Gå til innhold

Krigen i Afganistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2011/04/15/nyheter/innenriks/forsvaret/forsvarspolitikk/sikkerhetspolitikk/16208321/

Lang historie kort: Forsvaret skulle bli mer miljøvennlige med "miljøammunisjonen". Folk blir syke og forsvarets 9mm og 7.62 våpen blir ødelagt av ammunisjonen. Vi har faktisk vært heldige at ikke funksjonsfeil har ført til pipespreng osv. som kunne skadet og tatt livet av soldater. Forsvaret skulle vell egentlig fortsette å teste dette på soldatene ett par år, men nå har de altså heldigvis blitt stoppet. Konsekvensen er at soldater som skal til Afghanistan nå kanskje ikke får skutt så mye som de skulle.

Lenke til kommentar

Alla modiga nordiska bärsärker som krigar mot hedningaväldet gör männskligheten en stor tjänst.

Snart skola Torshammaren vina kring vildarnas huvuden.

Hören i ljudet av tordön i fjärran?

Gack hädan, hedningar och blåmänn! Bereden eder att vistas i dödens evighet!

betyr det at du selv bidrar i denne krigen eller står du bare i bakgrunnen og hisser til krig mens du lar andre ta seg av krigingen?

Jag står i bakgrunden och hissar till krig och är stolt för det!

Lenke til kommentar

Alla modiga nordiska bärsärker som krigar mot hedningaväldet gör männskligheten en stor tjänst.

betyr det at du selv bidrar i denne krigen eller står du bare i bakgrunnen og hisser til krig mens du lar andre ta seg av krigingen?

Du er stolt over å sende andre i døden mens du selv ikke har guts til å delta? Jeg ville skammer meg

Lenke til kommentar

Du er stolt over å sende andre i døden mens du selv ikke har guts til å delta? Jeg ville skammer meg

De har, liksom mig, ett val: att kriga eller ej.

Lenke til kommentar

De har, liksom mig, ett val: att kriga eller ej.

De har valget mellom å gjøre sin plikt som soldater, eller å avslutte kariæren sin. Soldaten drar i krigen fordi landet hans ber om det. Ellers kan han ikke være soldat lenger. Det er iikke soldaten som ber om krigen. Du ber om at andre skal dra i krig og dø fordin skyld mens du selv sitter trygt hjemme. Det synes jeg mildt sagt er motbydelig.

Lenke til kommentar

Ja, men med all den innformasjonen du poster om stadige nye angrep/drap og ulykker støtter du jo bare opp min mening om at vi burde trekke oss ut.

Men når jeg tenker meg om tror jeg fortsatt ikke du har svart meg på spørsmålet jeg har stilt tusen ganger nå:

Hvorfor skal det bli bedre om vi blir der?

Lenke til kommentar

Å trekke seg ut vil være å sende et signal til Taliban og Al Qaida om at de kan handle som de vil og true oss vekk hver gang vi reagerer. Det vil være katastrofalt!

Hvorfor ville det være katastrofalt? Taliban er en innenriks-bevegelse... Det ville ikke være noe "hver gang" med Taliban.

Norske soldater uskadd etter veibombe i Afghanistan

Et norsk militærkjøretøy ble fredag formiddag rammet av en veibombe Afghanistan. Fire norske soldater slapp uskadd fra hendelsen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4101012.ece

Jeg tror du har fått beskjed noen ganger om å kommentere nyhetene du poster og ikke bare poste dem.

Det er relevante nyheter til tråden og hvorvidt det taler for tilbaketrekkning eller ikke er høyst subjektivt.

Men nyheter skal også kommenteres og ikke bare postes

Lenke til kommentar
Ja, men med all den innformasjonen du poster om stadige nye angrep/drap og ulykker støtter du jo bare opp min mening om at vi burde trekke oss ut.

Skal vi trekke ut fordi det skjer krigshandlinger i en krig?(Oops beklager, politisk korrekthet: krigslignende handlinger/konflikt.)

Vill minne på om hvorfor vi er der:

Etter 9 september ble for første gang artikkel 5 i Nato traktaten tatt i bruk(Ett angrep på ett Nato land skal sees på som ett angrep på alle Nato land. Al-Quiada, med støtte fra Taliban angrep USA med terror. Norge var faktisk i front da det ble diskutert om dette gjaldt under artikkel fem, og mente at det gjorde det. Vi gikk inn, sønderbombet al-quiadas treningsleirer, avsatta taliban, og kjeppjagde faenskape opp i fjellene.

Her kunne vi sagt takk for oss, øye for ett øye, vi er ferdige her og latt Afghanistan til sin egen skjebne, mest sannsynelig en blodig borgerkrig etter maktvakumet etter taliban ble avsatt, og etter det en ny yngleplass for terrornettverk.

Her etter tok ISAF, i regi av FN over. ISAF skulle først bare sikre Kabul, da man trodde at etter krigen så skulle landed stabileser seg selv. Dette funket dårlig, så ISAF kommandoen ble igjen gitt til NATO, og styrker ble satt ut i provinser så taliban ikke kun få makt i folket lengre.

Og nå er det 2011. Det går veldig tregt og det er en stadig blodig konflikt, men tenk som va som skjer vist vi gir taliban pusterom ved å trekke ut. En ny borgerkrig som vill få denne til å se ut som en vannpistolkrig i forhold, i tillegg til at igjen vill antivestlige terrornettverket igjen få en yngleplass i anarkiet og maktvakumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...