Gå til innhold

Bærbar PC som kan kjøre nesten alle spill på Maximale instillinger?


Anbefalte innlegg

Multicom Kunshan P150 15.6" Full HD LED

 

15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser

Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache (3.3ghz turbo)

8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB)

Seagate Momentus XT 7200.1 Hybrid 250GB 7200rpm HDD + 4GB SSD

AMD Mobility Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

 

Er det bra nokk for tung gaming?

Prisen ble 14602,- (uten frakt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med god margin. har bestillt meg maskin med ca. samme oppsett selv, og crysis 2 på max skal funke etter hva jeg har lest. er nok en helgardering;)

 

blir nok en måneds ventetid på deg da men:P

 

foresten så støtter maskina 1600mhz ram(koster ca. det samme) just so u know;)

Lenke til kommentar

med god margin. har bestillt meg maskin med ca. samme oppsett selv, og crysis 2 på max skal funke etter hva jeg har lest. er nok en helgardering;)

 

blir nok en måneds ventetid på deg da men:P

 

foresten så støtter maskina 1600mhz ram(koster ca. det samme) just so u know;)

 

får oppgradere etter behov :)

Lenke til kommentar

Dersom du bruker 1600mhz ram, kan du bare ha 4gb om jeg ikke husker helt feil.

 

fåreløbig, men teoretisk skal en kunne bruke 2x4gb brikker for 8GB

trengs nok en bios update eller noe lignende for å få det til å funke. her er en tråd om saken

 

http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/563987-ddr3-1600-p150hm-b3.html

 

uansett er det marginale ytelsesløft, og det eneste man ender opp med er større e-penis;D

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kan fortelle meg hva den store forskjellen mellom 6970M-kortet og 845M-kortet vil gjøre!? Ser det er hele 2200,- kroner i forskjell! Er det verdt det?

 

Leste en test som det linkes litt til rundt omkring, hvor de hevdet av 845M var "dobbelt så bra" som 460M, og denne (6970M) ligger mellom disse..

 

Noen kommentarer?

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Noen som kan fortelle meg hva den store forskjellen mellom 6970M-kortet og 845M-kortet vil gjøre!? Ser det er hele 2200,- kroner i forskjell! Er det verdt det?

 

Leste en test som det linkes litt til rundt omkring, hvor de hevdet av 845M var "dobbelt så bra" som 460M, og denne (6970M) ligger mellom disse..

 

Noen kommentarer?

 

Takker :)

 

Det stemmer at GTX 485M er nesten dobbelt så kraftig som GTX 460M ... med det mener jeg at man med ett enkelt GTX 485M får omtrent samme - eller bedre - resultater i spill som man får ved å bruke 2 stk. GTX 460M SLI. Sånn generellt sett.

 

Men det stemmer ikke at HD 6970 ligger midt i mellom disse. Det ligger svært tett oppunder GTX 485M i ytelse, og med enkelte spill er det til og med bedre. Sånn at man kan vel si at GTX 485M er for tiden det absolutt kraftigste kortet til bærbare, men at HD 6970 ligger hakk i hæl.

 

Men jeg tviler på at Crysis 2 kan kjøres på 1920x1080 oppløsning på max detaljer ... hvis man da ikke mener at gjennomsnittlig fps et sted på 20-tallet er spillbart... jeg ser at 30 fps + litt til er nevnt noen steder som mulig med disse kortene, men da må man huske at man relativt ofte i et spill som Crysis får store dipper i fps.

Så jeg vil heller si det sånn at de eneste spillene som disse 2 toppkortene ikke klarer fullt tilfredstillende på max detaljer og oppløsning, er nettop Crysis-spillene, samt Metro 2033.

 

2 stk. GTX 485M eller HD 6970 i SLI eller Crossfire, kanskje. Det ryktes at Clevo's avløser for X7200 får et slikt oppsett. Ellers tror jeg man blir nødt til å vente på neste generasjon bærbarkort - eller den etter det - for at ett enkelt kort skal klare Metro 2033 på max.

 

Edit: X7200 har fått GTX 485M SLI allerede, faktisk. Men da blir vel den nye utgaven oppgradert med stasjonære Sandy Bridge-prosessorer når den kommer.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for forklarende post! :thumbup:

 

Jeg ser du snakker om SLI, men var faktisk ikke klar over at dette var mulig på bærbare!? :ermm: ..henger nok noe etter ja..

 

 

Driver også å ser etter en ny bærbar for tiden, og det jeg liksom står igjen med er, en Kunshan P150, eller en Asus G73SW ..

 

Slik som jeg ser det nå, og har konfigurert, så er jeg oppe i 17800,- ca for en Kunshan-konfigurasjon (ATI), og 16000,- ca for en Asus..

 

 

Kunshan: ATI er da et plus, men - at den skal støye noe..

 

Asus: Fikk + i et test (PS-World/DinSide?) for at den var støysvak i klassen, men har da "bare" 460M (som sikkert er bra nok), men likte jo den ATI-en som skal gi mye mer for litt mindre.. Jeg er skeptisk også til utseende til denne.. og det med et "gummi-ytre" ..!?

 

 

Lurer jo på hvor mye mindre da Asus-en støyer, eller da hvor mye mer Kunshaen støyer i forhold.. jeg er ikke fanatisk til støy, men det så vanskelig å si hva "mye/lite støy" er..

 

 

Hvor lang leveringstid har de på Kunshan, forresten?

 

Jeg heller litt mot Kunshan..

Lenke til kommentar

Både Clevo og Alienware har levert bærbare med SLI/Crossfire-løsninger lenge. Asus prøvde seg også for et par år tilbake i tid, med W90, men måtte bite i gresset pga mye trøbbel. Den mest ekstreme bærbare på markedet i dag, er Clevo's X7200. (Multicom Kunshan X7200). Den har i tillegg til SLI GTX 485M som mulig konfigurasjon, også stasjonær- prosessorer og hovedkort/chipset.

 

Det "gummiaktige", som du nevner, er teksturen på overflaten av maskinen. Tenk Lenovo ThinkPad T-serien.

 

Det er vanskelig å si hvor mye støy er for mye, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er svært individuellt. Men alle bærbare med den hardware'n vi snakker om her, vil høres godt under belastning.

 

Jeg har også forstått det slik, ut i fra diverse tester, at Asus G-serien er mindre støyende enn Clevo's P-serie. Men hvor mye det utgjør i praksis - og for ikke å snakke om: Hvor mye betyr det når man spiller? Jeg for min del legger ikke merke til viftestøyen når jeg spiller - jeg er tross alt konsentrert om spillet, og dessuten så har jeg jo også lyden fra spillet i høyttalerne ... Jeg må faktisk høre etter for å høre viftene da.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

 

Jeg har ikke hørt om Clevo, bare om Alienware, uten at jeg egentlig kjenner noe til noen av dem.. :( Som sagt, er litt "utenfor" om dagen, grunnet studier og annet..

 

Det er denne konfigurasjonen jeg lukter litt på: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;fl:0#2185-10600332-1;2193-10500502-1;2186-3696134-1;2187-10583002-2;2188-10571620-1;2189-10600982-1;2190-10581163-1;2321-3754188-1;2191-10582290-1

 

(Håper denne linken skal fungere)

 

Jeg er vel litt slik, at når jeg spiller så tåler man støy, ofte har jeg på hodetelefoner også.. det er vel mer når jeg holder på med "vanlig surfing" og litt filmtittig at jeg ønsker at den ikke skal støye noe særlig.. :)

 

 

Takk igjen, du er til god hjelp! :)

 

Men igjen, hvor lang leveringstid bruker Multicom på slike PC-er, siden de må bygges!? Og er noen av delene bestillingsvare, så man må vente lenge?

Lenke til kommentar

Clevo = Multicom Kunshan, Xishan eller Alishan. Clevo er en bærbarprodusent som leverer til videreforhandlere over hele verden, og disse setter alltid sitt eget merkenavn på dem.

 

Den konfigurasjonen din ser fornuftig ut, men jeg ville uten tvil ha puttet en SSD i den, gitt blaffen i BluRay-spiller. Og Wi-fi-modulen .... det sies at denne ikke har innebygd Bluetooth, som jeg synes er nyttig. Både 5300 og 6300-modulen har det, tror jeg. Hør med Multicom.

 

Leveringstiden varierer sterkt - det avhenger av om Multicom har alle delene kunden vil ha på lager. Men hvis de har det, så skal det ta maks 1 uke å sette den sammen og sende den. Igjen - ta en telefon eller mail Multicom.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for tips! :)

 

Kjapt spørsmål akkurat til dette: Hvis jeg setter inn en SSD-disk, -er det mulig å ha 2 disker? Jeg har ikke råd til en kjempedisk i SSD-klassen.. Jeg tenkte kanskje en SSD-disk på 160 GB, den hadde en grei pris (1300,- ca), og kan da kutte ut BluRay.. mem 160 GB er jo ikke nok.. så, mulig å ha to disker!? :ermm:

 

Og, mener du at WLAN-modulen skal ha Bluetooth? Så vidt jeg ser klarer jeg ikke å velge andre moduler når det gjelder akkurat dette!?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Du kan jo skaffe deg en ekstern HDD, koblet til en USB 3 eller eSATA inngang. Disse koster ikke så mye nå til dags, man får 1 TB til under tusenlappen. Eventuellt kan du kjøpe et eksternt HDD-kabinett, som du putter en gammel harddisk du har liggende inn i ...

Det tredje alternativet er å kjøpe en såkalt HDD-caddy, som puttes inn i stedet for det optiske drevet - altså DVD-brenneren. Men da må du klare deg uten den, selvfølgelig.

Når man så likevel har en ekstra harddisk, trenger man egentlig ikke så stor plass på SSD'en til Windows og programmer. Jeg har selv en 160 GB SSD, og jeg har en hel haug av programmer og spill på den, i tillegg til Windows, og har likevel bare brukt under halvparten av plassen. (43%). De virkelig store filene, som filmer og lydfiler, lagres på ekstradisken. Disse trenger ikke SSD-fart uansett. Skal man ut på tur og gjerne vil ha med seg noen filmer, er det fort gjort å midlertidig kopiere dem over til SSD'en.

 

Jeg mener at man ved ikke å velge denne wi-fi "oppgraderingen", får den vanlige modulen, som har innebygget Bluetooth. Enten Intel's 5300 eller 6300 modul. Men her er jeg ikke 100% sikker, så still spørsmålet til Multicom.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Her er en grei løsning for å få 750 GB for kr 715,- som alltid kan være med. Da er 160 GB SSD mer enn tilstrekkelig. En USB 3 ekstern disk løsning vil fungere meget bra til det meste, og vil yte tett opp mot en intern løsning. Det er heller ikke behov for ekstra strømforsyning for denne eksterne løsningen.

 

Minner også om at HER er hovedtråden for Multicom Kunshan P150/P170.

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar! :)

 

Ja, jeg har lest igjennom Kunshan-tråden, jeg har bare ikke kommet så langt at jeg har overtatt den (også), enda! :p hehe.. kommer snart! ;)

 

 

Men, et lite siste spørsmål nå før jeg kobler av før kvelden.. Hva mener dere blir så veldig mye bedre av å ha en SSD-disk?

 

Oppstart? Det er en "engangsgreie", skal overleve at den tar noen sekunder ekstra..

Raskere oppstart av programmer!? Hvilke programmer tar egentlig noe særlig tid å starte opp disse dagene uansett?

Spilling? Vil det ha noe å si? Merkbart?

 

Jeg prøver å være litt kritisk til SSD siden jeg er VELDIG glad i HDD-plass, og har en del musikkfiler som er så godt som uaktuelt å ha på en ekstern hdd.. så kommer OS, spill og andre "private filer" som utgjør en del.. 160 GB er da veldig lige, 320 begynner å bli veldig dyrt, og selv det er litt smått.. Jeg tror nok ikke at SSD blir da aktuelt hvis det ikke er mulig å kjøre to disker samtidig (er det bare på 17"ere det er mulig?), så sant dere ikke kommer med veldig gode argumenter FOR akkurat en slik disk!?

 

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Absolutt alt er raskere med en SSD. Med det mener jeg at nesten alt du foretar deg på maskinene er kjappere, responsen fra du trykker på en snarvei eller ikon til noe skjer, er mye bedre. Kopiering og flytting av filer, henting av data ... f.eks. Photoshop og lignende programmer. Jeg er definitivt en av dem som aldri vil gå tilbake til snurrediskteknologi :cool:. Når jeg nå for tiden av og til bruker andres pc'er som ikke har SSD, så virker alt så .... tregt. Jeg tror mange av SSD-skeptikerne bør få oppleve denne forskjellen selv. Men det er klart - det er dyrere, så om man ikke synes det er verdt pengene, har jeg stor forståelse for det. Men for min del - byebye snurredisker. I hvertfall brukt som systemdisk.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for SSD på operativsystemet fordi alt blir så utrolig mye raskere. Windows starter dobbelt så fort, åpner photoshop 3x så fort og maskinen føles rett og slett lynkjapp ut. Har du plass til 2 stk. i en bærbar, så vil en 40gb SSD til OS, og en 1tb 5400 rpm disk til filmer og spill være best.

 

Har du bare plass til 1, så ville jeg kjøpt Momentus Xt 500gb. Denne har 4GB SSD i seg som blir brukt når det trengs. Den presterer et sted mellom 7200rpm HDD og SSD og er veldig fin hvis du trenger diskplassen, samtidig som du er ute etter noe som er raskere enn en standard 7200 rpm hdd.

 

SSD til spill er ikke vits i det hele tatt. Alt som vil være bedre her er at spillet vil innstalere seg fortere, og menyene vil muligens loade mindre, men man vil få like mange FPS i spill.

Lenke til kommentar

Med 2 x USB3 porter, så har du faktisk like kjapp tilgang til filene dine som om de er på en intern disk. Med USB3 fungerer også en ekstern disk lik en intern. Det vil si at du både kan skrive til den, samtidig som du leser fra den. Du kan altså gjøre flere operasjoner samtidig i den, i motsetning til USB2.

 

Med en 160 GB SSD vil du ha plass til alt som du behøver på hoveddisken, og alt dukker frem lynraskt. Jeg er også en av de som aldri vil tilbake til snurredisken. Jeg sitter her med reservemaskinen min, og det er kjipe greier med XP og snurredisk. Regner nok med å hive inn en 80 GB SSD på denne også.

 

Nei, skal du ha en RÅ lappis, så MÅ du ha SSD. Du vil ikke angre på det. Kjøp også en ekstern USB 3 disk, slik jeg la inn. Den er ikke avhengig av ekstern strømtilførsel. Da har du nesten 1 GB med i væska til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...