Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifting av olje på automat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hva slags olje det er på den og hvordan den er kjørt. En god olje med mye langkjøring burde greie 200000, med bykjøring kan det bli kritisk før. Går det for lenge kan det bli risikabelt å bytte. Prøv å finn et verksted som kan gjøre en flush med filterbytte og bunnpakning i automatkassa. Et bytte skifter bare 30-40 % av oljen, et skifte passer bedre om det er brukt normale intervaller. Jeg vet ikke om bergs automatservice kanskje tar det på seg, jeg vet de driver med mercedes.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke noe til bilen i forhold til andre biler med automat, men hvis det er en peilepinne og oljen ikke er svart går det nok greit å kjøre med, brun /mørke brun er nok ingen katastrofe, tror den er grønn i fargen når den er ny. Da ville jeg koblet løs rørene fra girkassa inn på radiatoren og latt de gå ned i en stor bøtte som også var dekket til ovenfra med gjennomsiktig plast, sånn du bruker til å pakke inn mat med.

Samtidig kan du sitte inne i bilen og starte og stoppe med passe intervaller , det er viktig å ikke gå tom for olje, så neppe lurt å ta mer enn et par liter om gangen. Til slutt blir det rent:)

Jeg ville gjort det beskrevet over, uten å skifte filter og pakning. eller du kan bare tappe av under, og fylle på ny væske, men da blir ikke alt skiftet, men det er ikke sikkert det gjør så mye. Trolig kan du spare litt penger hvis du kan finne en kompatibel olje ved hjelp av tabeller hos en rekvisita butikk og gjøre jobben selv, enklest med et motorisert apparat som kan suge ut oljen fra peile-hullet, det er ikke mer vanskelig enn et oljeskift, kanskje du bør gjenta det et par ganger, for du får ikke skiftet alt på den måten, men skal du skifte filter o-ring og pakning, heise opp bilen, osv er det litt mer komplisert.

 

Hvis oljen er veldig svart tror jeg det er en dårlig ide å skifte alt fordi det kan løsne partikler som gjør at girkassa slutter å fungere, da lønner det seg bare å skifte litt, eller kanskje selge bilen:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke noe til bilen i forhold til andre biler med automat, men hvis det er en peilepinne og oljen ikke er svart går det nok greit å kjøre med, brun /mørke brun er nok ingen katastrofe, tror den er grønn i fargen når den er ny. Da ville jeg koblet løs rørene fra girkassa inn på radiatoren og latt de gå ned i en stor bøtte som også var dekket til ovenfra med gjennomsiktig plast, sånn du bruker til å pakke inn mat med.

Samtidig kan du sitte inne i bilen og starte og stoppe med passe intervaller , det er viktig å ikke gå tom for olje, så neppe lurt å ta mer enn et par liter om gangen. Til slutt blir det rent:)

Jeg ville gjort det beskrevet over, uten å skifte filter og pakning. eller du kan bare tappe av under, og fylle på ny væske, men da blir ikke alt skiftet, men det er ikke sikkert det gjør så mye. Trolig kan du spare litt penger hvis du kan finne en kompatibel olje ved hjelp av tabeller hos en rekvisita butikk og gjøre jobben selv, enklest med et motorisert apparat som kan suge ut oljen fra peile-hullet, det er ikke mer vanskelig enn et oljeskift, kanskje du bør gjenta det et par ganger, for du får ikke skiftet alt på den måten, men skal du skifte filter o-ring og pakning, heise opp bilen, osv er det litt mer komplisert.

 

Hvis oljen er veldig svart tror jeg det er en dårlig ide å skifte alt fordi det kan løsne partikler som gjør at girkassa slutter å fungere, da lønner det seg bare å skifte litt, eller kanskje selge bilen:)

 

 

jaha..

 

 

Girolje skal skiftest ved intervaller, alle som jobber med maskiner veit at det at oljen har riktig viskositet er heilt essensielt for kjøle og smøre egenskapen til olja, viss olja får for lav viskositet renne den bare igjenom som vann, til seigare olje til bedre, men ikkje for seig heller.

 

Så her er en DIY.

 

 

- Skru ut pluggen på bunnpanna la olja renne ut.

 

- Skru av dei 4 - 6 skruane som er på bunnpanna, men vær forsiktig, det er ca 1 cm igjen med olje. Skruane kan være bolta, Torx alt mulig rart varierer.

 

- Gjør rein bunnpanna sjå litt på girkassa at alt er som det skal

 

- ta ut filtere

 

- Sett i nytt filter

 

- Ny pakning

 

- Ny olje

 

 

 

 

Det er ikkje vits i og skifte olje uten og skifte filter, han som sa det veit tydligvis litt for lite om ka han snakka om. Viss du er veldig usikker ta bilen på et verksted eller selg den. Girkasser er ømfintlige på oljen sin, med mindre det er Mercedes som du kan kjøre på sagspon og melk.

Lenke til kommentar

Hvis du vil stresse med det på en 11 år gammel bil sier jeg. Det viktigste er at oljen ikke er helt ferdig, og hvis den er det, som slik olje som enkelte produsenter har brukt som permanent olje, også hos Mercedes blir etterhvert, fraråder de gjerne å skifte fordi det kan få det til å rase.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...