Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) PC nå: ASRock M3N78D Athlon II X4 630 4GB Minne, noe usikker her, transcend eller noe. Corsair F60 SSD + et par 2 TB disker ATI 5770 Flex Litt usikker på hva som lønner seg å oppgradere. Men har mine tanker jeg gjerne ønsker innspill på. Nytt kabinett, stort, stilrent, stille og kjølig? Vannkjøling (passer det til dette kabinettet?) Minne (her er jeg ganske blank, men 8gb er vel passelig? Stor forskjell på "kvaliteten"?) Nytt HK og prosessor er også aktuelt, men dette vil jeg kanskje vente litt med. Må vurderes litt. Evt. det jeg har tenkt ut selv: Hovedkort (er det slik at 1155 absolutt er å anbefale fremfor eksempelvis 1156?) Er generelt ganske blank på hovedkort Prosessor - denne er vel grei og holder til det meste? Ser dette greit ut? Ønsker alle mulige innspill Passer ting sammen, evt om jeg venter med å kjøpe prosessor/hovedkort også? EDIT: Kan legge til at en kjølig og stille pc er ønskelig, ikke i superklassen, men mye viftestyr på den jeg har nå Endret 3. april 2011 av Ron Burgundy Lenke til kommentar
phlake Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) 1155 er et must. i5-2500k (k er meget klokkbar) om du spiller mye. 8GB Corsair xms3 1600mhz ram og et bra hovedkort i P-serien, med 4x sata3Gb/s og 4x sata 6Gb/s er greit for fremtiden. Ellers er det jo bare å kjøre på. Fractal Design Define R3 er knall kabinett og kjøling må du nesten se an. Noctua NH-D14 eller noe er jo fint. Endret 3. april 2011 av phlake Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Takk for fint innspill Så du anbefaler kanskje noctua fremfor vannkjøling? Er i utgangspunktet litt skeptisk til vannkjøling (tilsynelatende uten grunn) på grunn av at jeg må fikle på det selv, men samtidig frykter jeg også støy fra f.eks. noctua. Men den skal vel være bra, samt at kabinettet er støydempende? Går nok da for 1155. Angående minne, vil det meste her gå omhverandre, altså nåværende HK og evt nytt i 1155 serien? Siste: Er slik som viftestyring og RAMkjøling noe å bruke penger på? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Større kabinett betyr ikke alltid at det blir mer stille. Tvert imot må du ha flere vifter for å skyve luften rundt i kabinettet, med mindre du får nok luft rundt, kan grafikkort og cpu-vifte dra seg opp til bråkete nivåer. Jeg satte akkurat sammen en maskin for en kompis der han brukte et NZXT Phantom, det ble rimelig stille selv med alle viftene skrudd opp til maks. H50 er ikke spesielt mer eller mindre stille enn andre kjølere så lenge viftehastigheten kan skrus ned, å kalle det vannkjøling blir egentlig litt feil i mine øyne (har selv en H70, og vil ikke si det er på nivå med vannkjøling.) Det kan hende du opplever pumpestøy, det gjorde jeg med min H70. Om den passer... Google Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Okei. Er litt ny på dette, aldri satt sammen pc selv fra bunnen av, bare skiftet deler og ryddet litt i mitt. Så det er en ting jeg ikke tenkte på, det med luftforflytning. Logisk nok når jeg får høre det. Syntes bare det kunne vært greit med et stort og ryddig kabinett, men kanskje å gå ned en str til "normal" er like greit? Så arni90, du anbefaler kanskje vanlig kjøling fremfor H50? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Noctua sine kjølere er mye mer stillegående enn slike lukkede vannkjølingssett. F.eks med min NH-D14 så hører jeg knapt viftene på maks hastighet. Med NH-D14 så behøver man dessuten ikke å skru opp hastigheten på viftene da temperaturforskjellen kun blir på ca 5 grader. Forøvrig kan man sløyfe den ene vifta uten nevneverdig økning i temp. Ergo så tviler jeg på at man kan oppdrive en mer støysvak luftkjøler. Både H50 og H70 bråker noe hinsides med viftene på full guffe. Som nevnt kan pumpa også forårsake litt støy. Ang luftflyt så vil 2-3 vifter i et midi-kabinett kjøle mer enn nok. På Fractal Design R3 så har man også mulighet for en 120/140mm vifte i bunn, noe som er veldig praktisk mtp. evt. skjermkort. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Da har det blitt oppklart litt her for meg. Målet er jo en støysvak pc som også bør være nogenlunde kjølig for pc-delene sin skyld. Vannkjøling er overhodet ikke noe must, og kanskje ikke det lureste valget. Har også forstått at dette kabinettet er veldig støysvakt, selv med vifter på full guffe. (Kan vel dra en del paraleller med denne testen?) Har også vært inne på tanken på å kjøpe med viftekontroller, men noe skeptisk mtp både kompitabilitet, montering og om pc'n kan bli for varm og jeg ikke følger med. Men er viftene som følger med nok (er også optimalisert for god luftstrøm sies det), eller bør det monteres på flere. Skjermkortet jeg har kan dure ganske bra ved f.eks. spilling, men da bråker det såpass mye på slagmarken uansett Den jeg har nå durer passelig høyt hele tiden, tror det både er cpuvifta og kabinettet. Endret 3. april 2011 av Ron Burgundy Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 700D er også aktuelt, altså med luftkjøling. Men er rimelig bestemt på kabinettet nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Med Fractal DR3 ville jeg ha skaffet to vifter til da de som følger med er noe svake. F.eks kan du plassere de to viftene som følger med i fronten, én vifte i bunn samt en kraftig 120mm vifte bak. Dette vil også bidra til positivt trykk som absolutt er å foretrekke mtp. temperaturer og ikke minst støv. Som sagt, med Noctua NH-D14 så medfølger to vifter der den ene kan sløyfes til fordel for kabinettvifte f.eks. Skaffer du da én vifte i tillegg av noenlunde kvalitet (150kr) så har du det du trenger. Uansett så tviler jeg på at du vil oppleve noen form for overoppheting kun med de medfølgende viftene, men at det vil bli kjøligere med oppsettet jeg foreslår her er det liten tvil om Forresten med FD R3 så følger det med en liten vifte kontroller som du kan koble tre vifter til Denne kan kun monteres i bakkant av kabinettet. Endret 3. april 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Høres ut som du har bra peiling Komakino! Jeg ser for meg at løsningen blir som du sier, men kunne gjerne tenkt meg det største kabinettet. Der følger ikke viftekontrolleren med så vidt jeg skjønner? Er ikke helt urokkelig på XL, men synes det er penere inni, liker god plass og har bare forelsket meg i det. Men så har du jo det med at det er lettere/mindre luft å flytte rundt i et mindre kabinett, så kanskje jeg burde gå for R3... faderrullan, litt usikker der. Jeg skal også sjekke ut litt ang noctua, om jeg har oppfattet det riktig passer ikke AMD/Intel m hverandre her? For tenker på å bestille hovedkort og prosessor noe senere, mens jeg går for kabinett, kjøling og minne nå. Tenker på å bestille i kveld, men har i grunn ikke hastverk. Bare sikler etter å fikle med nye deler Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Noctua har den beste støtten blant kjølere og hovedkort, om det kommer en ny sokkel som ikke passer med gamle montasjepunkt, kan du sende inn kvittering på kjøpet ditt og få tilsendt i posten nytt monteringssett, helt gratis mener jeg å huske. Fractal Design XL review Given the nature of the case, we also paid close attention to how loud the case was during testing and we all agreed that it wasn’t quite a quiet as the R3. This was solely down to the fact that the high whine of our graphics card cooler was more audible from the XL, most likely because of all the extra venting at the rear of the case. Once we swapped out the graphics card for a quieter card we were rewarded with only a very low hum from the case. Clearly the case fans are very quiet in the XL, but you’ll need to make sure all your other components are similarly well behaved, as more sound escapes from the XL than the R3. Kabinettet virker for meg mer rettet mot stille serverbruk. Om du trenger støykontroll og god kjøling, er kanskje Silverstone Fortress 02, Corsair 700D eller 650D noe å se på. Alle er store kabinetter som har liten støy. Min stemme hadde gått til Fortress 02, siden det er blant toppen av luftkjøling på markedet nå. Om du skrur viftene på low, vil det nesten ikke bråke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Virker i alle fall som noctua er tingen, så velger nok det og dropper "vannkjølingen". Mtp kabinett er jo corsair også veldig aktuell, silverstone var ikke stygt, men ønsker en design som passer til resten i rommet R3, Corsair eller XL. Og bare for å poengtere igjen, hovedsaken er at den er stille og stor, men den bør jo ikke koke heller Om det er interessant blir det ikke bestilling i kveld, skal gjøre litt grundigere research rundt et par småting, samt sammenligne prisene i de forskjellige nettbutikkene. Er ramkjølingen nevnt i tidligere post noe å tenke på? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Virker i alle fall som noctua er tingen, så velger nok det og dropper "vannkjølingen". Mtp kabinett er jo corsair også veldig aktuell, silverstone var ikke stygt, men ønsker en design som passer til resten i rommet R3, Corsair eller XL. Og bare for å poengtere igjen, hovedsaken er at den er stille og stor, men den bør jo ikke koke heller Om det er interessant blir det ikke bestilling i kveld, skal gjøre litt grundigere research rundt et par småting, samt sammenligne prisene i de forskjellige nettbutikkene. Er ramkjølingen nevnt i tidligere post noe å tenke på? Kjøp rambrikker uten kjøleribber, så går det sikkert bra. Hvorfor skal du ha 8 GB RAM forresten? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Du bør ihvertfall vente til det kommer noen gode tester av Corsair 650D Har ikke funnet noen gode objektive tester så langt, men det kommer nok hvert øyeblikk. Vurderer faktisk å investere i denne selv. Her får du om ikke annet en del fakta og en nærmere titt. Ram-kjøling er unødvendig så lenge du ikke skal overklokke minnet noe grundig. Forresten så bør du gå for ram-brikker uten disse digre kjøleribbene da de kan komme i konflikt med store CPU-kjølere som f.eks NH D-14. Enkelte kabinetter kan også bli for grunne til NH-D14. Edit: Bruker for lang tid på innleggene mine Endret 3. april 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Spiller litt av og til, ikke noe hardcoregreier. Spiller bf bc2 litt, spiller jeg multiplayer bruker jeg ofte bare en skjerm mtp middels ytelse på skjermkortet. Har et håp om å kjøre bf3 når det kommer, vi får se når den tid kommer. Bruker flex versjonen og det kortet på grunn av kun en pci-e på HK, som støtter tre skjermer + en med adapter. Bruker tre hele tiden, den fjerde i blandt bare. Ønsker 6GB eller 8GB RAM pga delvis heavy multitasking. (Styrer en del med musikk mens jeg gjerne tegner i photoshop, ser guider på nettet (ja, må låne litt her og der) hvor jeg har dårlig vane med aaaltfor mange faner åpne, og i det hele tatt mye filbehandling. Er ikke mtp spill jeg ønsker 8gb ram) Lenke til kommentar
otl Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Ser det litt unødvendig for deg å ha nh-d14. Egentlig skulle jeg skrytt voldsomt av den, siden jeg har den selv, noe jeg også kunne gjort. Istedet velger jeg å si at for din bruk har du ikke behov for en kilo på cpu'n. Virker ikke ut som du skal OC? Kjølig for du det med andre løsninger også. Hvis du ikke kommer til å OC i det hele tatt, ville jeg tittet meg litt rundt, og tatt av 0.5kg hvertfall Ikke missforstå meg her, veldig fornøyd med noctua'n, som er noe av det mest ekstreme å ha på cpu'n. Men som også er beregnet på ekstreme OC'er. Tenk litt på både plass og bruk før du bestemmer deg Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Høres ut som et fornuftig innlegg Skal ikke overklokke nei, de kravene som jeg har er at alt skal fungere med lite lyd, være oversiktlig og ikke håpløst varmt. Lyd under spilling gjør ingenting. Skal ta en ordentlig leiterunde og muligens sette opp nytt alternativ i dag! Lenke til kommentar
otl Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 CM 212 kan jo eventuelt være grei. En effektiv,billig og liten cpu kjøler. Husker ikke helt hvordan vifte støyen var på den, men den kan du jo bytte ut. Hvis du da velger kjøling på ram brikkene ved ett senere tidspunkt har du plass til det også Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Ja, har satt sammen handlekurv hos dustin nå, men cm 212 var ikke på lager før 13. eller noe. Er denne aktuell da? Evt andre? Sikler veldig på XL kabinettet, men tror kanskje jeg har problematisert noe som ikke er et problem, varme i kabinettet...? Det skal jo være lydisolert, var det jeg i grunn var litt skeptisk på. Legger ved bilde av handlekurv, bare slengte på tre vifter, skal jo bare ha ei. Evt en helt annen en. Bare kom med forslag PS- ikke sikkert jeg kjøper med hovedkort/prosessor riktig enda, men heller ikke umulig. Vil minnet passe på HK'et mitt, selv om det står at det er for i5/i7? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå