Gå til innhold

Øl i skalldyrpasta?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve meg på å lage skalldyrpasta med øl i stedet for hvitvin. Trolig reker, blåskjell og kamskjell, muligens noe mer/annet hvis folk har gode forslag.

Jeg driver støtt og stadig med kokkelering, men akkurat dette var nytt for meg. Blåskjell dampet i øl vet jeg er godt, og det blir vel kanskje også en god base for saus? Blir kremet saus med øl i helt feil? Og hva slags øl? (jeg tenker et friskt og litt syrlig hveteøl?) Jeg har også sett oppskrifter på skalldyrpasta hvor man ikke har så mye saus, men heller vender pastaen i kokekraften som da er tilsatt litt ekstra. Og da tenker jeg at det kan være morsomt med noen andre typer øl også.

Noen som har erfaring eller meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør være forsiktig med når du bytter ut vin med øl i mat er at du ikke kan redusere ølet på samme måte som vin. Det vil bare forsterke bitterheten i ølet og kan i verste fall gjøre måltidet dårlig. Hvis du derimot tilsetter det mot slutten vil kullsyren lette opp retten og du vil beholde smaken av ølet bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror jeg ville gått for eksempelvis Duvel eller muligens Hoegaarden.

Ja, Hoegaarden tenkte jeg på også. Duvel har jeg faktisk ikke smakt. *noterer unnskyldning for å prøvesmake*

Det du bør være forsiktig med når du bytter ut vin med øl i mat er at du ikke kan redusere ølet på samme måte som vin. Det vil bare forsterke bitterheten i ølet og kan i verste fall gjøre måltidet dårlig. Hvis du derimot tilsetter det mot slutten vil kullsyren lette opp retten og du vil beholde smaken av ølet bedre.

Godt poeng, det hadde jeg ikke ikke tenkt over. Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...