Gå til innhold

Er Partiet Rødt imot ytringsfrihet?

83 stemmer

1. 1. Er Partiet Rødt imot ytringsfrihet?

• Ja
      64
    • Nei
      19
  2. 2. Burde Nazisme være lov i dagens Norge?

• Ja
      49
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror hadde det blitt ulovlig, hadde de ikke fått mindre oppslutning, men nazi-miljøene hadde blitt vanskeligere å oppdage. Det er kanskje for det beste at det er lovlig. Slik at de tror de kan valse trygt på gatene. For så å bli konfrontert.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Nope, de er mot ABSOLUTT ytringsfrihet. Vi har ikke absolutt ytringsfrihet i Norge.

Enten så har du ytringsfrihet, ellers har du det ikke.

Da har vi ikke ytringsfrihet i Norge, USA, England, Frankrike, Tyskland eller noen andre land jeg kjenner til.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Nope, de er mot ABSOLUTT ytringsfrihet. Vi har ikke absolutt ytringsfrihet i Norge.

Enten så har du ytringsfrihet, ellers har du det ikke.

Da har vi ikke ytringsfrihet i Norge, USA, England, Frankrike, Tyskland eller noen andre land jeg kjenner til.

Det samme som Notelitten sier. VI har ikke ytringsfrihet så lenge den friheten til å ytre seg er begrenset. Begrenset ytringsfrihet, er det en motsigelse? Er man fri til å ytre seg om hva som helst, eller er man ikke? Om man ikke er fri til å ytre seg fritt om hva som helst, så er det ingen ytringsfrihet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forklare hva? Det står ikke i norsk lov at vi har absolutt ytringsfrihet, og det er mange lover som allerede begrenser den. Rødt vil bare legge til en temmelig vanlig ide - de folka som tok over landet for 72 år siden skal ikke få lov til å gjøre det igjen.

Jeg er forøvrig uenig i forslaget, for det er ikke noe som er så morsomt som å se en skikkelig Nazi-demo i Norge. 13 idioter omringet av 50 politifolk og 2-300 mot-demonstranter. Det verste Rødt kunne gjøre er jo å gjøre det ulovlig; da blir det plutselig spennende igjen.

Lenke til kommentar

Muligens Rødt er mot ytringsfriheten.

Er for at de fleste skal kunne ha politiske meninger, og er derfor generelt ikke for forbud.

Politiske meninger er ett speilbilde av samfunnet i dag på godt og vondt - slik det var det før II.verdenskrig med Nasjonal samling.

Å knuse speilet forandrer intet.

Sosiale forskjeller, tildels undertrykkelse, og politisk unfallenhet kan ikke "belønnes" med forbud.

Man bør heller på rede på hvorfor det er blitt slik, noe jeg ikke tror vil skje.

Fordi enkelte - om ikke mange politikere må da svelge en del kameler, og det vet jeg de gjør alt for å unngå.

Alt i denne forbindelse er forbud, bøter eller straff.

Lenke til kommentar

Med mindre ytringen er en direkte trussel mot en bestemt person ("jeg skal drepe...", "... kommer til å dø på onsdag"), dette er igjen ikke så mye ytringer som det er direkte trusler.

«Jeg skal drepe deg» er like mye en ytring som en trussel. Dersom man vil forby trusler som dette, må man nødvendigvis begrense ytringsfriheten.

Det samme som Notelitten sier. VI har ikke ytringsfrihet så lenge den friheten til å ytre seg er begrenset. Begrenset ytringsfrihet, er det en motsigelse?

Alle partier som ønsker å forby trusler som nevnt over er ifølge din argumentasjon mot ytringsfrihet. Ønsker du å tillate slike trusler?

Er man fri til å ytre seg om hva som helst, eller er man ikke?

Det finnes nyanser, som eksempelvis stor og liten grad av ytringsfrihet.

Om man ikke er fri til å ytre seg fritt om hva som helst, så er det ingen ytringsfrihet.

Overfører man denne argumentasjonen til bevegelsesfrihet, så mener du at det ikke er noen. At du ikke er fri til å ytre en trussel, eller bevege deg innenfor avsperrede områder, betyr ikke at du har ingen ytrings- eller bevegelsesfrihet. Du har riktig nok ikke absolutt frihet, men ønsker du virkelig det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre ytringen er en direkte trussel mot en bestemt person ("jeg skal drepe...", "... kommer til å dø på onsdag"), dette er igjen ikke så mye ytringer som det er direkte trusler.

«Jeg skal drepe deg» er like mye en ytring som en trussel. Dersom man vil forby trusler som dette, må man nødvendigvis begrense ytringsfriheten.

Ytringsfrihet sier at man skal få ytre meningene sine, ikke komme med direkte trusler, vel?

Hvis ikke kan man kalle fysisk vold for ytringer også?

Lenke til kommentar

@Notelitten: Lovdata.no forteller meg at ytringsfrihet «[…] skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer […]». Du har rett i at ytringen ikke går under meninger, men jeg kan argumentere for at den går under å meddele opplysninger og ideer. Man opplyser om at man skal drepe vedkommende.

Skal man forby slike ytringer, enten det er med begrunnelsen planlegging av kriminelle handlinger eller trusler mot liv og helse, eller skal man kjempe for retten til å ytre seg på denne måten i ytringsfriheten navn?

Lenke til kommentar

Det samme som Notelitten sier. VI har ikke ytringsfrihet så lenge den friheten til å ytre seg er begrenset. Begrenset ytringsfrihet, er det en motsigelse?

Alle partier som ønsker å forby trusler som nevnt over er ifølge din argumentasjon mot ytringsfrihet. Ønsker du å tillate slike trusler?

Ja. I aller høyeste grad!

Er man fri til å ytre seg om hva som helst, eller er man ikke?

Det finnes nyanser, som eksempelvis stor og liten grad av ytringsfrihet.

Om man ikke er fri til å ytre seg fritt om hva som helst, så er det ingen ytringsfrihet.

Overfører man denne argumentasjonen til bevegelsesfrihet, så mener du at det ikke er noen. At du ikke er fri til å ytre en trussel, eller bevege deg innenfor avsperrede områder, betyr ikke at du har ingen ytrings- eller bevegelsesfrihet. Du har riktig nok ikke absolutt frihet, men ønsker du virkelig det?

Ja, jeg ser den. Men jeg ønsker full ytringsfrihet!!

For meg er det det samme, bare jeg har nok frihet til å være lykkelig. Eller hva jeg enn skal kalle det. Mer enn nok til at det er tilfredsstillende, ... noe i den retningen der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så, slik jeg forstår det så er deres mening at fordi Rødt vil forby en av de mest sykeste ideologiene som finnes, så er de imot Ytringsfrihet? I Norge er det jo ikke engang lov å gå rundt med hakekors da det er imot grunnloven...

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet sier at man skal få ytre meningene sine, ikke komme med direkte trusler, vel?

Hvis ikke kan man kalle fysisk vold for ytringer også?

Det kan du.

I det hele tatt så er språklig inndeling ikke nødvendigvis sammenfallende med en klar avgresning i dagliglivet.

En trussel i taleform er en taleytring som kan være direkte "jeg skal drepe deg," eller en kombinasjon av trussel og ubehagsytring eller kritikk "Stoltenberg hadde fortjent å få brekt beinet og ligge ventende på sykebil."

Anti-trussellover kan brukes til å kneble krass kritikk.

Et alternativ til å straffe forhåndvarsling om vold/straffbare aksjoner, er å opprette en registreringsdatabase hvor folk kan melde om personer og angivelige trusler, slik at politiet holder øye med de som kommer med slike ytringer.

Man kunne også fått strafferabatt, dersom man slår ned noen som kommer med trusler, dersom man agerer før vedkommende får utført trusselen - forutsatt at truslene kan bevises. Da vil det være et incitament til å ikke true. Utagerende adferd - in your face style, kan dermed brukes mot deg. Det vil medføre at politiet ikke bare kan taue deg inn og straffe deg for vold, du får da en annen mulighet til å forsvare deg.

En detaljert database som beskriver adferd ut ifra bevegelser av kroppens lemmer, og ikke ut ifra spekulasjoner omkring motivasjon, vil gi bedre rettsikkerhet. Hvis du f.eks sier til meg; "hei, ikke snik i køen!," og jeg da snur meg, ser deg inn i øynene, og går slik at jeg står under en armlengdes avstand fra deg, og ser deg ned i øynene, så vil det være truende adferd, ut ifra en database i lovverket.

Du vil da få strafferabatt for å sparke meg i ballene, og slå meg i halsen, i stedet for at jeg har muligheten til å angripe deg, før kassadamen får ringt etter politiet og forsterkninger.

Dersom øynene mine bevitnes gale av utseendet, det vil si, vitner kan si at de så like mye av sklera som av pupillen, øyelokkene dekket ikke over deler av iris, da vil du kunne slå meg ned med minimal strafferisiko. En reversering av straffesystemet slik det fungerer i dag, du blir hardere straffet (med vold) for å være eller se gal ut.

Synspkt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...