Gå til innhold

Stereoanlegg til hybel

Anbefalte innlegg

Hei

Skal flytte inn i 20 kvadrats hybel og trenger i den anledning nytt stereoanlegg. Totalt skal 10.000 kroner brukes på høyttalere og receiver/forsterker. Bruksområdet blir musikk og film (kanskje litt TV) Kilde kommer til å bli PS3 og PC (Spotify Premium og FLAC).

Jeg regner med at surroundreceiver blir den beste løsningen ift. kildene mine? Jeg må ha HDMI-tilkoblinger slik at jeg enkelt får koblet til TV, PS3 og det som ellers er...

Bør jeg gå for gulvstående eller stativhøyttalere? I og med at det er et lite rom, trengs det kanskje ikke så mye lyd for å fylle det, men jeg ser for meg at stativhøyttalere fort høres litt spinkelt ut når man skal på film.

Aktuelle høyttalere jeg har funnet så langt:

Klipsch RF-62 - 5500

B&W DM685 stativhøyttalere - 5000

Aktuelle forsterkere jeg har funnet så langt:

NAD T747 7x110w - 6000

Denon AVR-2311 7x105w - 5000

Marantz SR5004 7x100w - 5000

Hva skal en stakkar kjøpe? Trenger forslag til hva jeg bør høre på! :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil foreslå at du tar deg en tur og hører på Jamo S606 (4000) og Jamo S608 (7000). Sistnevnte overstiger kanskje budsjettet litt når du inkluderer forsterker, men det får du nesten se litt an.

Stativhøyttalere vil vanligvis ikke kunne gå så dypt som gulvstående, så da kan du fort oppleve å mangle "trykk" når du ser på film. Forsterkervalg kommer egentlig an på hvilke høyttalere du går for.

Lenke til kommentar

Trenger du surroundreceiver fordi du har for lite bildeinganger (hdmi) på tv'en? hvis ikke ville jeg heller valgt å legge pengene i en stereoforsterker da du bare skal ha to høyttalere (med mindre du har planer om å utbygge senere). blir bedre lyd med en stereoforsterker, men du mister da videoinnganger og DAC.

Anbefaler DM685. Bedre stativhøyttalere til den prisen skal du lete lenge etter :) Trenger ikke store gulvhøyttalere i ett så lite rom.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har nevnt Klipsch og B.W ville jeg lest litt i denne tråden.

Selv eier jeg klipsch høyt i RF klassen og er storfornøyd. Det og kjøpe surround forsterker kan jo være greit, hvis du i senere tid finner ut at du vil ha flerer høyt/bass osv.

Klipsch har horn diskanter, dette gjør at de bør matches med forsterkere som spiller varmt, typiske merker er yamaha og marantz.

Lenke til kommentar

OK, da har jeg bestemt meg for å gå for stativhøyttalere. Grunnen er at de tar mindre plass og det er unødvendig med giganthøyttalere i et lite rom.

Er B&W685 eneste som er verdt å høre på av stativhøyttalere i denne prisen?

Grunnen til at jeg ønsker surroundreceiver er fordi jeg trenger digitale innganger/utganger. Mine kilder vil hovedsaklig bli Spotify (via HDMI eller optisk) og PS3 (HDMI/Optisk). Hittil har jeg ikke sett mange stereoforsterkere som støtter HDMI/Optisk. Eller tar jeg feil her? Er det evt andre muligheter jeg bør se på her? DAC?

Lenke til kommentar

Jamo S606 er like dype, men smalere enn B&W685. De er høyere, ja, men vil ikke ta mer plass i leiligheten. De er langt fra giganthøyttalere. Skal du ha høyttalerne på stativ så er du like langt uansett. Jamo er billigere og leverer en fyldigere lyd, og er spesielt gode på mellomtoner.

Lenke til kommentar

Mitt tips for en hybel ville vært å kjøpe nye B&W DM685 og finne en brukt stereoforsterker fra Finn.no som drar 75W på begge kanalene, gjerne fra Cambridge eller NAD. Rotel og B&W lyder også veldig bra (i mine ører).

Lykke til!

Skjønner at det godt kan være vanskelig å velge riktige høyttalere da det er en jungel der ute.

Lenke til kommentar

Av de du har skrevet opp så ville jeg helt klart ha valg RF-62 og Marantz SR5004. Prøvelyttet selv på RF-62 på Rotel-forsterker, og vil si at det også er en veldig bra kombinasjon. Så, om du ikke har planer om å utvide til surround senere ville jeg valgt en god stereoforsterker i stedet for en surroundreceiver.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28482116

Sammen med noe rått stereo, f.eks Technics A5+A6 eller A7+A8, (forforsterker+effektforsterker) eller SU-V7 eller 9. Dette finnes på ebay.de (dog ligger det ingen A5 eller A7 ute akkuratt i dag)

Du vil ikke finne noe nytt som låter bedre enn dette under 30 000kr. (tro meg jeg har prøvd)

Høytalerne er rimelig svære, men de får fint plass på mine 18 kvadrat. Ikke vil du trenge noen subwoofer heller (disse kjører fra det meste av subwoofere i lavere prisklasser uten større anstrengelse) At høytalerne (og forsterkerne) er noe av det peneste du finner er jo heller ikke noe å klage på.

EDIT:

Her er et godt utgangspunkt http://cgi.ebay.de/Technics-SU-V505-ClassA-Stereo-Integrated-Amplifier-/190535067040?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2c5cc665a0

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...