Morten892 Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Heisann! Jeg har et lite spørsmål til dere ivrige debattanter der ute. Jeg er ikke noen voldsom stor litteraturkjenner, og ei har jeg heller brukt mye av min tid på å tolke og analysere dikt oppgjennom årene...tegneseriene appellerte mer til meg. Men nå har jeg altså fått i oppgave å skrive en tolkende analyse av Halldis Vesaas dikt "Treet". Sjå treet. Einsamt står det, nakent i kaldt, gullbleikt mars-gry med skarp kant av skaresnø kring foten. Dei andre tre her på sletta står samansigne i stivt bar og søv trygt i sin vinter. Men dette er annleis enn dei. For dette aleine er nakent og ventar lauv. Knuppane ligg alt som dropar tett etter kvar ein kvist. Varsamt og vàkt, urørleg står treet og ber sin skatt med veikt skin som av perler kring seg frå rot til topp. Gå ikkje nærare. Stilt skal det vere her enno, ingen må vakne her enno, men snart, snart - - derfor ligg dette mjuke skimmer vàrt som ein lykkeleg draum over det sovande liv. Alt på vår jord som ber knuppar og veit si fullbyrding nær, har dette skimmeret kring seg av venting og togn og draum. Så rart å ha sett det treet. Så godt å ha vore det treet - og vere det, enno ein morgon. Jeg er egentlig ganske usikker...tar jeg fullstendig feil om jeg sier at dette er et dikt om det nye livet, eller det nyfødte barn? Kanksje sett utenfra fra et mors perspektiv? Ja...jeg har egentlig ikke peiling, men hadde vært suuuperb om noen kunne hjulpet meg litt på vei, og gitt meg noen tips eller tanker om hva Halldis egentlig mener om dette diktet. Hilsen en småfortvilet student! Lenke til kommentar
Pujari Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Anyone?;p Æ tænk at du kanskje kan svar på ei av dem andre oppgavånnj! Trur du ikkje det e enklare om du svare på fisketur novella da foreksempel? mh Ingeborg lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå