Koonlani Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Hei. Jeg og min kompis har store diskusjoner på ord som f.eks muffins, caps og chips. Er det rett når du skriver f.eks 'Jeg skal på butikken og kjøpe meg en cap'? Jeg ville skrevet 'en caps'. Og jeg sier 'Kan jeg få en muffins', i stedet for 'Kan jeg få en muffin' 'Jeg stikker innom butikken for å kjøpe en pakke chips', jeg sier ikke kjøpe en pakke chip. Noen som har meninger om dette som de vil dele med meg? Vil vite hva som er korrekt å skrive/si. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) I følge språkrådet skrives det "chips, chipsen, chips, chipsene". De mener også at det skal skrives "muffins", og ikke "en muffin" (men på engelsk er "one muffin, several muffins" rett). Forøvrig heter det skyggelue på norsk, og ikke caps. På engelsk skrives det "cap". Endret 3. april 2011 av medlem-105082 Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Fordi man har dratt med seg ikke bare de engelske ordene, men også den engelske stavemåten/grammatikken. Det kalles "sedvane" og er noe vi har overalt, ikke noe å gjøre med det. =P Lenke til kommentar
dropfot Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 En microchips, flere microchipser (neida) Lenke til kommentar
Koonlani Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Takker for svar! Da hadde jeg og kompisen min fått avklart denne diskusjonen! Da gjenstår det bare å sette vennegjengen litt på plass. (De har vært sterke på dette med en muffin) I win! Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Eg seier "ein muffin" uansett kva språkrådet påstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå