Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 18-åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ford Focus er gode biler. Veldig god å kjøre, og 1,6-literen virker sprekere enn man kanskje skulle tro. Kvalitetsmessig er vel Focus sånn midt på treet, men jeg vet i hvert fall at dørlåser (særlig førerdøren) og CD-spilleren som originalt kom med bilen kan begynne å fuske litt. Forsikringsmessig burde den komme gunstig ut. Som ungdomsbil anbefaler jeg absolutt en Focus.

Lenke til kommentar

Ford Focus er gode biler. Veldig god å kjøre, og 1,6-literen virker sprekere enn man kanskje skulle tro. Kvalitetsmessig er vel Focus sånn midt på treet, men jeg vet i hvert fall at dørlåser (særlig førerdøren) og CD-spilleren som originalt kom med bilen kan begynne å fuske litt. Forsikringsmessig burde den komme gunstig ut. Som ungdomsbil anbefaler jeg absolutt en Focus.

Jeg hadde deler av kjøreopplæringen i en slik, og den var sikkert slitt etter alle som har øvelseskjørt i den, men det er det døveste jeg noensinne har kjørt, med en gang det kom en oppoverbakke så måtte jeg gire ned, clutchen var enten av eller 50% på, så uansett hvordan man prøvde å kjøre så rykket det i den. Interiøret var noe skjit, og det var masse rare motorfeil som kom og gikk.

 

Unntatt det var den vel brukbart enkel å kjøre, men jeg hadde aldri skaffet en selv.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp min første bil! :) Er 17 år og har begynt på lappen. Kjøpte meg en VW Golf V 2004 FSI modell til 120 000. Budsjettet er langt over normalt og jeg måtte ta opp et lån på ca. 70 000 kroner fra foreldra mine. Grunnen er at jeg begynner som lærling etter sommeren og kan da nedbetale lånet. Slipper i alle fall en gammel bil som må på service hele tiden. :)

Endret av Gubban
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde deler av kjøreopplæringen i en slik, og den var sikkert slitt etter alle som har øvelseskjørt i den, men det er det døveste jeg noensinne har kjørt, med en gang det kom en oppoverbakke så måtte jeg gire ned, clutchen var enten av eller 50% på, så uansett hvordan man prøvde å kjøre så rykket det i den. Interiøret var noe skjit, og det var masse rare motorfeil som kom og gikk.

 

Unntatt det var den vel brukbart enkel å kjøre, men jeg hadde aldri skaffet en selv.

 

Da har vi helt forskjellige oppfatninger av Focus, dessverre. Ja, motoren er bare en 1,6-liter, og mangler kanskje litt dreiemoment til å holde femtegiret opp alle bakkene, men min opplevelse er at både clutch og girkasse er en fryd å bruke - sammenlignet med Golf syns jeg Focus ligger langt foran på dette.

Lenke til kommentar

Den Focusen jeg kjørte sleit med å holde 50 opp en av de brattere svingene her (den falt ned til 40 med gassen praktisk talt i bånn og begynte å harke så jeg måtte ned i andre for å komme opp). Jeg har også hørt andre som forteller lignende ting om dem. Men det kommer jo mye an på øyet som ser, men når den slappeste bilen man har vært borti ellers er en TDI med 140hk så hadde den virkelig ingenting å komme med. Selv Golf III'en jeg kjørte med 1.8l 90hk hadde mer å gi.

Lenke til kommentar

Så for å oppsummere. TS ønsker en sikker, praktisk, driftsikker og økonomisk bil. Utseende, interiør, ant. HK eller driv, er ikke prioritert, men det er greit at den ikke ser ut som bestefar eller tantes gamle bil.

Den skal gå fra A-B, hver dag uten særlige problemer, og skal helst ha plass til 3-4 kompiser og gjerne litt bagasje, men med nok krefter til å komme opp bakkene uten at noen må ut og dytte.

 

Av dette kan vi trekke at en sedan er et gunstig valg, 5 dører, 5 seter og ok bagasjeplass. Ant HK bør ligge rundt 120-130+-, da dette er mer enn nok for en middels bilinteressert 18-åring som skal ha sin førstebil. Mer HK er unødvendig, og vil gi uønsket høy forsikring.

 

Til en pris på ca 60k kan vi ta for oss biler fra 2000 eller nyere. Nyest mulig bil med lavest mulig km-stand må være et mål.

 

VW Passat som er nevnt er jo et godt eksempel, samt Audi A4, Ford Mondeo, BMW 3-serie, Volvo S40, eller hatchback? varianter som Ford Focus, VW Golf, etc.

 

Da noen av disse bilene har et (u)fortjent rykte som ungdomsbiler, er ofte forsikringen høyere på enkelte modeller da ulykkesstatisikken er høyere for de.

 

Om trådstarter ser seg enig i mine slutninger må han gjerne bekrefte dette.

 

Ellers vil jeg nevne at den 3-4 sider lange NCAP diskusjonen var fullstending off-topic og urelevant for TS, noe Flimzes som forumveileder burde sagt ifra om tidligere, framfor å delta i diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns egentlig du drar ut tråden nå. Fordeler og ulemper med bensin? Cmon, bensin har en litt høyere literspris enn diesel. Bensinmotorer er enklere å fikse og finne ut hva som skal gjøres med.

 

Uansett hvilken bil du velger vil du komme til å ha mindre problemer med, slitedeler må byttes og du kommer til å merke at det å ha bil koster penger. Siden du ikke bryr deg veldig mye om bil sånn generelt, så burde du bare kjøpe en bil som har gått under 200 000km og som er relativt ny. (les: 2000 og oppover). Gå inn på finn og se etter disse kriteriene i en bil. Sjekk også at bilen er EU-godkjent (helst et par år fram i tid).

 

Bare ikke kjøp no ræl så går dette fint :)

Lenke til kommentar

Så for å oppsummere. TS ønsker en sikker, praktisk, driftsikker og økonomisk bil.

 

...

 

Av dette kan vi trekke at en sedan er et gunstig valg, 5 dører, 5 seter og ok bagasjeplass. Ant HK bør ligge rundt 120-130+-, da dette er mer enn nok for en middels bilinteressert 18-åring som skal ha sin førstebil. Mer HK er unødvendig, og vil gi uønsket høy forsikring.

 

Til en pris på ca 60k kan vi ta for oss biler fra 2000 eller nyere. Nyest mulig bil med lavest mulig km-stand må være et mål.

 

VW Passat som er nevnt er jo et godt eksempel, samt Audi A4, Ford Mondeo, BMW 3-serie, Volvo S40, eller hatchback? varianter som Ford Focus, VW Golf, etc.

 

...

 

Ellers vil jeg nevne at den 3-4 sider lange NCAP diskusjonen var fullstending off-topic og urelevant for TS, noe Flimzes som forumveileder burde sagt ifra om tidligere, framfor å delta i diskusjonen.

Han vil ha en sikker bil, så diskusjonen hvorvidt gamle biler er usikre og hvilke sikre bilen han kan få for budsjettet sitt er totalt urelevant?

 

Lykke til med å finne en sedan med fem dører. ;) VAG-produkter nyere enn 2000 i den prisklassen ville jeg nok vært litt skeptisk til, ihvertfall uten å sjekke bilen og dens historikk godt. Mondeo'ene (2001+) kan man gjøre et godt kjøp på, men mange av disse bærer preg av høy kjørelengde og noe småplukk. Focus kan også være en bra bil, men her bør man være veldig obs på rust. S40 er en fin bil som kan være verdt en ekstra titt, som også har brukbar sikkerhet og lite med feil (2000+). Et godt eksemplar av 3-serie (e46) som ikke har høy kjørelengde og/eller mangler er det svært få av under 60k kr.

Lenke til kommentar

S40'en var ikke dum! Så veldig grei ut, men er det mye feil på de modellene før 2000?

 

 

Syns egentlig du drar ut tråden nå. Fordeler og ulemper med bensin? Cmon, bensin har en litt høyere literspris enn diesel. Bensinmotorer er enklere å fikse og finne ut hva som skal gjøres med.

 

Så du sier bensin er bedre enn diesel minus prisen?

Lenke til kommentar

Så du sier bensin er bedre enn diesel minus prisen?

 

Altså, en bensinmotor er mye lettere å fikse og finne ut hva det eventuelle problemet kan være. En dieselmotor er bygd opp på en annen måte enn bensinmotorer og hvis du har litt kunnskap fra før så er det veldig lett å skifte deler i en bensinmotor (f.eks tennplugger osv). Dieselmotorer er som regel dyrere å fikse fordi man må nesten kløyve hele motoren for å komme til problemet (spørs jo veldig på hva problemet er da selvfølgelig). Jeg hadde en Opel Vectra 1,7TD engang i tiden og den motoren som sto i den bilen hoppa plutselig over på registeret. Var mye billigere da å kjøpe ny motor, så da gjorde jeg det.

 

Hvis du kjøper en liten bensinmotor (1,6l / 1,8l) er det mye lettere og billigere hvis det skulle skje noe (som det uansett kommer til å gjøre). Eneste som er pluss med diesel er at du sparer kanskje 1 krone per liter når du fyller tanken, samt at bilen bruker mye mindre drivstoff. Jeg hadde vært 100 % sikker på at førstegangsbilen skulle vært bensin.

Lenke til kommentar

S40'en var ikke dum! Så veldig grei ut, men er det mye feil på de modellene før 2000?

 

 

Syns egentlig du drar ut tråden nå. Fordeler og ulemper med bensin? Cmon, bensin har en litt høyere literspris enn diesel. Bensinmotorer er enklere å fikse og finne ut hva som skal gjøres med.

 

Så du sier bensin er bedre enn diesel minus prisen?

 

Bensinbiler er også ofte raskere enn dieselbiler ;):D

Lenke til kommentar

Bensinbiler er også ofte raskere enn dieselbiler ;):D

 

Njaaa, 2L 130HK bensin vs diesel :hmm: Hvis sjåføren kan gire, tror jeg dieselen ville klart seg greit på strekka, i svinger kan kanskje bensin ha en fordel da de har lengre register å kjøre på.

Lenke til kommentar

Bensinbiler er også ofte raskere enn dieselbiler ;):D

 

Njaaa, 2L 130HK bensin vs diesel :hmm: Hvis sjåføren kan gire, tror jeg dieselen ville klart seg greit på strekka, i svinger kan kanskje bensin ha en fordel da de har lengre register å kjøre på.

 

glemte, kilde TopGear. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er få superbiler med diesel ja, men det var/er snakk om at Formel 1 skal gå over til diesel motorer. De må bare få disse til å yte på litt høyere turtall.

 

Diesel er ofte sterkere biler, trekker mer vekt og har høyere dreiemoment enn bensin. De trekker også på et lavere turtall, noe som betyr lavere forbruk.

Lenke til kommentar

Det er få superbiler med diesel ja, men det var/er snakk om at Formel 1 skal gå over til diesel motorer. De må bare få disse til å yte på litt høyere turtall.

 

Diesel er ofte sterkere biler, trekker mer vekt og har høyere dreiemoment enn bensin. De trekker også på et lavere turtall, noe som betyr lavere forbruk.

 

Off-topic: Er vel også etter hva jeg har forstått, det at en dieselmotor har høyere kompresjon som gjør at den er gjerrige på drivstoffet,pga det trengs mindre for å fylle stempelet. Det er også kompresjonen som gjør at motoren operer på det turtallet den gjør. Er ikke mekaniker selv så rett meg gjerne noen.

 

ON-topic: Selv ville jeg uten tvil valgt en førstegangsbil med bensinmotor og gjerne uten aircon og alskens elektriske duppeditter.

Vil forøvrig anbefale deg å ta en titt på Opel Astra. Billige og forholdsvis driftsikre biler med antakligvis norges billigste deler. Null stress å skru på den første typen. (astra f).

Hadde en slik selv og hvis man ser bort ifra at den føles billig ut og ikke har noe utsyr er den helt ypperlig. Perfekt førstegangsbil som det ikke er farlig med om man skraper eller bulker litt.

Disse får man fra omtrent 20000 kr for pent eksemplar gått rundt 80000km.

 

Lykke til og husk at uansett hva du kjøper så kommer du til å venne deg til den;)

Lenke til kommentar

Det er vesentlig høyere kostnader for å holde en bil med forhjulstrekk og registerreim på veien (sammenlignet med en som har kjede og bakhjulstrekk), det kan være noe å ta med i vurderingen (da regner jeg både registerreim og begge ytre drivaksel-mansjetter som sannsynlige reparasjoner på en audi før kjørte 200000 km. Der er det raskt 25 tusen kroner ( i beste fall mansjetter x2 eventuelt drivledd x 2 + registerreim skift x 2, noe som en slipper på en Mercedes som kunne kjørt 400000 med ca. 50 tusen i lavere kostnader fordi ingen av disse tingene, eller tilsvarende deler måtte skiftes. Det er en grunn til at det er Taxi.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...