Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 18-åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det trenger å være så dumt, men jeg syns den bilen var veldig dyr, hadde ikke gitt mer enn 20 tusen. Det som er litt dumt med en bil som har gått 120 tusen km og er fra 1998 er at 1 gangs reparasjoner på relativt vanlige slitedeler som foringer, bremseskiver foran, mansjetter, støtdempere, osv antageligvis venter i kø, det hadde ikke behøvd å bli mer reparasjoner på en bil med den doble kjørelengden hvor alt sammen er skiftet, så lenge det ikke er problemer med motor og girkasse. Hadde heller gått for en "dyrere" bil, med høyere kjørelengde, eller samme modell i en nyere årgang, men med høyere kjørelengde så lenge den tekniske tilstanden er bra på kjøpstidspunktet...

Endret av festen
Lenke til kommentar

Takk for svar Festen, skal ta det videre med meg. Er kanskje ikke så dumt at en bil har gått noen mil, men ser vel helst at den holder seg under 200K når jeg kjøper den.

 

Jeg så ikke at det var automat før nå, da skal jeg være enig i at den kanskje ikke er så aktuell lengre ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar Festen, skal ta det videre med meg. Er kanskje ikke så dumt at en bil har gått noen mil, men ser vel helst at den holder seg under 200K når jeg kjøper den.

 

Enten så burde du finne en som ikke har gått så veldig langt (kanskje litt vanskelig i forhold til budsjett) eller finne en som har gått en del, men nylig byttet slitedeler.

Lenke til kommentar

Takk for svar Festen, skal ta det videre med meg. Er kanskje ikke så dumt at en bil har gått noen mil, men ser vel helst at den holder seg under 200K når jeg kjøper den.

 

Jeg så ikke at det var automat før nå, da skal jeg være enig i at den kanskje ikke er så aktuell lengre ;)

 

Når jeg var på din alder handlet jeg bil på auksjon. Jeg solgte den igjen et par år senere for mer sammenlignet med hva jeg kjøpte den for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar Festen, skal ta det videre med meg. Er kanskje ikke så dumt at en bil har gått noen mil, men ser vel helst at den holder seg under 200K når jeg kjøper den.

 

Enten så burde du finne en som ikke har gått så veldig langt (kanskje litt vanskelig i forhold til budsjett) eller finne en som har gått en del, men nylig byttet slitedeler.

 

Det var en jeg kjenner som kjøpte en Opel en gammel mann hadde hatt. Jeg så bilen og det var akkurat som den var helt ny innvendig. Den levde opp til myten om bil eid av gammel mann. Det var en 15 år gammel bil som ikke hadde gått mer enn 40-50 tusen km. Uansett. Hele bilen krevde likevel enormt med reparasjoner. Bil er ferskvare.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tror ikke det trenger å være så dumt, men jeg syns den bilen var veldig dyr, hadde ikke gitt mer enn 20 tusen. Det som er litt dumt med en bil som har gått 120 tusen km og er fra 1998 er at 1 gangs reparasjoner på relativt vanlige slitedeler som foringer, bremseskiver foran, mansjetter, støtdempere, osv antageligvis venter i kø, det hadde ikke behøvd å bli mer reparasjoner på en bil med den doble kjørelengden hvor alt sammen er skiftet, så lenge det ikke er problemer med motor og girkasse. Hadde heller gått for en "dyrere" bil, med høyere kjørelengde, eller samme modell i en nyere årgang, men med høyere kjørelengde så lenge den tekniske tilstanden er bra på kjøpstidspunktet...

 

20 lapper for den der er vel underpriset til de grader. Eieren får ihvertfall 40k for den der. Veldig få biler som trenger å bytte slitedelene du nevner etter bare 120 000km. Jeg bytta nettopp skiver og klosser på fremhjulene mine for første gang (kmstand: 200 000km). Men såvidt jeg har forstått det så hyler du med engang bilen har gått over 180 000km.

 

 

Trådstarter: Legg inn bud på den bilen der du! Så får du starta bilerfaringene dine selv, utrolig mye pissprat i denne tråden.

 

Det var en jeg kjenner som kjøpte en Opel en gammel mann hadde hatt. Jeg så bilen og det var akkurat som den var helt ny innvendig. Den levde opp til myten om bil eid av gammel mann. Det var en 15 år gammel bil som ikke hadde gått mer enn 40-50 tusen km. Uansett. Hele bilen krevde likevel enormt med reparasjoner. Bil er ferskvare.

 

 

15år gammel bil som hadde gått 50 000km? Tror det var en helt annen grunn til at han måtte bytte slitedeler, nettopp fordi bilen hadde gått litt lenger enn 50 000km. ^^

Endret av Thewiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det trenger å være så dumt, men jeg syns den bilen var veldig dyr, hadde ikke gitt mer enn 20 tusen. Det som er litt dumt med en bil som har gått 120 tusen km og er fra 1998 er at 1 gangs reparasjoner på relativt vanlige slitedeler som foringer, bremseskiver foran, mansjetter, støtdempere, osv antageligvis venter i kø, det hadde ikke behøvd å bli mer reparasjoner på en bil med den doble kjørelengden hvor alt sammen er skiftet, så lenge det ikke er problemer med motor og girkasse. Hadde heller gått for en "dyrere" bil, med høyere kjørelengde, eller samme modell i en nyere årgang, men med høyere kjørelengde så lenge den tekniske tilstanden er bra på kjøpstidspunktet...

 

20 lapper for den der er vel underpriset til de grader. Eieren får ihvertfall 40k for den der. Veldig få biler som trenger å bytte slitedelene du nevner etter bare 120 000km. Jeg bytta nettopp skiver og klosser på fremhjulene mine for første gang (kmstand: 200 000km). Men såvidt jeg har forstått det så hyler du med engang bilen har gått over 180 000km.

 

 

 

 

Det var en jeg kjenner som kjøpte en Opel en gammel mann hadde hatt. Jeg så bilen og det var akkurat som den var helt ny innvendig. Den levde opp til myten om bil eid av gammel mann. Det var en 15 år gammel bil som ikke hadde gått mer enn 40-50 tusen km. Uansett. Hele bilen krevde likevel enormt med reparasjoner. Bil er ferskvare.

 

 

15år gammel bil som hadde gått 50 000km? Tror det var en helt annen grunn til at han måtte bytte slitedeler, nettopp fordi bilen hadde gått litt lenger enn 50 000km. ^^

 

Problemet med den bilen slik jeg husker det var rust som kom, og alt mulig av gummi og plast, også i forbindelse med motoren. Kjørelengden stemte nok.

 

Jeg tviler på at bilen i annonsen hadde gått for mer enn 20 tusen på auksjon. Kanskje 10-15 tusen hadde vært realistisk, det kommer an på om kjørelengden ser ut til å stemme eller ikke, stemmer den ikke og den har gått over 300 tusen(blankslitt ratt og slark i dørhengsler) er den knapt verdt 10 tusen, de fleste som byr på auksjon ser hvilke biler kjørelengden stemmer på, slik at der kan du få det du betaler for. For 40 tusen kan du sikkert få en SAAB 2001 modell med relativt lav kjørelengde og sprek motor. Det var iallefall innbytte-taksten for 1-eier bil, uten skader og perfekt med servicer. De som annonserer på finn drømmer for det meste. Det med reparasjoner på en slik bil som den i linken . Hvis ytre mansjetter på drivaksler er originale og ikke skiftet er de 100 % sikkert morkne og ustabile, et nytt drivledd er ikke langt unna da, for de kan ryke etter neste sving. Da burde du bytte begge, bare fordi de er morkne, men verksteder nå i dag er så dyre at da skiftes det på den ene siden, så litt etterpå kommer det på den andre siden, helst etter at drivleddene er ferdige og du kommer til dem på grunn av ulyder:) Bremseskivene foran må nok skiftes før den har gått 200 tusen. Det er dessuten en tendens til at litt eldre biler med mange eiere ikke lenger har korrekt kilometerstand, så det er nesten helt bortkastet å legge vekt på det på en så gammel bil med mindre det er bare 1-2 eiere, se på kilometerstand om bilen er 3-5 år gammel, på billigbiler er det tilstanden som betyr noe. På auksjon prismessing ligger det normalt lavere enn prisene på finn, men høyere sammenlignet med innbytte takst. Hele opplegget må være å følge med på noen som skal bytte inn bilen sin og ikke ønsker å selge den selv og så komme med et tilbud.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Makan til tullprat har jeg ikke hørt. Hvorfor er du så sinnsykt skeptisk til kilometerstanden på alle biler? Du tar jo faktisk rett og slett feil på en av påstandene dine. Du mener at fremseskivene foran på en bil må bytte før bilen har gått 200 000km? Det er jo helt feil. Byttet bremseskivene på bilen min akkurat når bilen hadde nådd 200 000km. Jeg er helt sikker på at bremseskivene aldri har blitt byttet før heller.

 

Du er jo rett og slett paranoid når det gjelder kilometerstand på bil. Er virkelig ikke mange som gidder å stille tilbake kilometerstand lengre, for det første er det straffbart og for det andre er det veldig vanskelig på nye biler. Er veldig få biler i dag som er hensiktsmessig tuklet med. Selvfølgelig er det noen, men det var mer utbredt før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Makan til tullprat har jeg ikke hørt. Hvorfor er du så sinnsykt skeptisk til kilometerstanden på alle biler? Du tar jo faktisk rett og slett feil på en av påstandene dine. Du mener at fremseskivene foran på en bil må bytte før bilen har gått 200 000km? Det er jo helt feil. Byttet bremseskivene på bilen min akkurat når bilen hadde nådd 200 000km. Jeg er helt sikker på at bremseskivene aldri har blitt byttet før heller.

 

Du er jo rett og slett paranoid når det gjelder kilometerstand på bil. Er virkelig ikke mange som gidder å stille tilbake kilometerstand lengre, for det første er det straffbart og for det andre er det veldig vanskelig på nye biler. Er veldig få biler i dag som er hensiktsmessig tuklet med. Selvfølgelig er det noen, men det var mer utbredt før.

 

Det med bremseskiver slites mer på en større tung bil med automat, sammenlignet med en lettere bil med manuelt gir, 200 tusen på fremre skiver er helt normalt. Det største problemet med eldre forhjulsdrevne biler er at det samler seg opp masse ting av gummi som må skiftes, det kan være bedre med en hvor mye alt er skiftet fremfor å måtte gjøre alt sammen for første gang. Det er bare å regne med påkostninger hver gang den skal vises. Derfor er en veldig lav kjørelengde på en gammel bil ikke noe spesielt godt salgsargument, en som den i annonsen som har gått så langt at alle de aktuelle slitedelene er skiftet er trolig en bedre og billigere bil.

 

På en 20 år gammel bil tror jeg nok 1 av 2 biler har feil, på veien i snitt kanskje 1 av 3, på en import-bil 1 av 2, lavest risiko hvis bilen er kjøpt av en merkeforhandler i tyskland og importert av en privatperson for personlig bruk og ikke videresalg. høyest risiko om det er importert fra en ikke merkeforhandler av en forhandler i Norge for videresalg. Jeg ville også unngått demo-biler og lignende som forhandlere i Norge har disponert. Desto flere transaksjoner bilen har hatt desto høyere er risikoen. Jeg tror generelt høyere risiko på tyske biler, spesielt BMW, og lavere risiko på typiske japanske og koreanske biler. Det verste er importbiler som har vært leaset for en avtalt kjørelengde og alt stemmer, mens det likevel er feil, selv om historikken er 100 %.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Volvo S40 2000 122hk, 177k km, selges av forhandler, godt utstyrt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28728906

 

Nissan Almera, litt svak motor, men NAF testet, også nedsatt i pris, gir tegn på at den har vært for salg lenge, med potensielle muligheter for pruting.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28720502

 

Opel Vectra 125hk, ser fet ut, lav km, nylig EU-godkjent.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28719080

 

Bare et par eksempler fra avansert søk finn.no

 

@>Jonas<: Jeg mener nå at NCAP diskusjonen gikk mer på testen og uenigheten mellom andre brukere enn sikkerhet på akutelle modeller for TS. 5dørs sedan kan man vel kalle en forsnakkelse, vet ikke om "forskrivelse" er grammatisk rett, men du ser hva jeg mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...