emilaleksander Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Hei! Hvor ofte skal man skifte olje på en automat? I dette tilfelle (Nissan primera 2.0 140hk 2000) Hvor mye koster det ca? Den har gått 200.000. Vist det aldri har blitt byttet, er automaten sliten/ødelagt ? Endret 3. april 2011 av eaj859 Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg veit ikke hvordan det er på Nissan, men den burde ikke gå over 40.000km mellom bytte! Pris på verksted må du høre deg frem om. Men slike ting kan fort komme opp mot 2000kr Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Det spørs hva slags olje det er på den og hvordan den er kjørt. En god olje med mye langkjøring burde greie 200000, med bykjøring kan det bli kritisk før. Går det for lenge kan det bli risikabelt å bytte. Prøv å finn et verksted som kan gjøre en flush med filterbytte og bunnpakning i automatkassa. Et bytte skifter bare 30-40 % av oljen, et skifte passer bedre om det er brukt normale intervaller. Jeg vet ikke om bergs automatservice kanskje tar det på seg, jeg vet de driver med mercedes. Endret 4. april 2011 av festen Lenke til kommentar
1915 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 ca 2000 på i jobb på verkstedet og ca 200-300 for oljefilteret og ca 4 liter automat olje ca 400 kr så du kan si at det blir ca 3000 kr. er ikke dyrt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 skifte kvar 20 og 40 tusen? På min Mercedes er det vertfall oppgitt at det skal skiftest hver 60.000 km. Filter og Olje Det og skifte olje er smalsak, kommer såklart ann på bil, men noke dei fleste burde klare skjøl. Et Verksted kan eg tenke meg tar omtrent 2.5 - 3000 for det Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 har jo lista opp hva det koster. 3000 kr er ikke mye. er en del skruing siden man må ned med bunpanna på kassn pga filtret står inni bunpanna. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Jeg kjenner ikke noe til bilen i forhold til andre biler med automat, men hvis det er en peilepinne og oljen ikke er svart går det nok greit å kjøre med, brun /mørke brun er nok ingen katastrofe, tror den er grønn i fargen når den er ny. Da ville jeg koblet løs rørene fra girkassa inn på radiatoren og latt de gå ned i en stor bøtte som også var dekket til ovenfra med gjennomsiktig plast, sånn du bruker til å pakke inn mat med. Samtidig kan du sitte inne i bilen og starte og stoppe med passe intervaller , det er viktig å ikke gå tom for olje, så neppe lurt å ta mer enn et par liter om gangen. Til slutt blir det rent:) Jeg ville gjort det beskrevet over, uten å skifte filter og pakning. eller du kan bare tappe av under, og fylle på ny væske, men da blir ikke alt skiftet, men det er ikke sikkert det gjør så mye. Trolig kan du spare litt penger hvis du kan finne en kompatibel olje ved hjelp av tabeller hos en rekvisita butikk og gjøre jobben selv, enklest med et motorisert apparat som kan suge ut oljen fra peile-hullet, det er ikke mer vanskelig enn et oljeskift, kanskje du bør gjenta det et par ganger, for du får ikke skiftet alt på den måten, men skal du skifte filter o-ring og pakning, heise opp bilen, osv er det litt mer komplisert. Hvis oljen er veldig svart tror jeg det er en dårlig ide å skifte alt fordi det kan løsne partikler som gjør at girkassa slutter å fungere, da lønner det seg bare å skifte litt, eller kanskje selge bilen:) Endret 7. april 2011 av festen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg kjenner ikke noe til bilen i forhold til andre biler med automat, men hvis det er en peilepinne og oljen ikke er svart går det nok greit å kjøre med, brun /mørke brun er nok ingen katastrofe, tror den er grønn i fargen når den er ny. Da ville jeg koblet løs rørene fra girkassa inn på radiatoren og latt de gå ned i en stor bøtte som også var dekket til ovenfra med gjennomsiktig plast, sånn du bruker til å pakke inn mat med. Samtidig kan du sitte inne i bilen og starte og stoppe med passe intervaller , det er viktig å ikke gå tom for olje, så neppe lurt å ta mer enn et par liter om gangen. Til slutt blir det rent:) Jeg ville gjort det beskrevet over, uten å skifte filter og pakning. eller du kan bare tappe av under, og fylle på ny væske, men da blir ikke alt skiftet, men det er ikke sikkert det gjør så mye. Trolig kan du spare litt penger hvis du kan finne en kompatibel olje ved hjelp av tabeller hos en rekvisita butikk og gjøre jobben selv, enklest med et motorisert apparat som kan suge ut oljen fra peile-hullet, det er ikke mer vanskelig enn et oljeskift, kanskje du bør gjenta det et par ganger, for du får ikke skiftet alt på den måten, men skal du skifte filter o-ring og pakning, heise opp bilen, osv er det litt mer komplisert. Hvis oljen er veldig svart tror jeg det er en dårlig ide å skifte alt fordi det kan løsne partikler som gjør at girkassa slutter å fungere, da lønner det seg bare å skifte litt, eller kanskje selge bilen:) jaha.. Girolje skal skiftest ved intervaller, alle som jobber med maskiner veit at det at oljen har riktig viskositet er heilt essensielt for kjøle og smøre egenskapen til olja, viss olja får for lav viskositet renne den bare igjenom som vann, til seigare olje til bedre, men ikkje for seig heller. Så her er en DIY. - Skru ut pluggen på bunnpanna la olja renne ut. - Skru av dei 4 - 6 skruane som er på bunnpanna, men vær forsiktig, det er ca 1 cm igjen med olje. Skruane kan være bolta, Torx alt mulig rart varierer. - Gjør rein bunnpanna sjå litt på girkassa at alt er som det skal - ta ut filtere - Sett i nytt filter - Ny pakning - Ny olje Det er ikkje vits i og skifte olje uten og skifte filter, han som sa det veit tydligvis litt for lite om ka han snakka om. Viss du er veldig usikker ta bilen på et verksted eller selg den. Girkasser er ømfintlige på oljen sin, med mindre det er Mercedes som du kan kjøre på sagspon og melk. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvis du vil stresse med det på en 11 år gammel bil sier jeg. Det viktigste er at oljen ikke er helt ferdig, og hvis den er det, som slik olje som enkelte produsenter har brukt som permanent olje, også hos Mercedes blir etterhvert, fraråder de gjerne å skifte fordi det kan få det til å rase. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå