Gå til innhold

Halvmaraton om en uke, leve uten karbohydrater til torsdag?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal løpe halvmaraton om en uke, og spurte i den anledning treneren min om noen tips for å trene og spise maks frem til da. Han anbefalte meg å leve på absolutt null karbohydrater (ikke frukt en gang) mandag til torsdag, for deretter å loade innpå med karbohydrater, og oppnå en boost av det.

Personlig har jeg veldig gode erfaringer med å leve på lite karbohydrater, men et 0-inntak i 4 dager, med påfølgende karboload? Skeptisk.

Innbiller meg selv at et så drastisk tiltak kan ende opp med å slå helt feil, og at jeg stivner/møter veggen/eller ikke har krefter på løpssøndagen.

Noen som har noen innspill? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det jeg også tenkte for å være helt ærlig. Ifølge treneren min ville det fungere noe ala slik:

Etter en engre periode med kraftig underskudd på karbohydrater, og deretter en karboload (merk, karbo fra sunne matvarer ikke Burger King og godis) så vil kroppen respondere med å suge til seg ekstra store mengder med karbohydrater, slik at du får mer å gå på til løpet.

På en måte kan jo det rime. La oss si at kroppen tolker et massivt underskudd på karbo (maks 10g/dagen) som dårlige tider, så vil den benytte muligheten til å sikre seg ekstra godt neste gang den får tilgang på karbo.

Ikke vet jeg egentlig, men det fungerte bra :)

Lenke til kommentar

Det skulle funke bedre nettop pga at kroppen suger til seg ekstra mye karbohydrater. Nå er ikke jeg noen vitenskapsmann, men det høres i grunn logisk ut. Da jeg levde på lite karbs lå jeg på +/- 10 om dagen (noe mindre er etter min mening urealistisk å fi til, mm du lever på utelukkende ytrefillet og laks), og da jeg hadde "oppkarbing" gafla jeg i meg enkelt og greit alt jeg klarte av karbs fra næringskilder av godkjent kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...