Gå til innhold

NAS server - hjelp!

Gjest Slettet-CLIWLovz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CLIWLovz

Hei! :)

Ettersom jeg har sett litt på nettet, på grunn av disken min på 320 GB alltid begynner å gå tom for plass, har måttet fjerne masse for å kunne holde meg på under 320 GB.. (Ja, jeg vet det er svært, svært lite). Holder også på å programmere, redigere filmer mellom to dataer og synes det blir plagsomt å uploade alt opp på dropbox brukeren, som også er ganske tom for plass.

Jeg vurderer sterkt innkjøp av NAS server, men sitter med noen spørsmål..

Er det lurere av meg å kjøpe en NAS server fremfor en intern disk, ettersom de er billigere enn NAS server?

Går det f.eks an å ta med seg NAS serveren på hytta og koble den opp til laptoppen som ikke har tilgang til nett?

Må jeg punge ut opp til 10k for å få en brukbar NAS? (Trenger en som er litt billig)

sist men ikke minst, har du noen anbefalinger/tester du kan tipse om? Ser for meg at jeg trenger 1 eller 2 TB

Som dere ser har jeg ikke mye erfaring med NAS...

Takker på forhånd for alle svar!

Mvh

DanVazz

Endret av Slettet-CLIWLovz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Er usikker på om du helt forstår hva en NAS er...

Det er da kort forklart en lagringsplass som er tilgjengelig via nettverket, da vanligvis i eget hus.

Er også mulig på de fleste å få tilgang fra "utsiden" slik at du kan hente filer eller lignende hjemmefra om du er et annet sted.

Til vanlig, lokal lagring er en enkel ekstern disk det vanligste.

Kan også få noe som kalles DAS, som er nesten det samme som NAS, men er direkte tilkoblet en maskin og ikke nettverket.

Avhengig av lagringskapasiteten så kan en NAS være liten som en vanlig ekstern hardisk, eller et stort kabinett, rack-skuffer eller lignende.

De vanligste NAS til hjemmebruk har vanligvis plass til 1-5 disker, noe som kan gi lagringsplass på ihvertfall 8Tb.

Man kan selvfølgelig flytte med seg en NAS, men det er enklere og mere vanlig med en ekstern disk om man ønsker det.

Så spørsmålet er egentlig hvor mye lagringsplass du ønsker, hvor vil du ha tilgang til lagringen, samt pris.

EDIT:

Om du ikke trenger tilgang fra nettverk, vil en ekstern hardisk på 2Tb gi mest for pengene i dag, f.eks. slik som denne

Trenger du tilgang fra nettverk men ikke så mye plass, er gjerne denne et alternativ.

Vil du ha tilgang fra nettverk og mulighet til å utvide lagringsplassen etterhvert, kan denne gjøre jobben. Merk at den siste her er uten hardisker, så dette kommer ekstra etter behov.

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz

Ser på denne: https://prisguiden.no/produkt/119295

Tenkte for det meste å bruke det til lagring av filer, dele lettere med venner og familie. Også bruke det til å lagre filer på stasjonær og bærbar opp mot hverandre, sånn at jeg alltid har det nyeste og oppdaterte dokumentet.

Ett spørsmål om software biten: hvilket merke har det beste "Os'et"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...