Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Vel, du skriver bra og må si jeg får en større forståelse for deres synspunkter nå.

Selvfølgelig er dette noe vi alle kunne håpet på, at så lenge vi fulgte opp landet ville det fikse seg selv. Problemet med det du skriver (og hele situasjonen i Afg forøvrig) er at det ikke stabiliserer seg og bygger seg opp. Taliban har for stor makt og innflytelse på landet.

Jeg vet ikke om du ser på den nylig oppstartede NRK-dokumentaren fra Afghanistan, men i dagens episode hevdet de at problemet lå hos Afghanerne selv. De klarer ikke å bygge opp en solid og lojal hær -og politistyrke.

Vi kan debbatere så lenge vi vil om hvor lenge vi burde gjøre der nede, hva vi burde sende ned av militære resurse og hvem som skal gjør ditt og datt. Sannheten er at situasjonen er så og si uforandret i landet siden innvasjonene i 2001. Det har gått 10 fordømte år, er USAs lengste krig og det er ikke noen ting som tyder på at ting vil bli bedre. Når vi i 10 år har holdt på slik må dette sende et signal om at vi må angripe situasjonen fra en annen side og med andre midler, dette vet jeg forøvrig ikke hvordan vi skal gjøre.

Ser dere? Jeg skal vedde på at de samme som dere for 5 år siden; "Så lenge vi er der nede vil alt bli bedre". NEI! Soldater fortsetter å miste liv i ussle veibomber og vi klarer ikke å luke ut Taliban/al-Queda!

Det er en bitter sannhet, men det store spørsmålet er hvor mange menneskeliv (både vestlige og Afghanske) vi er villige til å miste før vi har fått vasket ut Taliban/al-Quida. Det kan ta 10 nye år med krigføring og 10.000 menneskeliv. Hvorfor skal ting bli bedre ved å opprettholde bidraget?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten rettelse til siste. Ting er ikke som da vi gikk inn, det er mye værre. For noen år siden gikk norske soldater gjerne en hel kontingent uten å se fienden. I dag opplever alle soldater i operative stillinger garantert flere alvorlige kontakter i løpet av kontingenten og steder man før kunne ferdes relativt trygt må man i dag ha tunge styrker for å krige seg inn i.

Lenke til kommentar

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

Du må gjøre noe med holdningene dine. Du skal prøve å bli fallskjermjeger, right?

Veldig stor sjanse for å bli sendt ned dit, om du blir fallskjermjeger.

Tror neppe FSK/HJK er interessert i folk som er imot en konflikt de selv deltar i.

Get your facts straight. Du blir ikke sendt til Afghanistan som fallskjermjeger, da du fremdeles er vernepliktig soldat.

Forøvrig tror jeg ikke det er noe fare for at brukeren Bordplate noensinne vil bli fallskjermjeger.

Lenke til kommentar

Liten rettelse til siste. Ting er ikke som da vi gikk inn, det er mye værre. For noen år siden gikk norske soldater gjerne en hel kontingent uten å se fienden. I dag opplever alle soldater i operative stillinger garantert flere alvorlige kontakter i løpet av kontingenten og steder man før kunne ferdes relativt trygt må man i dag ha tunge styrker for å krige seg inn i.

Ja ok, men det styrker jo bare min/vår mening om at en tilbaketrekning er det beste.

Forøvrig tror jeg ikke det er noe fare for at brukeren Bordplate noensinne vil bli fallskjermjeger.

Jaha? Har du noe mer du vil si for å bidra til denne tråden kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle som interesserer seg for konflikten, og ikke har lest den om bruke litt tid på denne saken i Rolling Stone:

The Kill Team: How U.S. Soldiers in Afghanistan Murdered Innocent Civillians

Om ikke annet viser den tydelig hvor vanskelig det er å vinne vanlige Afghaneres tillit, når man har den typen elementer i styrkene. Bagatellisering og mangel på inngripen fra høyerestående offiserer tyder på at man rett og slett ikke har forstått hva som skal til for å "vinne" denne krigen.

Lenke til kommentar

Utrolig at norske poitikere har så tro på det lokale politiet og forsvaret. De er fra feil folkegruppe, korrupte, brutale og også narkomane mange av dem.

Gadd du å lese saken jeg linket til fra Rolling Stone?

Var den ikke tross alt på åtte sider? Må innrømme at jeg ikke gadd i allefall, er ikke essensen at en gjeng soldater drepte lokale på gøy?

Lenke til kommentar

Utrolig at norske poitikere har så tro på det lokale politiet og forsvaret. De er fra feil folkegruppe, korrupte, brutale og også narkomane mange av dem.

At amerikanerne stadig vekk valser ned kulturelle koder og gjør det vanskelig for seg selv er vel ikke noe nytt?

Lenke til kommentar

Var den ikke tross alt på åtte sider? Må innrømme at jeg ikke gadd i allefall, er ikke essensen at en gjeng soldater drepte lokale på gøy?

Det er litt mer komplisert enn som så. Men ja, de drepte lokale sivile. De klipte fingre av ofrene for å ha trofeer. Offiserene så gjennom fingrene med det. De tok masse dop. De stjal våpen. De var svært brutale. De gjorde med andre ord alt det Kaare beskylder Afghanerne for, og de var heller ikke enestående. Det er flere tilfeller som ligner som etterforskes.

Så poenget mitt er at man kanskje skal være litt forsiktig med å si at Afghanerne er så veldig mye verre enn våre viktigste allierte ...

For øvrig er saken veldig godt skrevet - som Rolling Stones politiske saker vanligvis er. Og ga i hvert fall meg en del nytt.

Lenke til kommentar

At amerikanerne stadig vekk valser ned kulturelle koder og gjør det vanskelig for seg selv er vel ikke noe nytt?

Saken handler ikke om kulturelle koder eller at amerikanerne gjør det vanskelig for seg selv. Men for all del, det var bare et spørsmål om du hadde lest den, siden jeg synes den var relevant i forhold til din beskrivelse av Afghanerne. Jeg burde kanskje droppa ordet "gadd" :)
Lenke til kommentar

Får se om jeg får lest den en dag, sikkert spennende materiale. Jeg er litt ambivalent ovenfor amerikanske soldater. Jeg har, kanskje mest fra tv og norske forestilninger, ett inntrykk av amerikanerne som veldig "verdensmestere" som drar til Afghanistan og har null respekt for landet, samt er rekrutert fra tvilsomme lag. Altså gjerne overlegne og lite disiplinerte soldater. Samtidig har jeg kun gode erfaringer med amerikanerne og de har virket både høffelige og profesjonelle, dog tror jeg ikke den jevne amerikanske "grunt" holder samme standard som en norsk grenader i fks. TMBN.

Ellers er jeg relativt enig i at Afghanerne generelt er ekstremt korrupte og lite pålitelige. Det er tross alt ett "folk" som er formet gjennom århundrer med alliansespill og brutalitet og i så måte er jo mye av deres væremåte veldig forståelig. Derfor er jo også Afghanistan ett veldig vanskelig land å bygge opp etter vår modell.

Lenke til kommentar

Jeg tørr påstå å si at jeg er en ganske god menneskekjenner, og etter å ha lest innleggene dine i denne tråden, er jeg overbevist om at du ikke har mentaliteten som skal til for å bestå HJK-opptaket.

De som består slike opptak, er mennesker med en vinnerinnstilling som de færreste har. De velger å fortsette, selv når ting virker umulig, de nekter å gi seg selv om alle odds er imot dem.

Du, derimot, har en taperinnstilling. Det har du bevist med tåpelige kommentarene som "Taliban er sterkere enn oss" og "Det er umulig å vinne".

Ordet umulig eksisterer ikke for vinnere... ingenting er umulig, bare vanskelig.

Om du tror HJK ikke har satt av tid og ressurser for å luke ut folk med en taperinnstilling, tar du skammelig feil... det er tross alt store summer de bruker på å utdanne fallskjermjegerene, at de kun ønsker seg kremen av kremen, er helt forståelig.

Ønsker deg uansett lykke til på opptak,

Lenke til kommentar
De som består slike opptak, er mennesker med en vinnerinnstilling som de færreste har. De velger å fortsette, selv når ting virker umulig, de nekter å gi seg selv om alle odds er imot dem.

Det betyr vel ikke at man ikke likevel ender med å tape? Tyskerne tapte krigen og de hadde den fanatiske troen på seier.

Jeg tror ikke det er mulig å endre det landet med militære styrker. Det gir bare mer motstand og etterhvert opptøyer som vi så nylig.

Lenke til kommentar

Det betyr vel ikke at man ikke likevel ender med å tape? Tyskerne tapte krigen og de hadde den fanatiske troen på seier.

Jeg tror ikke det er mulig å endre det landet med militære styrker. Det gir bare mer motstand og etterhvert opptøyer som vi så nylig.

Jeg prater ikke om krigen nå... jeg prater om den negative holdningen og innstillingen hans generelt.

Jeg tenker mitt om krigen, men ønsker ikke å diskutere det på et forum der halvparten av brukerene virker å være under 18 år (ikke vondt ment, men mange av dere vet rett og slett ikke hva dere prater om).

Lenke til kommentar

Jeg tørr påstå å si at jeg er en ganske god menneskekjenner, og etter å ha lest innleggene dine i denne tråden, er jeg overbevist om at du ikke har mentaliteten som skal til for å bestå HJK-opptaket.

Du, derimot, har en taperinnstilling. Det har du bevist med tåpelige kommentarene som "Taliban er sterkere enn oss" og "Det er umulig å vinne".

Ordet umulig eksisterer ikke for vinnere... ingenting er umulig, bare vanskelig.

Om du tror HJK ikke har satt av tid og ressurser for å luke ut folk med en taperinnstilling, tar du skammelig feil... det er tross alt store summer de bruker på å utdanne fallskjermjegerene, at de kun ønsker seg kremen av kremen, er helt forståelig.

Ønsker deg uansett lykke til på opptak,

Wow! Du svarte faktisk! Dette minner meg litt om det daim911 skrev i begynnelsen av tråden, at fordi jeg hadde mine egne meninger om krigen og ikke ville nedover hadde jeg ikke sjangs på opptak. Stakkars mennesker...

Men greit nok, du får tro hva du vil. Jeg trener mot opptaket og håper på det beste når jeg er der. Forhåpentligvis er krigen over når jeg er i militæret.

Kan forøvrig ikke huske hva du har bidratt med i denne tråden for å påpeke at en oppretholdelse av styrkebidraget er det beste? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, men med all den innformasjonen du poster om stadige nye angrep/drap og ulykker støtter du jo bare opp min mening om at vi burde trekke oss ut.

Det er høyst subjektivt. Du kan like gjerne si at det viser hvor farlig fienden er og hvor viktig det er å bekjempe dem.

Men når jeg tenker meg om tror jeg fortsatt ikke du har svart meg på spørsmålet jeg har stilt tusen ganger nå:

Hvorfor skal det bli bedre om vi blir der?

Jo, jeg har svart uttallige ganger nå. Leser du noen gang svarene du får?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...