Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor godt har du fulgt med i denne konflikten? Og hvor godt har du fulgt med i denne tråden?

Mener jeg har fulgt med ganske godt, uten at det er trådens tema. Men istedenfor å bruke så mye energi på å være sur og vrang kan du jo heller bruke den positivt på å svare på spørsmålet. Ikkesant?

Lenke til kommentar

Hvorfor ville det være katastrofalt? Taliban er en innenriks-bevegelse... Det ville ikke være noe "hver gang" med Taliban.

Fordi da ville de være frie til å bygge seg opp igjen på nytt til den samme possisjonen de hadde fær innvasjonen i år 2001. Glem ikke at de tok makten gjennom maktbruk selv og at de på sin storhetstid kontrollerte 90% av landet. Glem heller ikke hva slags lover og regler de tvang på befolkningen eller at de åpnet Afghanistan for Osama bin Laden og hans Al Qaida-nettverk.

Om vi trekker oss ut nå står de tilbake som vinnerne og tror de kan angripe enten USA eller et annet vestlig må igjen fordi de alltid klarer å slite ut fienden. Det vi må er å bekjempe dem en gang for alle!

Lenke til kommentar

Om vi trekker oss ut nå står de tilbake som vinnerne og tror de kan angripe enten USA eller et annet vestlig må igjen fordi de alltid klarer å slite ut fienden. Det vi må er å bekjempe dem en gang for alle!

Taliban var aldri interessert i noe annet enn sitt eget land...

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Som jeg sa: Taliban åpnet Afghanistan for Osama bin Laden og Al Qaida. Hvor mye de deltok og/eller visste om angrepet 11/09-01 er irelevant da de hadde beskyttet Al Qaida før dette og fortsatte å beskytte dem samt samarbeide med dem. Hvor er garantien for at de ikke vil gjøre det igjen?

Lenke til kommentar

Helt ærlig virker det ikke som om du kan svare ordentlig for deg og gjør alt du kan for å lirke deg ut fra spørsmålet mitt. Jeg føler langt i fra at du besvarer det ordentlig og at følgende sitat bare er et latterlig forsøk på å forsøke å ro seg i land.

Hvorfor skal det bli bedre av at vi trekker oss ut og Taliban og Al Qaida får bygget seg opp på ny og kan utføre nye, enorme angrep? Lærte ikke 11/09-01 deg at disse fiendene er livsfarlige selvom vestlige nasjoner er mye mektigere og at disse fiendene må knuses?

Jeg ser faktisk nå at dette heller ikke er svar på spørsmålet, du bare snakker deg rundt det...igjen.

Men jeg kan jo svare på sitatet da.

Vi har vel ikke på noen tidspunkt hevdet at det vil bli bedre av at vi trekker oss ut. Men vi vil spare tusenvis av menneskeliv, tid og penger ved å ikke lenger delta i denne krigen.

Jeg syns den Rolling-Stone-artikkelen som ble lenket til for en side eller to siden var fin, den beskrev hvor dårlig vi er til å kommunisere, respektere og forstå den midtøstiske kulturen. Det er forsåvidt greit nok at vi ikke gjør alle de tingene, men i denne krigen har vi faktisk alt å hente ved å nærme oss de lokale afghanerne. I mine øyne er det den eneste måten å vinne krigen på, å luke ut Taliban og al-Quida gjennom befolkningen. De må lære at vi er til å stole og at det er kun slik vi kan vinne krigen.

Hvordan, Glimti, ser du ærlig talt for deg at vi skal vinne krigen ved å vise muskler i gatene og kun oppsøke farer?

Nei, ting vil ikke bli bedre for Afghanerne ved å forlate landet, men vi sparer oss for en krig vi ikke klarer å vinne med nåværende strategi.

Lenke til kommentar

For siste gang: Invasjonen viste fra starten av at vi kan vinne denne krigen militært! Både Taliban og Al Qaida ble kastet på dør og den afghanske befolkningen hadde håp for framtiden!

Desverre ble dette fulgt altfor dårlig opp så Taliban og Al Qaida klarte å snike seg tilbake og etablere seg som geriljakrigere og siden har de kjempet og bedrevet rekruttering. Hadde man tatt ansvaret for å stabilisere Afghanistan og fortsette å jage Taliban og Al Qaida like etter invasjonen og seieren den gang kunne alt vært anderledes! Men det viser at denne krigen kan vinnes. Desverre er det mye vanskeligere nå.

Du sier det ikke blir bedre av å trekke seg ut. Men som jeg alt har poengtert er det altfor farlig! Hva lærte 11/09-01 deg?

Lenke til kommentar

For siste gang: Invasjonen viste fra starten av at vi kan vinne denne krigen militært! Både Taliban og Al Qaida ble kastet på dør og den afghanske befolkningen hadde håp for framtiden!

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg mener dette er alt for dårlig og ubegrunnet svar. Vi kastet dem ikke på dør, vi jagde dem lengre inn i huset og nå sliter vi noe jævlig med å finne de! Situasjonen snur seg og er selvfølgelig totalt annerledes fra en tid til en annen. Å sammenligne selve innvasjonen med dagens situasjon viser bare mange på kunnskap og forståelse.

Desverre ble dette fulgt altfor dårlig opp så Taliban og Al Qaida klarte å snike seg tilbake og etablere seg som geriljakrigere og siden har de kjempet og bedrevet rekruttering. Hadde man tatt ansvaret for å stabilisere Afghanistan og fortsette å jage Taliban og Al Qaida like etter invasjonen og seieren den gang kunne alt vært anderledes! Men det viser at denne krigen kan vinnes. Desverre er det mye vanskeligere nå.

Noe av formålet med denne krigen var vel nettopp å bygge opp landet igjen? Noe vi har prøvd i årevis, men som stadig viser seg å ikke fungere. Nå ser vi enda flere angrep enn før og spør du meg virker Taliban rimelig sure og keen på å få oss ut av landet. Samtidig har jeg inntrykk av at de begynner å få fotfeste igjen.

Du sier det ikke blir bedre av å trekke seg ut. Men som jeg alt har poengtert er det altfor farlig! Hva lærte 11/09-01 deg?

Hvorfor er det for farlig?

A) Her er det som skjer om vi blir:

Soldater vil fortsette å dø på pinlige veibomber og i usle trefninger i fjellene.

B) Her er det som skjer når vi drar:

Taliban tar over makten i landet og holder landet i et stramt grep med Sharia-klørne sine. Dette kan sivilbefolkningen selv takke seg for når de ikke har vært mer samarbeidsvillig.

Nå, hvordan i huleste kan du prestere å si at B er farligere enn A?

Og 9/11-ulykken? Vel, den lærte meg at midtøsten var sinte på vesten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg mener dette er alt for dårlig og ubegrunnet svar. Vi kastet dem ikke på dør, vi jagde dem lengre inn i huset og nå sliter vi noe jævlig med å finne de! Situasjonen snur seg og er selvfølgelig totalt annerledes fra en tid til en annen. Å sammenligne selve innvasjonen med dagens situasjon viser bare mange på kunnskap og forståelse.

Det er bare du som viser mangel på kunnskap og forståelse! Samtidig er det tydelig at du ikke leser eller tenker over det jeg skriver i det hele tatt!

Jeg sammenligner ikke invasjonen med dagens situasjon, men bruker den som et eksempel på at det er fullt mulig å beseire Taliban og Al Qaida. Det hadde vært gjort den gang om vi bare hadde fortsatt det taket vi hadde om dem istedefor å konsentrere seg om Irak og la Al Qaida og Taliban bygge seg opp i det skjulte igjen! Det hadde vært mulig å få kontroll over Afghanistan. Og det hadde vært mulig å gjenoppbygge det og vinne folkets tillit.

At George W. Bush og regjeringen hans ledet USA på det tidspunktet var totalkatastrofe!

Noe av formålet med denne krigen var vel nettopp å bygge opp landet igjen? Noe vi har prøvd i årevis, men som stadig viser seg å ikke fungere. Nå ser vi enda flere angrep enn før og spør du meg virker Taliban rimelig sure og keen på å få oss ut av landet. Samtidig har jeg inntrykk av at de begynner å få fotfeste igjen.

Og denne oppbyggingen hadde gått greit som et samarbeid mellom afghanerne og de internasjonale styrkene om det ikke hadde vært noen opprørere man måtte kjempe mot. Med andre ord, om alt hadde vært gjort anderledes fra starten av slik jeg har måttet skrive en del ganger nå.

Hvorfor er det for farlig?

Fordi Taliban og AL Qaida får sjansen til å ta tilbake makten igjen og kan utføre nye, enorme angrep! Dette hadde du visst svaret på hvis du hadde lest det jeg skriver tideligere.

A) Her er det som skjer om vi blir:

Soldater vil fortsette å dø på pinlige veibomber og i usle trefninger i fjellene.

Dagens strategi må endres ja, det er det ingen tvil om.

B) Her er det som skjer når vi drar:

Taliban tar over makten i landet og holder landet i et stramt grep med Sharia-klørne sine. Dette kan sivilbefolkningen selv takke seg for når de ikke har vært mer samarbeidsvillig.

Det er første avsnitt. Det andre er som følger: Videre åpner Taliban på ny Afghanistan for Osama bin Laden og Al Qaida. De kan bygge nye treningsleirer og få nye rekrutter. De kan også skaffe seg nye kontakter og dermed kan de også planlegge og utføre nye, store angrep!

Nå, hvordan i huleste kan du prestere å si at B er farligere enn A?

Fordi du, som du ser, ikke tok med alt sammen.

Og 9/11-ulykken? Vel, den lærte meg at midtøsten var sinte på vesten?

Osama bin Laden har erklært såkalt "hellig krig" mot alle amerikanere verden over, sivile såvel som militære. Og han er for å angripe enhver som støtter/samrabeider med USA. Og det er helt uinteressangt for ham om han angriper militære eller sivile mål. SÅ lenge det dreper mange og sprer frykt oppnår han det han vil akkurat som alle støttespillerne og tilhengerne hans. Dette vil de fortsette med om de får sjansen. Så det 11/09-01 burde lære deg er at disse fiendene må bekjempes for enhver pris!

Lenke til kommentar

Jeg ser du ikke klarte å svare på spørsmålet mitt Glimti. Vi har vert i Afghanistan og situasjonen har blitt fryktelig forverret. Det ligger pår nå ikke særlig med troverdige planer for å endre på denne trenden og omtrent alle med inngående kunnskap om fks. de norske ommrådene regner med en ytterligere forverring det neste året.

Du trekker frem om 9/11 ikke har lært meg noe, en ny måte å fronte den påstanden du tidligere kom med men som du ikke har backet opp etter at den ble tilbakevist, at terroristene trenger ett land for å drive terror. Der har jeg vist til både London og Madrid. Da ble det også veldig stille fra deg.

Om det blir bedre av at vi drar? Jeg vet ikke. Antagelig vil folk ha mindre grunn til å gjøre krigen mot de vantro til felles sak og afghanerne kan dra tilbake til å slåss med hverandre, slik de alltid har gjort og gjorde da vi anngrep.

Jeg lurer forøvrig fortsatt på hvorfor du forventer at andre skal dra i en krig du vil ha, for å forsvare deg, uten at du vil delta selv.

Lenke til kommentar

herzeleid

Jeg gidder ikke å diskutere med deg om du ikke kan oppføre deg sakelig! "Ikke klare å svare på", "ble det stille fra deg"... Fjern slike kommentarer fra innleggene dine og unngå det heretter så skal du får svar. Vi snakker om en alvorlig krig her hvor utfallet kan bli svært avgjørende og da er minimumskravet for å delta fra min side at det er en sakelig diskusjon. Dette har jeg sagt til deg mange ganger tideligere. Kan du snart huske på det?

Når det gjelder de angrepene du snakker om etter 11/09-01 så er det skremmend eja og vi vet jo at organisasjoner som Al Qaida har celler og kontakter over store deler av verden slik at de kan opperere fra et annet sted om det første skulle bli ødelagt. Det er imidlertid ingen grunn til å la dem bygge seg oppp igjen i Afghansitan. Men dette kan vi diskutere nærmere om du går med på å holde deg sakelig heretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...