Gå til innhold

Pc'en forvandler rommet mitt til en sauna


Anbefalte innlegg

Noen andre som sliter med ekstremt varme rom? Jeg sitter nå med vinduene åpne og bordviften på maksimum styrke, men det er fortsatt svettedryppende varmt :-? Jeg mistenker pc'en for å være kokern (ligger vanligvis på 38 grader, men er på 45 grader nå i sommeren), fordi det er bare i mitt rom at det er så utrolig varmt. I resten av huset er det deilig og kjølig. Ahhh, varmt! :evil:

 

Noen tips til en halvkokt fyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde nytt hus og flyttet inn i fjor sommer. La vannbåren varme i alle gulv i hele huset og vann-vann-varmepumpe.

 

Heldigvis la jeg egen kurs og dertil hørende termostat på hjemmekontoret. Den har stått på minimum (les: av) hele tiden. Likevel er kontoret varmere enn alle andre rom. 2 maskiner, 3 skjermer, skriver, høyttalere og lamper avgir en del varme, ja. Blir ikke forbauset om vi snakker om en total effekt på 1,5 kW.

 

Har montert en stor vifte i taket (2.80 takhøyde), den hjelper godt på.

Lenke til kommentar

He, he. Joda. All denne varmen som vi maser om og kjøper vifter for å få flyttet ut av kabinettet, havner jo i rommet der pc'en står. Når den står og summer i vei og pumper varm luft ut i et allerede hett nok rom så blir det ikke akkurat gøy å sitte der i legden. Det er kokhett hos meg også. Pc'en holder 42 grader nett nå :(. Gleder meg til vinteren med tanke på arbeidstemperaturen her. Gjerne like greit å slå av og pelle seg ut i sola istedet. Skal sette meg ned med en god bok ute og slappe av nå.

 

Ferien er herlig dere! 8)

Lenke til kommentar
Noen andre som sliter med ekstremt varme rom? Jeg sitter nå med vinduene åpne og bordviften på maksimum styrke, men det er fortsatt svettedryppende varmt :-? Jeg mistenker pc'en for å være kokern (ligger vanligvis på 38 grader, men er på 45 grader nå i sommeren), fordi det er bare i mitt rom at det er så utrolig varmt. I resten av huset er det deilig og kjølig. Ahhh, varmt! :evil:

 

Noen tips til en halvkokt fyr?

 

Det er bare å sette en bøtte med (iskaldt) vann i nærheten av viften fra pc'n... det som vil skje er at den varme fuktige luften vil kondensere utenpå bøtten (ha håndkle under, for sikkerhets skyld) og luften fra pc'n vil bli god og kald :) - det krever mye varme å få vann til å gå fra væske til gassform igjen :)

Lenke til kommentar

ja vannkjøling og vapochill systemer er bra å ha om sommeren.

Slite sjøl med varme vanligvis ligger pc`en min på idle 52 c nå er idl 56-58 . :(

Men vær glad at vi har sommeren en gang i året da skal man egentlig gå på stranda og sjekke damer ikke sitte inne :D

Lenke til kommentar
ja vannkjøling og vapochill systemer er bra å ha om sommeren.

PS. En liten oppfirsking av fysiske lover: Energi inn = Energi ut.

F.eks 200W elektrisk energi inn = 200W varmeenergi ut.

 

Altså vil rommet varmes opp like mye uansett om du bruker luftkjøling, vann eller vapochill. (Radiatoren må jo uansett avgi varmen en plass)

 

Tips: Sett skjermen på "power off" på 5 min. Da står den på minst mulig og utvikler minst mulig varme. LCD er selvfølgelig mye kjøligere enn en CRT ~30W mot ~120W. Luft også godt ut (vinduet max åpent, samtidig som døra til resten av leiligheta er åpen.) Prøv å ha PC'n av så mye som mulig når du ikke bruker den. Om du bruker den veldig mye og ikke trenger all ytelsen så kan det hjelpe litt å underklokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...