk. Da kan vi stå løpet ut så mye vi vil, men vi vinner ikke. Vi utsetter kun tapet og krigen vedvarer. Ja? Du kan ikke forlange at jeg skal forklare hvordan vi skal vinne med færre soldater, når jeg vitterlig skrev at situasjonen krever fler. Mener du at vi skal redusere styrken, eller er det noe som du tror kommer til å hende? Jeg forlanger ikke at du skal forklare noe. Jeg sier bare at løsningen din ikke er realistisk og at vi da må finne en løsning som er realistisk, da har vi strengt tatt ikke så mange andre alternativer enn å trekke oss ut. Jeg synes ikke vi skal redusere styrkene med mindre vi trekker oss ut men det er det som ser ut til å bli trenden. Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Og jeg som trodde vi drev med meningsutveksling. At vi sannsynligvis taper hvis vi reduserer styrkene, når vi sliter med dagens.......sikkert Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Endret 30. april 2011 av dr. Lupus Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Og jeg som trodde vi drev med meningsutveksling. At vi sannsynligvis taper hvis vi reduserer styrkene, når vi sliter med dagens.......sikkert Dette forsto jeg ikke Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg blir forundret over den-brukne-gevær holdningen, "joda vi er truet men en krig er så ubehagelig, får håpe det går bra-holdning". Ikke ment til deg personlig herzeleid. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 herzeleid, det virker ikke som du egentlig er ute etter å diskutere her. Du har flere ganger fått servert hva som kan være løsningen og du bare avfeier det med å si at det kommer ikke til å skje og at vi må være realistiske og trekke oss ut. Du kan heller begynne å besvare hva du mener om løsningene du har fått servert og deretter kan du si ha du mener er løsningen. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Vanskelig å ta forslag som "bombe dritten sønder og sammen" seriøst Glimti. Kan ikke huske at dere har "servert" oss noen gode løsningsforslag annet enn å trappe opp styrkebidraget og etter det forventer dere at ting automatisk skal løse seg selv. Det har blitt bevist i 10 år nå at vi med verdens beste utstyr og best trente personell ikke klarer bekjempe Taliban. Ja vi dreper mange av de, men det løser da for pokker ingen problemer? Taliban står jo nesten like sterkt fremdeles! Og hva tror du skjer når vi sender flere styrker ned dit? Jo, Taliban vil gå enda dypere under jorden og ha enda flere skyteskiver de bare kan velge og vrake i! Å beholde antall styrker der nede kan være en løsning, men vi må endre taktikken våres drastisk om vi faktisk skal se resultater av det. Men nå har jo Nederland og Storbrittania(?) trukket ut. Danmark har vel også sendt signaler om tilbaketrekning så jeg tror de fleste begynner å gå lei krigen. EDIT: Taliban varsler våroffensiv! Endret 30. april 2011 av Bordplate Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Etter alle de idiotiske bemerkningene dine og alle useriøse skriveriene overser jeg deg TOTALT så du kan bare la være å skrive til meg noe mer! Linken har jeg forøvrig lagt ut selv for lengst! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Det er det jeg også setter meg kraftig spørsmål til. Folk har snakket om tilbaketrekkning ja, men er en endelig avgjørelse på dette tatt? Vet vi helt sikkert hva som vil skje i nærmeste framtid? Nå som Taliban har varslet ny offensiv er det godt mulig at det forandrer situasjonen. Dessuten får USA ny forsvarsminister og han vil kansje se anderledes på situasjonen enn Robert Gates. Vi har tøffe statsledere i både Storbritania og Frankrike, bare se på Libya. Ingen burde si at noe er utelukket eller urealistisk her. Forhåpentligvis er alle muligheter fortsatt åpne. Og jeg må legge til følgende: Håper virkelig at folk kan innse alvoret i situasjonen uten at det må et nytt terrorangrep til! Endret 30. april 2011 av Glimti Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Norge kan kutte i FN-støtte Den norske bistanden til afghanske kvinner fungerer ikke som den skal, innrømmer UD overfor Aftenposten. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article4105950.ece Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Er du ikke enig i at alt tyder på at det er lite sansynelig. Det er meg bekjent ingen land som er frampå for å sende flere soldater, tvertimot legges det planer for å trekke seg ut og en håndfull land har varslet at de vil trekke seg ut snart. Alt tilsier at vi får færre soldater enn flere. Da må vi nesten forholde oss til det og finne løsninger basert på dette, ikkesant? Hvis jeg foreslår mindcontrol av afghanerne er det sikkert en løsning som ville fungert, men det er lite sansynelig at slik teknologi finnes. Det er jo nettop derfor jeg synes at det kanskje er best å trekke seg ut. Vi taper mer og mer uten at det er noen utsikter til at vi vinner eller vilje til å treffe tiltak som økning i styrkebidraget. Ellers så er jo våroffensiven noe vi ser hvert år så den annonseringen burde ikke komme som ett sjokk på noen 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 herzeleid, det virker ikke som du egentlig er ute etter å diskutere her. Du har flere ganger fått servert hva som kan være løsningen og du bare avfeier det med å si at det kommer ikke til å skje og at vi må være realistiske og trekke oss ut. Du kan heller begynne å besvare hva du mener om løsningene du har fått servert og deretter kan du si ha du mener er løsningen. Jeg har vell sagt hva jeg mener om løsningene du kommer med? Jeg har sagt at jeg tror å øke bidraget markant kan fungere men at vi samtidig må forholde oss til den virkeligheten vi faktisk lever i. Jeg har ikke løsningen, hadde jeg hatt den hadde jo alt vert greit. Det er jo nettop derfor jeg ikke har troen på at vi vinner krigen, fordi det ikke ligger noen løsning, som jeg kan se, klar for NATO.Jeg sier ikke at vi må trekke oss ut, jeg har absolutt ikke noe ønske om at vi skal tape, men jeg ser heller ikke poenget i å utsette det om vi ikke har noen løsning på problemene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Har forøvrig ett mer generelt spørsmål som går til alle som støtter krigen såppas sterkt men aldri har deltatt i krig for landet sitt selv men er i riktig alder og ikke har noen funksjonshemninger: Hvordan føles det å sende andre i en krig dere ønsker, å vite at andre dør for din sikkerhet mens du sitter trygt og godt i Norge? Det må jo føles ganske ille, eller klarer man å overbevise seg selv om at det ikke er noe å skamme seg over? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Litt lesing rundt trendene: Frykter følgene av færre soldater, USA kan begynne å hente hjem soldater i løpet av sommeren. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10092749 Flertall for norsk tilbaketrekning http://www.dagbladet.no/2010/08/08/nyheter/afghanistan/utenriks/nato/isaf/12874402/ En gammel artikkel om da Nederland trakk seg ut http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=587021 Afghanistanoppdraget sliter ut hæren http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10092840 Aldri har det vært så mye kamper for norske soldater http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10084214 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg har vell sagt hva jeg mener om løsningene du kommer med? Jeg har sagt at jeg tror å øke bidraget markant kan fungere men at vi samtidig må forholde oss til den virkeligheten vi faktisk lever i. Jeg har ikke løsningen, hadde jeg hatt den hadde jo alt vert greit. Det er jo nettop derfor jeg ikke har troen på at vi vinner krigen, fordi det ikke ligger noen løsning, som jeg kan se, klar for NATO.Jeg sier ikke at vi må trekke oss ut, jeg har absolutt ikke noe ønske om at vi skal tape, men jeg ser heller ikke poenget i å utsette det om vi ikke har noen løsning på problemene. Realistisk løsning og realistisk løsning... I en diskusjon så kommer man med forslag og ideer så å drøfte styrkeøkning er fullt relevant. Dessuten er det ikke sikkert at det blir tilbaketrekkning så hurtig heller. Som jeg nevnte kan det godt være at USAs nye forsvarsminister vil se anderledes enn Gates på situasjonen. Hva som hender i snarlig framtid kan vi ikke si sikkert. En ting jeg har spekulert på er om det beste ville være å trekke seg ut for så å la Taliban og Al Qaida etablere seg igjen dersom de klarer det i forhold til den nye regjeringen og så angripe for fullt igjen så snart de føler seg trygge. Hva tror du om det? Lenke til kommentar
dr. Lupus Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Er du ikke enig i at alt tyder på at det er lite sansynelig. Det er meg bekjent ingen land som er frampå for å sende flere soldater, tvertimot legges det planer for å trekke seg ut og en håndfull land har varslet at de vil trekke seg ut snart. Alt tilsier at vi får færre soldater enn flere. Da må vi nesten forholde oss til det og finne løsninger basert på dette, ikkesant? Hvis jeg foreslår mindcontrol av afghanerne er det sikkert en løsning som ville fungert, men det er lite sansynelig at slik teknologi finnes. Det er jo nettop derfor jeg synes at det kanskje er best å trekke seg ut. Vi taper mer og mer uten at det er noen utsikter til at vi vinner eller vilje til å treffe tiltak som økning i styrkebidraget. Ellers så er jo våroffensiven noe vi ser hvert år så den annonseringen burde ikke komme som ett sjokk på noen Du kan ikke bare foreta tilbaketog etter du har dratt i krig og invadert et land, men ikke mission completed, det heter full retrett. kanskje krig er for alvorlig for politikere også. I tillegg til generalene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvorfor er økning uaktuelt, det krever bare politikere med mot..... eller en 911 mot Oslo kanskje? Er du ikke enig i at alt tyder på at det er lite sansynelig. Det er meg bekjent ingen land som er frampå for å sende flere soldater, tvertimot legges det planer for å trekke seg ut og en håndfull land har varslet at de vil trekke seg ut snart. Alt tilsier at vi får færre soldater enn flere. Da må vi nesten forholde oss til det og finne løsninger basert på dette, ikkesant? Hvis jeg foreslår mindcontrol av afghanerne er det sikkert en løsning som ville fungert, men det er lite sansynelig at slik teknologi finnes. Det er jo nettop derfor jeg synes at det kanskje er best å trekke seg ut. Vi taper mer og mer uten at det er noen utsikter til at vi vinner eller vilje til å treffe tiltak som økning i styrkebidraget. Ellers så er jo våroffensiven noe vi ser hvert år så den annonseringen burde ikke komme som ett sjokk på noen Du kan ikke bare foreta tilbaketog etter du har dratt i krig og invadert et land, men ikke mission completed, det heter full retrett. kanskje krig er for alvorlig for politikere også. I tillegg til generalene. Det både kan gjøres og har blitt gjort før. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Leste en elendig bok forleden: "Bokhandleren i Kabul" og der fikk jeg inntrykk av at folk hadde det mye, mye bedre etter at Taliban var tatt vekk fra makten. Sharia lovene var et helvete og jeg synes vi skal takke USA for å ha frigjort en nasjon fra det verste styre du kan drømme om! 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg har vell sagt hva jeg mener om løsningene du kommer med? Jeg har sagt at jeg tror å øke bidraget markant kan fungere men at vi samtidig må forholde oss til den virkeligheten vi faktisk lever i. Jeg har ikke løsningen, hadde jeg hatt den hadde jo alt vert greit. Det er jo nettop derfor jeg ikke har troen på at vi vinner krigen, fordi det ikke ligger noen løsning, som jeg kan se, klar for NATO.Jeg sier ikke at vi må trekke oss ut, jeg har absolutt ikke noe ønske om at vi skal tape, men jeg ser heller ikke poenget i å utsette det om vi ikke har noen løsning på problemene. Realistisk løsning og realistisk løsning... I en diskusjon så kommer man med forslag og ideer så å drøfte styrkeøkning er fullt relevant. Dessuten er det ikke sikkert at det blir tilbaketrekkning så hurtig heller. Som jeg nevnte kan det godt være at USAs nye forsvarsminister vil se anderledes enn Gates på situasjonen. Hva som hender i snarlig framtid kan vi ikke si sikkert. En ting jeg har spekulert på er om det beste ville være å trekke seg ut for så å la Taliban og Al Qaida etablere seg igjen dersom de klarer det i forhold til den nye regjeringen og så angripe for fullt igjen så snart de føler seg trygge. Hva tror du om det? Jeg tror ikke lokalbefolkningen vil ha så mye tillit til oss om vi skulle trekke ut og så anngripe igjen. Men kan godt hende det kunne fungert for alt jeg vet. En annen ting med den planen er jo at det ikke er gitt at nettop Taliban vil komme til makten om vi stikker av. Det vi i Norge kaller Taliban er tross alt ofte mange grupperinger som kriger mot hverandre. Afghanistan er tross alt ett land der alliansespill og maktkamp er veldig viktig og hvem som eventuelt vil kunne spille seg i lederposisjon tror jeg er vanskelig å si. Om vi trakk oss ut og Taliban kom til makten og åpnet for terrororganisasjoner ville jeg fortsatt være for en tilstedeværelse i luften for å bombe eventuelle treningsleirer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå