Gå til innhold

17 år. Hjelp til å begynne med aksjer.


bkf_94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er greit, men:

1. Er det mulig å droppe å bruke bank eller lignende? Kan jeg gå rett til børsen og si "jeg vil kjøpe X antall aksjer i selskap Y"? Kurtasje er jo alltid litt kjipt å måtte betale.

2. Hvis nei (noe jeg regner med): Hvilken løsning er billigst for meg å bruke mtp. overstående fakta. Det vil si, småsparer som vil investere et lavt beløp i ett spesifikt selskap (og som kan reagere på dagen).

3. Noe annet jeg burde ha kontroll på?

 

Noen som kan svare meg på dette?

 

Du bør bruke en nettmegler, som for eksmepel Nordnet eller netfonds. Her er det lett å begynne, og kurtasjene er lave. Du kan sikkert også handle fra banken din, men de opererer ofte med høyere kurtasjer, og mindre oversiktlige sider. Persnolig er jeg veldig fornøyd med Nordnet, da de har god service og fine nettsider hvor det er lett å finne fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi prøver å svare på #3, men du vil visst ikke høre..

 

Unnskyld meg? Jeg har da vitterlig lest det du har skrevet, tenkt meg godt om og svart med fullstendig rasjonelle svar.

 

Hvor godt du har tenkt deg om skal jeg ikke uttale meg om, men hvis du hadde kunnet litt finansteori hadde du sett at svarene dine slett ikke er rasjonelle. De er internt inkonsistente og dermed irrasjonelle. Du sier at du ikke har innsideinformasjon, med andre ord vet markedet det samme som deg. Du sier at du ikke analyserer bedre enn proffene, men samtidig mener du at markedet tar feil og du har rett. Og du hevder at informasjonen ikke er priset inn i aksjen. Hvorfor i all verden skulle markedet ikke tilpasse seg den informasjonen? Sannheten er at markedet allerede har priset inn den informasjonen diskontert for sannsynligheten for at/når det inntreffer.

Lenke til kommentar

Noe som kan hjelpe på er å følge med i nyhetsbildet rundt selskapet aksjene gjelder, og ha samtidig inneha kunnskaper rundt det aktuelle området. Ikke lett da man ikke vet hva som faktisk skjer, før det allerede har skjedd, men for å gi et eksempel av egen erfaring:

 

Jeg har interesse for dataspill og plukket også opp i 2007 at norske Funcom skulle gi ut Age of Conan. Så min mulighet til å handle til 12 kr eller noe per aksje. Ventet til første uke av lansering, og da var aksjen opp i 50 (husker ikke helt da). Jeg var derimot usikker om hvor bra det kom til å gå videre, så jeg kvittet meg med alt. Nokså lurt da det begynte å gå ned litt senere.

 

Altså kan det hjelpe å følge med, og tilegne seg kunnskap + en prosjon flaks.

 

Ikke at jeg er den glupeste på Wall street, men selskaper som satser på miljøvennlige energiløsninger kan muligens gi profitt i fremtiden.... :whistle:

 

Edit: Ok, leste Errors innlegg, og kan bare si at jeg selv hadde hell på dette tilfellet. Men dette tror jeg gjelder mer for slike selskap hvor verdien kan direkte knyttes til lansering av nye produkter. Spørsmålet er hvor kjapt du skal selge etterpå.

 

Som nevnt tidligere i tråden er fond et godt alternativ. Mye sikrere i alle fall.

 

Kan legge til at gull stiger alltid så og si :!:

Endret av gannon
Lenke til kommentar

Min erfaring med aksjer er at uansett om jeg hører på "eksperter" eller prøver å handle etter eget hode så bommer jeg ofte. Har nå kun Gjensidige i aksjer på grunn av at nytegningen da de gikk på børs virket gustig. Mesteparten har jeg i fond, både indeksfond og aktivt forvaltede.

 

Man skal være godt over middels flink, og bruke mye tid for å slå gode fond er min erfaring.

 

Du kan selvfølgelig kjøpe aksjer i de største og tryggeste selskapene på børsen, men da kan du like gjerne kjøpe et indeksfond. Aksjespekulant Hvermansen klarer ikke å tjene raske penger på aksjer.

Lenke til kommentar

Kan legge til at gull stiger alltid så og si :!:

 

Hm, dette er vel ikke helt sant? Dog har gull gjort det bra i det siste

 

 

Vel, veksten kan stangere til tider, men vil si at det er en sikker investering altså. Om ikke kjemperask vekst, så går det ofte opp :!: Men da må man handle i så store kvantum og la det vokse en god stund for å virkelig tjene på det.

Endret av gannon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...