Gå til innhold

microsoft money VS Datax privat økonomi

knut71

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake droppet jeg datax privat økonomi til fordel for microsoft money.

Datax var rett og slett bare for simpel med å få ut oversiktlige rapporter.

Jeg måtte jo for svingede eksportere til excell for å få ut en simpel kake.

Eneste positive som var bedre enn money var at den kan gå i nettbank å hente transaksjoner.

Money sitt trumkort var at man enkelt kunne få kakerdiagrammer, stolpediagrammer og prikken over ien var at den kan forutse fremover i tid hvordan pengeflyten på en konto ser ut.(basert på gjentagende transaksjoner)

Demoversjonen av datax lar meg ikke lage gjentagende transaksjoner så jeg får ikke prøvd om pragrammet kan det jeg vil.

Så spørsmålet mitt er henvendt til mangeårige brukere av datax.

Er det blitt bedre de siste fem årene ???

Er det ett program som skaper oversikt eller kan det på det beste servere en bråte tall som må jobbes videre med i excell ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt datax totaløkonomi og syntes det var helt forferdelig, det var meningen og bruke det på et enkeltmannsforetak samt privat (datax privatøkonomi ligger inkludert). Regnskapsmessig på enkeltmannsforetaket så fungerte det ok, litt tungvindt, men det fungerte i det minste. Privat syntes jeg ingen ting fungerte, man kunne importere kontoutskrifter direkte fra nettbanken, men og sette transaksjonene på diverse kontoer var så tungvindt at jeg ga opp der.

Jeg syntes gnu cash fungerte bedre, ikke så fancy og heller ikke veldig flotte rapporter. Akuratt nå bruker jeg noe som heter mittregnskap.com som jeg var litt skeptisk til i starten siden det ikke står noe om hvem som står bak. Det er jo egentlig ikke noe problem da det ikke er nødvendig og legge inn noe personlig informasjon i det hele tatt. Jeg har nå brukt mittregnskap.com i et par mnd og synes det tilsynelatende gjør jobben ganske bra, det er jo selvfølgelig noe her å der som kunne vært gjort anderledes, men jeg synes ikke jeg kan klage når det er gratis. Man kan også importere kontoutskrifter hos mittregnskap.com og lage regler basert på teksten i transaksjonen (f.eks rema 1000 settes automatisk på matvarer) dette er rett og slett genialt! Man kan også i rapportene se fremover i tid basert på tidligere tall.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt MS Money i nesten 10 år for å holde oversikt på kontoer og investeringer. Synes det gir god oversikt, men det krever mye inntasting av data siden jeg ikke har funnet noen måte å få programmet til å hente transaksjoner og kurser automatisk på nettet. Startet med programmet i en periode da økonomien var dårlig og jeg var uten jobb. Det ga god hjelp til å klare et stramt budsjett. Nå bruker jeg programmet mest av gammel vane samt at jeg liker å ha god oversikt over egen økonomi.

Av andre programmer for personlig økonomi har jeg prøvd GnuCash, men etter et par forsøk ble jeg ikke fortrolig med programmet.

Jeg kan desverre ikke bidra med erfaring fra Datax

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...