Jonas Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 kan jeg drive et peltier-element med en vanlig stikkontakt, men med en motstand ned til 12v?? jeg tenker på dette Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Fra 230v til 12v med vanlig motstand? Ville ikke prøvd det hvis jeg var deg... Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 kan jeg drive et peltier-element med en vanlig stikkontakt, men med en motstand ned til 12v??jeg tenker på dette Nei..... Du må ha likestrøm(DC) ikke vekselstrøm(AC) som du får ut av stikkontaken. Hvis du skal bruke pletier burde du ha en egen dedikert PSU bare til dette. Og du burde vite litt mer hva du driver med en det virker som du gjør. NB! Ved feil bruk av peltier elementer vil som oftest ikke skadene begrense seg til peltier elementet. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 kan jeg drive et peltier-element med en vanlig stikkontakt, men med en motstand ned til 12v??jeg tenker på dette Oh My GOD! Om du likeretter AC spenningen og senker den ned til 12V med en motstand: (230-12)V=218V Hvis du bruker 118W, dvs en strøm på 10A. Det vil si at det går en strøm på 10A gjennom motstanden og peltierelementet. dette medfølger at: motstanden skal tåle: P=VI=218*10=2180W DVS to kokeplater, en smule varmt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå