Gå til innhold

17 år. Hjelp til å begynne med aksjer.


bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 17 år og ønsker å begynne med aksjer og har noen spørsmål.

 

Hvor begynner jeg?

Har en ungdomskonto greie i banker for folk mellom 13 og 17. Trenger jeg enda en bank konto?

Noe nsom har noen bøker å anbefale jeg kan lese om emnet?

 

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du ha ut av det? :)

 

Hurm, hva tror du?

Han vil tjene penger selvfølgelig!

Eneste alternativene for en 17 åring å tjene ekstra penger er butikkjobb eller avsbud eller lignende.

 

Om h*n klarer å lese seg opp til å forvalte pengene sine i aksjer på en sikker måte, så for all del, gjør det!

Men for guds skyld, ikkje begynn med hele sparegrisen din, start med 500-1000.

Les denne tråden: Dagens Næringsliv: hvordan starte med aksjer?

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Du trenger en VPS-konto.

 

Dette kan du oprette hos de fleste banker, men noen banker har spesialisert seg på aksjehandel, og er nok bedre på det enn din lokale sparebank. Jeg bruker selv Nordnet og er godt fornøyd med de.

 

Nordnet har en del webhjelpekurs du kan se på her. Som fiberkanin skrev, begynn med små summer, og prøv gjerne aksjespillet på facebook før du begir deg ut på noe stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil du ha ut av det? :)

 

Hurm, hva tror du?

Han vil tjene penger selvfølgelig!

Eneste alternativene for en 17 åring å tjene ekstra penger er butikkjobb eller avsbud eller lignende.

 

Om h*n klarer å lese seg opp til å forvalte pengene sine i aksjer på en sikker måte, så for all del, gjør det!

Men for guds skyld, ikkje begynn med hele sparegrisen din, start med 500-1000.

Les denne tråden: Dagens Næringsliv: hvordan starte med aksjer?

 

Lykke til! :D

 

 

Ja, og de alternativene er vel strengt tatt bedre også?

 

Tjene penger, på 500NOK? Får én aksje i yara for den summen. Bare for å sette det litt på spissen

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Ja, og de alternativene er vel strengt tatt bedre også?

 

Tjene penger, på 500NOK? Får én aksje i yara for den summen. Bare for å sette det litt på spissen

 

En plass må man begynne, men hvorfor demotiverer du en ungdom som vil sette seg litt inn i aksjehandel?

 

Det er ingenting i veien for å investere mer penger om noen uker når han har satt seg skikkelig inn i det. Dessuten har han ikke selv sagt at det er for å tjene penger, kanskje han tar/vil/skal ta økonomiutdanning og vil pusle med dette på fritiden?

 

500NOK er heller ikke en sum han har nevnt selv, for alt vi vet kan han ha flere hundre tusen sparepenger på sparekontoen.

Lenke til kommentar

Jeg er selv 17 år, snart 18.

Jeg handler i dag aksjer gjennom DnB Nor, men det er ikke i mitt navn. Etter det jeg har forstått må du være 18 år for å kjøpe aksjer. Dermed kan det være lurt at du har en tett dialog med dine foreldre og at du handler sammen med de, iallefall i starten.

 

Men for å snakke om selve begynnelsen:

Hvis du er lei av aksjespillet på facebook, er det ikke noe som er bedre læring enn å prøve seg i real life. Personlig er jeg i begynnergropa når det gjelder investeringer. Men sålangt har jeg hatt det gøy, og det gir meg mye igjen spesielt i skolesammenheng, ettersom jeg har planer om en økonomisk utdanning.

Bare for å ta det helt kort om ønsket innskudd; hvis du ikke vil bli spist opp av kurtasje bør du investere litt større summer. Gjerne i størrelsesordenen minimum 50 til 100.000. Dette gjelder da for å tjene litt på det.

 

Hvis du fremdeles tenker på å begynne, vil jeg anbefale å investere i blue chips (store selskaper) i starten. Noe àla Statoil, Yara eller Telenor. Ettersom de er "rimelig" stabile investeringer, selv om ingen investeringer er helt sikre!

Jeg tabbet meg kraftig ut i starten og kjørte alt inn i en børsmygg og mistet 25 % av mitt innskudd, noe jeg ikke vil anbefale. Så det er også viktig å ikke investere mer enn du har råd til å tape. Ja, en gammel klisje men det er viktig å huske!

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene :D skal sjekke ut alle linkene :)

 

Det jeg vil ha ut av det er jo å prøve å tjene store summer på det etterhvert men skjønner at jeg må begynne smått. Vurderer også en økonomi utdanning så dette er noe jeg definitivt vil snuse på + til den som sa jeg måtte få meg en jobb så vil jeg prøve dette her også fordi jeg har jobbet en stund og er lei :p

 

 

Jeg leker meg rundt med aksje spillet på facebook også men kursen der tror jeg endrer seg bare tilfeldigvis. Men i ekte aksjer, skal man da invistere i et selskap som allerede gjør det bra? eller i selskap som ikke gjør det så bra akkurat nå men de har positive framtidsplaner? Bare lurer :)

Lenke til kommentar

Det viktigste med aksjehandel,er at du må tørre å tape penger, og at dette er penger du har råd til å tape. Dersom det var sikker gevinst i aksjehandel, hvorfor handler da ikke "alle" med aksjer da?

 

Jeg har selv gått på en stor smell, da jeg hadde litt for mye is i magen, nå er aksjeverdien på 0,5 øre, mens den for et år siden var på 0,8 øre. Kjøpte på 0.3...

 

Sjekk ut hegnar.no for standarisert og farget informasjon, et medlemskap på Stocktalk.no er også en fin ting. På Stocktalk er det en høy grense for å spørre om ting, så ikke post shit i forumet der, (gjør det heller på Hegnar.no sitt).

Stocktalk koster forøvrig penger, og men det er verdt det.

 

Ellers må du være 18år for å handle aksjer i ditt eget navn, ha en VPS konto (gjerne gjennom Nordnet), det sparer deg for mye skatt.

Lenke til kommentar

Så kan noen oppsummere, eller nevne om noe er glemt. Er litt i samme båt som trådstarter, men har muligens (?) et litt mer gjennomtenkt forhold til det jeg skal begi meg ut på.

 

Har 33 000 jeg skal investere, er 17. Kommer til å legge 15 000 i et fond (noe som er grei skuring) og 18 000 i et spesifikt selskap. Satsene kan naturligvis endre seg noe, med tanke på at jeg ikke vet hva børsposten i selskapet jeg skal investere i er på enda.

 

Greia med aksjene jeg kjøper i det private selskapet er at en gang i relativt nær fremtid (1-3 år) må kunne selge de på dagen, og jeg vil naturligvis også betale så lite i kurtasje osv. som mulig.

 

1. Er det mulig å droppe å bruke bank eller lignende? Kan jeg gå rett til børsen og si "jeg vil kjøpe X antall aksjer i selskap Y"? Kurtasje er jo alltid litt kjipt å måtte betale.

2. Hvis nei (noe jeg regner med): Hvilken løsning er billigst for meg å bruke mtp. overstående fakta. Det vil si, småsparer som vil investere et lavt beløp i ett spesifikt selskap (og som kan reagere på dagen).

3. Noe annet jeg burde ha kontroll på?

 

Leksjonene om at det er risikofylt og at jeg burde sette meg godt inn i markedet og hvordan det fungerer før jeg går inn trenger jeg ikke å høre. Sitter inne med mye informasjon om nevnte selskap, og jeg føler at jeg har langt over gjennomsnittet mulighet til å gjette på hvordan kursene kommer til å gå, av flere grunner :)

 

På forhånd takk for svar forresten

Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg har langt over gjennomsnittet mulighet til å gjette på hvordan kursene kommer til å gå, av flere grunner :)

 

 

Den eneste grunnen til at du skulle ha det er at du har tilgang på innsideinformasjon. Å handle ut fra det er innsidehandel og straffbart.

 

Les denne, den burde nesten være pensum i grunnskolen..

 

Jeg har ikke insideinformasjon, men jeg har fulgt med på dette selskapet i flere år pga. diverse grunner, og jeg har sett hvordan markedet reagerer. Jeg har laget meg en personlig analyse over faktorer som kan gjøre forskjell fra denne gangen (som kommer) og de forrige gangene aksjene har steget. Ingen grunn til å komme med dommedagshammeren og dømme meg nord og ned med en gang :)

 

Hvorvidt regelverket som omhandler insideinformasjon og lignende blir håndhevet i noen særlig grad stiller jeg meg tvilende til, men det er en annen sak.

 

Edit: Ordnet opp i en noe kronglete setning

 

Angående boken du lenket til, hvordan er språket i den? Vil det gå rett over hodet på meg, eller er det mulig å forstå. Leser forøvrig mye engelsk litteratur, men terminologi og sjargonger kan være vanskelig å forstå.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Det du skriver her er feil nr. 1 blant amatørinvestorer (og en del profesjonelle). Fortiden trenger ikke å gjenta seg, "ceteris er aldri paribus"* for å bruke økonomitermer, og hvis informasjonen er offentlig tilgjengelig er den allerede priset inn i aksjekursen.

 

For å spørre på denne måten: Hva får deg til å tro at din personlige analyse er bedre enn de som er utdannet i det og jobber med det til daglig?

 

Kan ikke helt uttale meg om språket i den boken, jeg leste det uten problemer men hadde noen års erfaring med økonomisk engelsk.

 

*"Ceteris paribus" er latin og betyr "alt annet likt". Dette er en standard forutsetning i mange økonomiske modeller, men er dessverre sjelden tilfelle i virkeligheten.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Det du skriver her er feil nr. 1 blant amatørinvestorer (og en del profesjonelle). Fortiden trenger ikke å gjenta seg, "ceteris er aldri paribus"* for å bruke økonomitermer, og hvis informasjonen er offentlig tilgjengelig er den allerede priset inn i aksjekursen.

 

For å spørre på denne måten: Hva får deg til å tro at din personlige analyse er bedre enn de som er utdannet i det og jobber med det til daglig?

 

Kan ikke helt uttale meg om språket i den boken, jeg leste det uten problemer men hadde noen års erfaring med økonomisk engelsk.

 

*"Ceteris paribus" er latin og betyr "alt annet likt". Dette er en standard forutsetning i mange økonomiske modeller, men er dessverre sjelden tilfelle i virkeligheten.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at min analyse er bedre. Men, vi snakker her om et selskap som slipper ut et produkt det er knyttet visse forventninger til. I lys av at dette produktet kommer vil aksjene stige (mest sannsynlig, her ligger en av risikofaktorene, men jeg mener at denne risikoen er ekstremt lav). Etter at produktet er utgitt vil aksjene muligens kræsje, men da har jeg allerede solgt.

 

 

Dette er ikke innbakt i aksjeprisen enda, fordi følgende produkt ikke kan lanseres før om flere år (1-3), og det er ikke bygget opp noe særlig hype rundt produktet enda.Det skal likevel sies at aksjene allerede nå så smått begynner å øke, men ikke dramatisk.

 

At du stiller deg kritisk til dette er jo nødvendigvis kun positivt for meg siden jeg kan luke ut eventuelle ideer som ikke stemmer, men jeg har tenkt på dette veldig lenge, og sett saken fra forskjellige synspunkter. Det virker for meg som risikoen vs. muligheten for å tjene penger er relativt lav, og det er sjeldent lett å tjene penger. Derfor hiver jeg meg på nå :)

 

Det er vanskelig å si noe mer uten å gå "all-in" og avsløre alle tankene jeg har (om jeg hadde gjort det hadde det vel muligens ikke hatt noen stor innvirkning, men best å være på den sikre siden), og jeg har kanskje allerede avslørt hvilket selskap det er. Om jeg taper på dette er det penger jeg har råd til å miste, og med tanke på det ser jeg ingen grunn til å diskutere videre.

 

Så, tilbake til de første spørsmålene mine!

Endret av Error
Lenke til kommentar

Det er nok innbakt i aksjeprisen.

 

Du mener den ikke er det fordi du har klokketro på at den skal opp. De som driver med dette, og analyserer markedet mener kanskje at risikoen er større enn det du syns, og aksjen dermed ikke er vært like mye.

 

Går derimot aksjene til himmels etter dette produktet har kommet kan du tjene gode penger. Men risikoen er fortsatt stor, og det kan være mange andre faktorer enn at "de kommer med et nytt produkt" som spiller inn på kursen :)

Lenke til kommentar

Det er greit, men:

1. Er det mulig å droppe å bruke bank eller lignende? Kan jeg gå rett til børsen og si "jeg vil kjøpe X antall aksjer i selskap Y"? Kurtasje er jo alltid litt kjipt å måtte betale.

2. Hvis nei (noe jeg regner med): Hvilken løsning er billigst for meg å bruke mtp. overstående fakta. Det vil si, småsparer som vil investere et lavt beløp i ett spesifikt selskap (og som kan reagere på dagen).

3. Noe annet jeg burde ha kontroll på?

 

Noen som kan svare meg på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...