Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Eksterne usb-harddisker virker bare av og til

Anbefalte innlegg

Først fungerte alt som det skulle. Så kom problemer ved bruk av eksterne disker på den ene pc-en, mens de virker fint på andre, så jeg antar problemet ligger i den ene pc-en.

1) Det startet med at eksterne disker med egen strømforsyning var synlige i Min datamaskin, men når man klikket seg nedover i mappehierarker eller åpnet filer, låste det seg. Av og til kom feilmelding om i/o-feil. Etter omstart kunne alt fungere fint en stud før det samme skjedde igjen.

2) Så sluttet diskene av og til å dukke opp i Diskbehandling (ikke "bokstavfeil"), eller de dukket opp lang tid etter tilkobling, eller forsvant av seg selv etter en stund. Disker kan dukke opp under Min datamaskin, men ikke i Diskbehandling. Plinget som kommer ved tilkobling kan komme (ofte sent) uten at de dukker opp i Diskbehandling. Diskene starter å spinne med en gang de kobles til.

3) Nå har jeg av og til (som regel ikke) de samme problemene med minnepinner også. Ingen problemer med interne harddisker eller usb-tilkoblet mus og tastatur (heller ikke når disse kobles til usb-porter som harddiskene har vært koblet til).

Seks år gammel maskin: asus p5gd1, 2 gb ram, xp sp3 og senere oppdateringer.

Harddisker fra ifjor, og de virker fint på asus eee. Bruker ikke usb-hub.

For å løse problemet har jeg oppdatert hovedkortdrivere, reinstallert alt usb-relatert i enhetsbehandling, "reparert" OS og sjekket riktige instillinger i BIOS. Ofte førte dette til at alt ordnet seg en stund. Neste dag var problemene tilbake. Hva er synderen? Hva gjør jeg videre?

Endret av Knudseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok hoverdkortet som er crappy.

For å utelukke driverproblemer i windows kan du jo prøve å kjøre en stund med Linux lice-cd og se om problemene dukker opp der óg.

Det høres ut som et problem i USB kontrolleren ja, men jeg er enig i at det kunne vært en fordel å sjekke med Ubuntu live CD og se om det også skjer der. Da kan du ihvertfall vite om det er hardware problem eller noe med OSet. Er det noe OS eller driverrelatert kan det jo uansett fikses - i værste tilfellet med en freshOS install om ingenting annet.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

en annen måte du kan sjekke om det er hk eller usb kobling i hd er jo å skru ut hd fra ekstern boksen og plugge direkte i hk da^^

Eksterne disker fungerer fint på andre pc-er og interne disker fungerer fint. Så spørsmålet er nytt hovedkort eller pci-kort med usb-kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at noe av problemet ligger hos Windows XP ... et OS som ble laget lenge før det var noe som het USB...

Frister ikke å reinstallere og gjeninnstille alt bare for å kanskje finne ut at man fortsatt har den samme feilen. Har prøvd med alt av "reparer OS", oppdater og reinstaller drivere osv. Fant en som fiksa det med pci-kort her: http://pressf1.pcworld.co.nz/showthread.php?t=57886&page=3, men jeg tenker at om dette fungerer eller ikke kommer litt an på hva på hovedkortet som har klikka. Men det er vel ikke så rart at det ikke er noen som kan si noe om det - kompliserte greier disse kortene.

Lenke til kommentar

Er dette USB porter i frontpanel, eller bak på hovedkortet?

Jeg hadde noe av det samme problemet, og oppdaget at USB portene i frontpanelet var langt mer ustabile enn de bak på hovedkortet. Er ikke sikker, men satt igjen med et inntrykk av at det egentlig var strøm som var problemet (ikke målt, bare magefølelse)

Både foran og bak. Høres logisk ut at det har med strømtilførsel, portene virker fint med mus, tastatur, litt mer ustabile med minnepinner, helt håpløse med harddisker. Selv om harddiskene har egen strømforsyning, trenger de sikkert mer strøm fra usb-portene enn mus og tastatur? Har bestilt et pci-kort til 49,-, så håper jeg pc-en kan holde noen måneder til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...