Cybera Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg har til min glede overtatt et hundre år gammelt hus, beliggende i en stor, gammel hage femti meter fra fjorden. Her vil jeg leve og her vil jeg bo! Så langt er alt vel og bra, men du verden, her er det mye å ta tak i. Jeg må nok ta opp et tilleggslån for å komme noen vei, men jeg er svært interessert i triks og knep om hvordan jeg kan få mest mulig for pengene. Rør og elektrisk anlegg er nylig skiftet ut. Takene på begge tilbygg likeså, hovedtaket ser greit ut. Ytterkledning er et sorgens kapittel, jeg ser for meg at det må skiftes helt ut, i alle fall på husets sjøside, samtidig må det sikkert etterisoleres, og jeg ser ikke bort fra at det kan være noe råte her og der (skrekk og gru). Et verandagulv i andre etasje vet jeg det er råte i, fuktflekker kan sees i stuetaket rett under verandagulvet. Kjelleren er fuktig. Noen vinduer og to verandadører må skiftes ut, disse har jeg allerede kjøpt, spesialbestilt etter mål. Resten av vinduene ser ut som de kan holde en stund til med litt kitt og maling. Jeg er en 55 år gammel dame, rimelig nevenyttig men helt uten oppussingserfaring. Hva kan man klare selv, hva må man bruke et velrenomert byggefirma til, og hva kan man bruke en pensjonert nabo uten formell kompetanse, eller en utenlandsk håndverker til? Hundre tusen spørsmål, en stabel bøker om oppussing og et fantastisk hus har jeg, resten trenger jeg hjelp til! Hvor skal jeg begynne? Og: Hva kommer dette til å koste?? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Du forteller veldig lite om hvordan du ser for deg det skal se ut. Hvordan er vegger/gulv/tak innvendig? Skiftes ut? Gips er vel det billigste du kan bruke innvendig. Dette er noe jeg hadde satt bort. Ytterkledning er et sorgens kapittel, jeg ser for meg at det må skiftes helt ut, i alle fall på husets sjøside, samtidig må det sikkert etterisoleres, og jeg ser ikke bort fra at det kan være noe råte her og der (skrekk og gru). Et verandagulv i andre etasje vet jeg det er råte i, fuktflekker kan sees i stuetaket rett under verandagulvet. Kunne sikkert gjort kledning og slik selv, men det er MYE arbeid. Fuktskader ville eg fått fagfolk til å se på. EDIT; Her er en lignende sak. Endret 3. april 2011 av ThOms-N Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Gips er vel det billigste du kan bruke innvendig. Nei, kun hvis man bare regner på prisen på selve platene. Skal man regne med tidsbruken på å sparkle og slipe minst to ganger, gjerne mer enn tre, er gips dyrt. Man kan sette det bort til en maler, men det blir dyrt. Man kan gjøre det selv, men det kan være en frustrerende drittjobb som jeg aldri vil anbefale til noen uten oppussingserfaring. Det kan fort drepe lysten til å jobbe videre med et oppussingsprosjekt. Lenke til kommentar
Cybera Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Innvendig ser jeg for meg mye panel, ikke plater men ekte saker. Veggene er nokså ruglete, derfor tror jeg det blir enklest å bare sette opp panel. Det er mye som må gjøres innvendig, men det kan vente. Jeg ser for meg at alt som har med mulig råte å gjøre må ha første prioritet. Hvordan kommer man i kontakt med håndverkere man kan stole på? Er skeptisk til sånne lapper som henger på butikken, men samtidig vil jeg selvfølgelig gjerne ha mest mulig for pengene. Det er jo dumt å bruke et dyrt byggefirma til slikt som naboens sønn kunne gjort som sommerjobb. Endret 4. april 2011 av Cybera Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg er enig i at du går for panel innvendig - når den tid kommer. Det kler et 100 år gammelt hus. Og bør være lett å tilpasse vegger som ikke er helt i vinkel og lodd. Men for å komme i gang med å prioritere reparasjoner av råte og tetting av av eventuelle utettheter som kan føre til mer råte, få sjekket bærende konstruksjoner etc, vil jeg anbefale å kontakte et bygningstakstfirma. Ikke be om en verdivurdering, men be dem sende en tømrerutdannet eller tilsvarende bygningsteknisk kyndig takstmann, og be dem lage en tilstandsrapport der husets tilstand vurderes, og hvor de gis et overslag over hva det vil koste å utbedre hva som trenges å utbedres. Nærmest som når man går til legen for en generell sjekk, eller sender bilen på NAF-test. En slik tilstandsrapport vil koste mange tusen, men det kan det være verdt. Det vil sikkert være småpenger i forhold til de hundretusener som kommer til å løpe ut av kontoen i løpet under oppussingen. En takstmann vil i teorien nøytralt vurdere hva som må gjøres og hva det vil koste, mens en snekker som selv skal gjøre reparasjonene jobben kan finne på å anbefale deg å reparere det han selv har lyst til å tjene penger på å gjøre, og dersom du ikke ber om fastpris kan han lett gi for lave prisantydninger. 1 Lenke til kommentar
Cybera Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Bygningstakstfirma høres ut som et godt råd ja. Det høres ut som et greit sted å begynne. Takk skal du ha! Edit: Nå har jeg fått en avtale med en byggmester/takstmann som skal gå over huset. Vi er i gang! Endret 5. april 2011 av Cybera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå