Gå til innhold

Er Partiet Rødt imot ytringsfrihet?

83 stemmer

1. 1. Er Partiet Rødt imot ytringsfrihet?

• Ja
      64
    • Nei
      19
  2. 2. Burde Nazisme være lov i dagens Norge?

• Ja
      49
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Nazismens fundament er bygget på rasisme og drap av handikappede, så jeg ser ingenting galt med å forby den.

Basert på dette burde man vel da også forby de fleste religioner, siden disse oppfordrer til drap av homofile og diverse andre lugubre greier.

Personlig ikke meg imot, men jeg mener det er forskjell mellom tenkning og handling. Rasisme burde være helt fritt, men drap av handikappede er naturligvis noe som må slås hardt ned på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på dette burde man vel da også forby de fleste religioner, siden disse oppfordrer til drap av homofile og diverse andre lugubre greier.

Tja. Jeg syntes enten vi skal ha total religionsfrihet og likestilling mellom religionene. Eller forby all dritten.

Statskirken er gammeldags. På lik linje med prestestyre i Iran.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Tja. Jeg syntes at enten skal vi ha total religionsfrihet. Eller forby all dritten.

Statskirke er gammeldags. På lik linje som prestestyre i Iran.

Sånn, rent hensiktsmessig mener jeg at vi ærlig talt (i dagens samfunn) burde forby religiøs påvirkning for alle under myndighetsalder, altså forbud mot skoler og aktiviteter med religiøs påvirkning rettet mot barn. Jeg vil tørre påstå at religion burde sidestilles med rusmidler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nazismens fundament er bygget på rasisme og drap av handikappede, så jeg ser ingenting galt med å forby den.

Personlig ikke meg imot, men jeg mener det er forskjell mellom tenkning og handling. Rasisme burde være helt fritt, men drap av handikappede er naturligvis noe som må slås hardt ned på.

Handling og menninger er to forskjellige ting, ja. Jeg mener man skal kunne tru på nazismen, men man skal ikke kunne organisere seg. Det store flertall av religioner er basert på nestekjærlighet og godhet, men jeg ser poenget ditt.

Helt personlig så ser jeg på et sammfunn uten religion som noe å strebe etter, men jeg innser også at dette er vanskelig politikk å komme igjennom med (tvang er heller ikke riktig metode). Å forby nazisme derimot, det er ganske enkelt.

Nazismen er heller ingen religion, så det blir litt rart å sammenligne de to.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt langstrakt å påstå at Rødt er mot ytringsfrihet fordi de ønsker å begrense enkelte ytringer. En sånn tankegang vil medføre at få er for ytringsfrihet, fordi nærmest alle er for en eller annen form for begrensing av ytringsfriheten. Et godt eksempel på dette er at personer i fengsel får restriksjoner på brevutveksling og besøk. De får altså ikke sende eller motta brev fra hvem de vil, og ei heller møte alle personer de måtte ønske.

Sånn i forhold til at Rødt ønsker å forby nazisme, så er det i grunn bare enda en rablende gal ide fra kommunistene. Det har ingen praktisk effekt. Nazisme er ikke samfunnsmessig akseptert fra før, og de er allerede for det meste en undergrunnsverden som vi ser lite til i det daglige. Vil det være enklere å ta nazistene med et forbud? Godt mulig det, men de vil samtidig også bli enda mer lukket. Uansett har vi lover mot å utføre eller planlegge kriminelle handlinger, og en ideologi bekjemper man aldri effektivt med lover og regler. Her må man ta tak i holdningene til disse personene, og endre de på et eller annet vis, snarere enn å forby de. Fremmedgjøring fungerer jo alltid så knallbra.

Jeg synes Rødt er imot ytringsfrihet, ikke nok med det men de spyr ut propaganda som like gjerne kunne kommet fra USSR eller Nazi-Tyskland.

"Kapitalisme er Rasisme" "Sionisme er Rasisme" "At jødene vil bo i Midtøsten er rasisme" og mye mer som er latterlig.

Er det så veldig propaganda da? Greit nok, «Kapitalisme er Rasisme» er jo definitivt propaganda, men «Sionisme er Rasisme»? Den skjønner jeg ikke helt. Jødene sier tross alt at de er guds utvalgte folk, og derfor har rett på området som i dag kalles Israel. Hvordan kan man ikke kalle det en form for rasisme? Hvorfor skal jøder ha mer rett på et område enn andre?

Stemmer forøvrig hverken på kommunister eller skap-kommunister (herunder ink. Arbeiderpartiet).

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Det er litt langstrakt å påstå at Rødt er mot ytringsfrihet fordi de ønsker å begrense enkelte ytringer.

Rødt er for Ytringslittfrihet.

Mange av politikerne er det, det betyr ikke at vi skal endre regelen for hva som er ytringsfrihet.

Med mindre ytringen er en direkte trussel mot en bestemt person ("jeg skal drepe...", "... kommer til å dø på onsdag"), dette er igjen ikke så mye ytringer som det er direkte trusler.

Jeg synes Rødt er imot ytringsfrihet, ikke nok med det men de spyr ut propaganda som like gjerne kunne kommet fra USSR eller Nazi-Tyskland.

"Kapitalisme er Rasisme" "Sionisme er Rasisme" "At jødene vil bo i Midtøsten er rasisme" og mye mer som er latterlig.

Er det så veldig propaganda da? Greit nok, «Kapitalisme er Rasisme» er jo definitivt propaganda, men «Sionisme er Rasisme»? Den skjønner jeg ikke helt. Jødene sier tross alt at de er guds utvalgte folk, og derfor har rett på området som i dag kalles Israel. Hvordan kan man ikke kalle det en form for rasisme? Hvorfor skal jøder ha mer rett på et område enn andre?

Tja. de fleste religioner sier det samme. Jeg tror ikke vi kan regne det som rasisme, som "selvforhøyelse". Det burde ikke være noe problem at man ser på seg selv som guds utvalgte folk/person.

Israel blir en annen diskusjon, nå er det strengt talt ikke jødene sin feil at de er der de er i dag. Hvis jeg husker historien korrekt, ble israel (hvis vi tar forbehold om at torah, koranen og bibelen ikke stemmer) skapt i 1948, av Storbritannia og FN. - Et hvilket som helst folk som ikke ønsker å beholde landet de er bosatt i, er naivt. Det blir gjerne litt abstrakt, men jeg mener det (for israelittene/zionistene) er like forsvarlig å beskytte sin nåværende stat mot okkupasjon, som det er for nordmennene (vi tilhører vel ikke sverige, danmark eller tyskland?).

Poenget: Skal Israel gis tilbake til palestinerne, er Storbritannia og FN ansvarlig for å finne dem et nytt sted å bosette seg. - Siden det var dem som plasserte Israel der det er i dag.

Lenke til kommentar

Kristendom og Islam skiller mellom troende og ikke-troende, mens jødedommen skiller mellom etniske jøder og ikke-jøder.

Slik sett er judaismen som religion grunnleggende rasistisk, da den i sin kjerne skiller mellom jøde-rasen og alle andre mennesker.

Til sammenligning kan alle være og bli ordentlige kristne og muslimer. Ingen kan bli en ordentlig jøde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...