Bordplate Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Enough violence solves everything? Ja tydeligvis Men det forklarer egentlig hele Glimtis diskusjonsfasada gjennom denne tråden. Jeg syns det var litt mye "harcore-killing! Yeah! Vi burde bli der nede!!!". 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 ja om du mener å jevne landet med jorden kunne de selvfølgelig det. Det tviler jeg imidlertid på at det er så veldig mange som ønsker, gjør du? Nei, selvsagt ikke. Det ville være å gjøre seg selv langt værre enn terroristene og opprørerne! Jeg bare påpekte at det ikke er styrkeforholdet det er snakk om her slik du skrev. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Styrkeforholdet er avhengig av faktorer som du snakker om. Å utnytte sivile osv. er en styrkemultiplikator. Det er altså ikke snakk om antall menn men evne til å drive strid og på strategisk plan utøve makt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 og på strategisk plan utøve makt. Hvilket de allierte klarer bra. Tenk på alle opprørerne som er drept i angrep fra bemannede kampfly eller droner. Tenk på alle basene og treningsleirene som er bombet. Desverre er Afghanistan et forferdelig vanskelig fjelland som det er vaskelig å ta seg til og hvor det er vanskelig å komme seg rundt. Har du forøvrig lest om de nye kamprobotene som amerikanerne har testet? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 og på strategisk plan utøve makt. Hvilket de allierte klarer bra. Tenk på alle opprørerne som er drept i angrep fra bemannede kampfly eller droner. Tenk på alle basene og treningsleirene som er bombet. Desverre er Afghanistan et forferdelig vanskelig fjelland som det er vaskelig å ta seg til og hvor det er vanskelig å komme seg rundt. Har du forøvrig lest om de nye kamprobotene som amerikanerne har testet? Makt her betyr ikke bare militærmakt men også tilstedeværelse og kontroll. Særlig de to siste blir bare værre og værre for ISAf og ANSF. Man kan som sagt bombe så mye man vil, det er ikke dermed sagt at man kommer noen vei. Har lest om en del forskjellige amerikanske robot/droneprosjekter, hva tenker du på? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Og nettopp disse angrepene samt soldatene på bakken og den nye, afghanske regjeringen begrenser Talibans og Al Qaidas kontroll. Husk at under storhetstiden sin hadde Taliban kontroll over 90% av Afghanistan. Det er langt ifra sikkert at de noen gang vil få det igjen. Kommer bare ann på om de allierte styrkene blir værende der eller ikke... Og så mange angrep hvor det er blitt rapportert om drepte opprørere og iblant profilerte ledere så er det tydelig at man kommer en vei ja. Artikkler om de nyeste robottestene har jeg lagt ut i tråden om droner. Linker like godt til tråden da det ligger mange artikkler der om droneangrep og det er jo høyst relevant til det vi diskuterer her og fordi den ikke er så stor heller så det er lett å se igjennom om man ønsker. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1146681&st=0&p=14270462&fromsearch=1entry14270462 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Og nettopp disse angrepene samt soldatene på bakken og den nye, afghanske regjeringen begrenser Talibans og Al Qaidas kontroll. Husk at under storhetstiden sin hadde Taliban kontroll over 90% av Afghanistan. Det er langt ifra sikkert at de noen gang vil få det igjen. Kommer bare ann på om de allierte styrkene blir værende der eller ikke... Og så mange angrep hvor det er blitt rapportert om drepte opprørere og iblant profilerte ledere så er det tydelig at man kommer en vei ja. Artikkler om de nyeste robottestene har jeg lagt ut i tråden om droner. Linker like godt til tråden da det ligger mange artikkler der om droneangrep og det er jo høyst relevant til det vi diskuterer her og fordi den ikke er så stor heller så det er lett å se igjennom om man ønsker. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1146681&st=0&p=14270462&fromsearch=1entry14270462 Men her er jo problemet at opprørerne bare får mer og mer makt, vi lykkes ikke med å etablere mer kontroll, tvertimot mister vi kontrollen hele tiden, og opprørerne får mer. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt egentlig? Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Jeg står bak krigen 100% Ikke bare fordi vi har ubestridelig grunn til å være der, men også pga av den humanitære katastrofen som vill oppstå om vi trekker ut før vi er ferdig. Målet er ett selvstendigt og forent Afghanistan, hvordan vi kommer oss dit er opp til de som legger planene, men vi må ikke trekke ut før målene er nådd, på godt eller vondt. At vi har tapt soldater der nede er tragisk ja. Men vi har våre plikter å forholde oss til, både til FN, NATO og det Afghanske folk som vi lovte frihet og tryghet til når vi kom å røska alt opp med roten, noe mindre enn det, og vi har et helt land som vill hate oss, selv om vi prøvde, og taliban, og al-quiada samt andre terrornettverk vill ha en enorm rekruteringsbrønn samt brann på bålet i sin antivest propaganda. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Svært godt sagt! Selvsagt ser det fristende ut å trekke seg ut av alt sammen når krigene raser og man ikke ser seieren i sikte, men folk her glemmer eller overser så forferdelig hva som kan bli følgend eav å trekke seg ut og la Al Qaida og Taliban få tilbake makten... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Personlig synes jeg at et samlet Afghanistan kan gis opp. Landet er en katastrofe av en europeisk kreasjon mellom to tidligere stormakter og de forskjellige etniske områdene burde fordeles til de av nabolandene med tilsvarende etnisk, religiøs og klan-messig tilknytning. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Mener du at det er en realistisk løsning i dag? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det er vel omtrent like realistisk som at Afghanistan i løpet av de nærmeste 10-20 årene utvikler seg til å bli en anglo-amerikansk velferdsstat med likestilling, demokrati og hvit økonomi. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det er ingen som har sagt at det er målet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 I utgangspunktet et stabilt Afghanistan med et styre vi står på god fot med og hvor det ikke utgjøres noen fare mot de allierte eller Vesten forøvrig vil jeg tro. Det var ikke jeg som lagde angrepsplanene eller som har utformet en evnt. sluttstrategi for dette. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Så det er med andre ord ikke noe mål å få demokrati? Bush "wanted to make the world safe for democracy"... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Så demokratisk som man kan vil jeg tro. Vestlige folk vet utmerket godt at det ikke bare er å få alle som bor i en helt annen del av verden til å endre fullstendig levesett straks de blir utsatt for et regimeskifte og kommer mer i kontakt med verden utenfor selvom det selvsagt er ønskelig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Du vil med andre ord mene at vi har suksess når vi innsetter noe alla Mubarak eller Quadaffi i Kabul? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Når faren er eliminert så har vi vunnet krigen og det vil jeg kalle en suksess! Vi kan imidlrtid ikke garantere at det nye styret der vil være 100% vestlig eller demokratisk. Det vi får se på er bare om det er et styre vi vil godta så vi vil opprettholde kontakt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Og hvordan fjerner man faren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå