EveyHammond Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Har reist mye og mått mye mennesker - og jeg må si at nyrike russere uten unntak er veldig vanskelig å forstå og like. For en stund siden var jeg på en bar og snakket tilfeldigvis med sidemannen - som kom med en grunn for denne oppførselen - ikke nødvendigvis en god grunn men en grunn som gjorde oppførselen mer forstålig. Dette var basert på historien og samfunnet Sovjet/Russland.. Dog mer husker jeg ikke konkret. Kan noen hjelpe meg å finne forståelsen igjen - med et fornuftig svar basert på noe ekte og ikke bare synsing? Lenke til kommentar
FooFighters93 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Dra til Kirkenes. Masse russere du kan spørre der. Lenke til kommentar
evenandreas Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Russland er jo et prakteksemplar på forskjellsbehandling der de rikeste er vanligvis kjepphøye som F mens middelklasse mennesker oppfører seg som vanlig og de fattige er mere forsiktige. Eneste jeg kan tenke meg er at Nyrike russere oppfører idiotiskt overfor andre for at de har mye penger og mere makt... Endret 4. april 2011 av evenandreas Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Når man har blitt styrt med en jernhånd av Kommunister vil man gjerne nyte livet uten å bry seg om andre mennesker, og med endel penger er det mye enklere enn når du ikke har noe penger. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Russland er jo et prakteksemplar på forskjellsbehandling der de rikeste er vanligvis kjepphøye som F mens middelklasse mennesker oppfører seg som vanlig og de fattige er mere forsiktige. Eneste jeg kan tenke meg er at Nyrike russere oppfører idiotiskt overfor andre for at de har mye penger og mere makt... Helt enig. Lenke til kommentar
forglemmegei Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Når man har blitt styrt med en jernhånd av Kommunister vil man gjerne nyte livet uten å bry seg om andre mennesker, og med endel penger er det mye enklere enn når du ikke har noe penger. Jeg tror kommunismen ligger ikke i grunnen til slik oppførsel. I grunnen var kommunismen et forsøk å bygge slik samfunn, hvor likestilling skulle vare viktigst. Men det skjedde ikke, dessverre, i mitt land... Men jeg tror det er bare lett å dekke opp mangel på utdannelse og respekt til andre folk med "kommunisters jernhånd" eller noe annet og klandre andre. Jeg tror det avhenger egentlig fra miljøen, hvor menneske oppvokst, først og fremest er det familie som gir utdannelse. En norsk dame sagt til meg: " Vi lærer barna vår å respektere alle folk, uansett yrke". Slik utdannelse fikk de sikkert ikke. Og til slutt ønsker jeg også å si til trådstarteren at det er ikke alle nyrike russere slike, selv om det er kanskje fleste. et er bare alle som du traff. Lenke til kommentar
valeur Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Nyrike generelt har jo en tendens til å være ufyselige. I Russland har de nyrike vært rike enda kortere enn andre steder, og mange av dem er mye rikere enn de nyrike i f.eks. Norge. De lever også i et samfunn hvor penger kan skaffe deg mye mer enn andre steder, svært mye og gjennomsyrende korrupsjon. Man kan også leie seg tanks og gud vet hva mer. Jeg har også inntrykk av at russere tar ting lengre enn andre folkegrupper, for eksempel innenfor ekstremsport, rekreasjonell våpenbruk, rusmidler etc. Var på et foredrag av en fjellklatrer som bla. fortalte om å bestige det evinnelige Mount Everest. Når man går til Everest på en fornuftig måte bruker man dagevis på å gå opp og ned en viss høyde for å øke antallet røde blodlegmer. Det har russere en tendens til å overse, og går heller rett på. Som resultat dør det en skokk russere der hele tiden. Men har det noen historisk forankring? Det er klart SSSR-perioden har påvirka kulturen deres på mange måter. Men at det er en utløsende årsak til generell ufyselighet tror jeg ikke. Personlig tror jeg sjokk-doktrinen som ble brukt for å innføre det frie marked er den utløsende årsak. Fattigdommen og elendigheten blant de brede lag i samfunnet samtidig som et fåtall blir superrike over natta legger opp til en viss råhet. Hva mer? Vel Russland har historisk alltid vært i en spesiell posisjon. De har verken følt seg som en del av Vesten eller Østen. Rundt 1830 var det en som het Chaadayev (engelsk oversettelse av Kyrillisk, den norske er en litt annen som jeg ikke husker i farten) som publiserte en noen tekster hvor han påsto Russland ikke har tilført verden noe som helst og må begynne samfunnet sitt fra null. Denne mannen var ingen tilfeldig plebeier fra gata, men en del av den (rimelig lille) Russiske intelligentsiaen. Og når dette ble oversatt til russisk - han hadde skrevet dem på fransk - ble det stor ståhei, og han kom i fengsel. På mange måter markerte det startskuddet til en en offentlig diskusjon som ville vare fram til Revolusjonen. De to frontene i diskusjonen kalles de slavofile og vesternisererne (muligens heter det noe annet på norsk) og de diskuterte hvorvidt den store russiske sivilisasjonen ville komme fra Russland (inkl. Ukraina, Hviterussland, Balkan m.fl.) eller om man måtte akseptere at de var del av et slags rotterace blant de store nasjoner og imperier, og at vesten hadde et forsprang på dem. Denne identiteskrisa fortsatte til dels inn i Sovjetunionen, da verdensrevolusjonen de håpte på i utgangspunktet viste seg å ikke komme med det første. Stalins sosialisme i ett land-strategi tar til dels utgangspunkt i at Slaverne kan måle seg med vesten i seg selv - og måtte det for å ha filosofisk grunnlag. Men disse tenkerne fra 1800-tallet ble til dels glemt i SSSR, og kom ikke tilbake i lyset igjen før 90-tallet, hvor de virkelig kom på moten igjen. For hva er Russland? En ting som skjedde tidlig i SSSR var at Lenin ga mange av de forskjellige etnisitetene innad i imperiet sine egne interne grenser. Svært problematisk da det bodde nesten 200 identifiserbare grupper der, etter deres egen telling. Men den eneste tallrike gruppa som ikke fikk sine egne klare interne grenser var Russerne. Deres hjemland ble en slags rest etter alle andre hadde fått sitt. En annen ting som karakteriserer Russland er at det er et land-basert imperium, og et imperium som til en viss grad eksisterer den dag i dag. I motsetning til de aller fleste andre, som ble borte etter Første verdenskrig. En gruppering blant intelligentsiaen mente det fantes en fundamental forskjell mellom landbaserte imperier og vestens sjøfartsimperier, og at russerne derfor måtte finne sin egen sti for samfunnet (antageligvis enten de slavofile eller eurasianistene eller begge, husker ikke i farten). Russland har alltid vært et anderledesland, og med SSSRs fall har de endt opp som et samfunn etter vestlig modell. Du kan si det skjer overalt, men spesielt Russland fikk et kræsj-kurs i kapitalisme som de muligens ikke var forberedt på i samme grad som selv deres nære naboer mot vest. Håper noen har spørsmål eller kommentarer til min tekst her, for jeg har til muligens eksamen om dette temaet (vel, til dels) på onsdag. 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Når Valeur sier Russland aldri har følt seg som hverken Vesten eller Østen, kan man da trekke paralleller til Bysants, som hverken var helt hverken "øst" eller "vest"..? Eller hur, hva mener dere her? Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Nyrike russere og vaanlige russere? Russland er ikke Vesten men det er en annen verden med sin egen kultur. Russere når de feirer de feirer ordentlig, nå de jobber de jobber ihjel! Er en russer rik, da driter han i å spare penger, han bruker dem til siste øre og driter i hva kommer skje til imorgen! Russland er verdens største land, verdens rikeste land (ressurser), uoffiselt russiske jornalister sier at russere er nesten 500 000 millioner. Russere er litt spesielle folk, de liker å ha det gøy! Den som vært i Russland forstår meg)). Russere elsker verden, en russer kan gi bort til siste øre sin eiendom! Mystistke russiske berømte sjel ! Her i videoen russere protesterer mot NATO tror jeg... Kan noen hjelpe med den vieoen(oversete)? De ser ut på video som en radikal gruppe, og de ligner også på nazi-rasister (hvis jeg tar feil ber alle om unskyldning): http://www.youtube.com/watch?v=0mEUyffVQao Endret 26. mai 2012 av vestenersnill 1 Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Valeria Novodvorskaja om Russland, hun er russiske demokrat og kan mye om historie: http://www.youtube.com/watch?v=8J7jl0LSGDw Her er en russiske RIK man som hetr Artem Tarasov, og han er en sjef i russiske mafia, og dyktig handelsmann (om at Artem Tarasov er mafia-mann står på russisk språk i den videoen , hvis det er feil sorry folkens), og den videoen er lett å forstå der kommer den på engelsk: http://www.youtube.com/watch?v=8PVfvPMadTE Endret 26. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Eg føler meg opplyst etter kva eg hørte i den videoen Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Her i videoen russere protesterer mot NATO tror jeg... Kan noen hjelpe med den vieoen(oversete)? De ser ut på video som en radikal gruppe, og de ligner også på nazi-rasister (hvis jeg tar feil ber alle om unskyldning): Trur nok det ikkje er nazi-rasister (ny gruppering?), trur det heller er kommunistar etter kva flagga deira viser. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg er russer selv og det dere refferer til ny-russer-oppførsjel er i alle russere - its a way of life. Er det fest så til siste dråpen - nordmen vil alltid slite med å forstå det. På lik linje somj eg ikke forstår amerikanere. 1 Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Trur nok det ikkje er nazi-rasister (ny gruppering?), trur det heller er kommunistar etter kva flagga deira viser. Der er bare en del av video, han sier fra den videoen: " idag har vi det godt, men imorgen blir det dritt, idag har vi god mat og brød, men imorgen blir det fengsel mat osv ... " : Han kommer bare med vanlige tull og løgn om NATO. Kommunister er vant å lye om grusomme kapitaalister)) Og her nede er en kjent sang og berømt russiske musikalsk gruppe "Lube" og den som synger er elsket av mange der, selv russiske president liker ham og besøker når han synger, sangen heter: "Ikke spill deg dum Amerika / Ikke lat at dere liksom naive osv", teksten i sangen: " gi tilbake oss vår Alaska osv))). Sangen er bare morsom, tror ikke at han mener det alvorlig))). Og tror ikke heller Alaska har lyst å bli igjen med Russland )). Tiden jo har gått)). Endret 26. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) For å forstå russere både rike og vanlige bør dere se en film, her er en del av den filmen)), og i denne akkuratt delen av den filmen er en russiske sang og denne sangen er nøkkelen til russiske mystiske oppførsel og sjel http://www.youtube.com/watch?v=huf6FJXZNr4 tror denne filmen heter "Ne valaj duraka". Endret 26. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 tror denne filmen heter "Ne valaj duraka". Ne valjaj duraka, Google oversetter det til "spiller ikke den idioten", eller "does not play the fool". Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Ne valjaj duraka, Google oversetter det til "spiller ikke den idioten", eller "does not play the fool". Takk skal du ha, den var god. Også en litt gammel video på youtube, en kjent russisk politiker, en rik politker, han er leder over partiet LDPR, han er også i russiske DUMA, han heter Vladimir Sjirinovskij. Denvideoen er skremmende, jeg fikk skjokk da hørte på den!! Han er jo en offisiell mann, han er en politiker! Det som han sier mot USA er helt syk! Jeg vet ikke om han er gal eller??? Det språket som han bruker i sin tale til Amerika med bannede og skitne ord fører til redsel . Jeg ble kjemperedd! Han er politiker! Han har ingen rett til å snakke slik! http://www.youtube.com/watch?v=iuJuuEjmDsQ&feature=related Også han virker full, sikker drakk seg full og sint på Bush. På en måte er det forståelig, Russland jo har vært under kommunistiske jernevask i nesten 100 år! Og mange fortsatt er under kommunistiske påvirkning((((. Han burde litt reise verden rundt for å forstå at han tar helt feil i sin tale. Kanskje han tuller ? Endret 26. mai 2012 av vestenersnill 1 Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) I Øst (tidligere Sovjetiske land) mafia "er en" del samfunnet selv om vanlige folk er ikke glad i dem: http://www.youtube.com/watch?v=06_-UD0OKQw&feature=related PS mafia-folk der er ufattelig rik, og de har mektige venner. Endret 27. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Men denne filmer er veldig skremmende (((: http://www.youtube.com/watch?v=iCJNpLDB3NQ http://www.youtube.com/watch?v=XiWNruREbLg&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=wiKSAqYK2cs&feature=relmfu resten finner dere selv 4, 5, 6. Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Og ikke tull med gutter fra sånne miljøer der, de er ingen tullinger, har du et problem, da må du rømme for livet. Endret 27. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå