Gå til innhold

Åndsverkloven

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så god på lover og regler.. men det jeg har fått med meg er at det er straffbart å ta andre sine bilder og bruke dem.

Dette tilfellet er jeg borti akkurat nå, det er noen som har tatt mitt bilde uten lov. Personen har ikke spørt en gang, og jeg fant ut dette ved ren tilfeldighet.

I loven står det:

7. kapitel. Straff, erstatning og inndragning.

§ 54. Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:...

§ 54a. (Opphevet ved lov 17 juni 2005 nr. 97 – se dens III (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630), se nå § 53 c.)...

§ 55. Skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54 eller ved overtredelse av § 49 første ledd, kan kreves erstattet etter...

§ 56. Alle eksemplar av åndsverk eller annet arbeid som ulovlig er fremstilt, innført eller gjort tilgjengelig for almenheten her i...

osv..

Kan jeg kreve en sum fordi andre har tatt mitt bilde uten lov? Jeg har sendt personen en mail, men er veldig usikker på om jeg vil få noe svar. Isåfall må jeg prøve å få gjort noe med det.. Tips, takk!

Endret av cen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har de brukt bildet ditt da?

Personen har tatt bildet fra bloggen min og bruker det som header på sin blogg. Jeg har bloggnavnet mitt på bildet, men det er forsøkt blurret vekk.

Endret av cen
Lenke til kommentar

Bare send en faktura på det ønskede beløp og forvent å ikke få en dritt. Er nok lite å hente i en sak som dette. Der det kan være penger å hente er om bildet er brukt kommersielt av store aktører. Send en mail å be om at de fjerner bildet ditt istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe som heter "fair use" i alle fall i amerikansk lovver, jeg antar og håper at norsk lovverk har noe tilsvarende. Fair use gir rett til begrenset bruk av et verk, i sammenheng med nyheter, kritikk, siteringer osv ...

Et søk på lovdata gir meg dette svaret:

§ 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

Tidligere § 13 (1). Gitt nytt nummer ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (ikr. 30 juni 1995). Tidligere § 22 står nå som § 26 og § 33.

Jeg vil si at selve paragrafen er noe utydelig, da den ikke gir noe mål på hvor mye man kan sitere og hvordan siteringen skal foregå - annet enn at den skal være i samsvar med "god skikk", hva nå enn det er ...

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-021.html#23

§ 23a. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis.

Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt, eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.

Tidligere § 14 (2) og § 23 (1). Endret ved lover 20 des 1974 nr. 64, 23 des 1988 nr. 101. Endret og omnummerert ved lov 2 juni 1995 nr. 27 – se dens III, endret ved lov 23 juni 1995 nr. 37 – se dens II. Endret og omnummerert ved lov 17 juni 2005 nr. 97 – se dens III (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630).

Det ser altså ut til at det er svært avhengig av hva vedkommende har brukt bildet til.

Lenke til kommentar

Bare send en faktura på det ønskede beløp og forvent å ikke få en dritt. Er nok lite å hente i en sak som dette. Der det kan være penger å hente er om bildet er brukt kommersielt av store aktører. Send en mail å be om at de fjerner bildet ditt istedenfor.

Okei. Jeg har sendt mail og håper på at personen vil svare. Men hvis ikke, hvordan skal jeg da få personen til å fjerne det? Er det da en sak som kan anmeldes til politiet, og at dem kan kreve at det blir tatt vekk og evnt kreve erstatning for meg? Jeg vet at saken ikke vil bli høyt prioritert, men sånn teoretisk. Eller gjelder dette bare for mer alvorlige saker? Feks at et fotografi av en kjent fotograf blir misbrukt. Jeg har null peiling, derfor må jeg bare spørre. Men det er jo veldig synd at det ikke gjelder alle og en hver.. De fleste driter jo i Åndsverkloven, og det blir ikke akkurat bedre av at ingen blir straffet for det.

-

Takk for svar NikkaYoichi.

Endret av cen
Lenke til kommentar

Okei. Jeg har sendt mail og håper på at personen vil svare. Men hvis ikke, hvordan skal jeg da få personen til å fjerne det? Er det da en sak som kan anmeldes til politiet, og at dem kan kreve at det blir tatt vekk og evnt kreve erstatning for meg? Jeg vet at saken ikke vil bli høyt prioritert, men sånn teoretisk. Eller gjelder dette bare for mer alvorlige saker? Feks at et fotografi av en kjent fotograf blir misbrukt. Jeg har null peiling, derfor må jeg bare spørre. Men det er jo veldig synd at det ikke gjelder alle og en hver.. De fleste driter jo i Åndsverkloven, og det blir ikke akkurat bedre av at ingen blir straffet for det.

-

Takk for svar NikkaYoichi.

Hvis du mener at vedkommende har forbrutt seg mot Åndsverkloven så er det en god plass å starte å ta kontakt med vedkommende, slik du også har gjort.

Det er vel en del som tyder på at vedkommende ikke har forholdt seg til "god skikk", da vedkommende har brukt bildet ditt og samtidig forsøkt å fjerne din signatur fra bildet.

Bildet ditt offentliggjort og da har andre en begrenset rett til å bruke bildet i visse sammenhenger, jeg tror dog det å benytte bildet ditt som header på sin blogg uten tillatelse, IKKE faller inn under denne begrensede retten.

Dessverre tror jeg ikke at dette blir høyt prioritert av rettssystemet. Hvorfor? Du har ikke noen trailerlass av penger og inflytelse nok til at de gidder å bry seg. Uten å prøve vinner du i alle fall ikke, ved en anmeldelse vil du i alle fall sette fingeren på at dette er et problem og det vil bli en del av statistikken. Det KAN få konsekvenser for hvordan slike saker blir behandlet i fremtiden.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...