Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 18-åring


Anbefalte innlegg

De er designet for å gjøre akselerasjonen så lav som mulig, men det er likevel snakk om at du beveger deg i 25m/s, og har absolutt maks 2m å bremse ned denne farten på. Om det er frontkollisjon så er den relative farten 50m/s. Så for å forhindre å teste ut de vitenskapelige dogmene at to atomer ikke kan være på samme sted samtidig, så har du 0.16sekunder på deg å gå fra 90-0km/t, anta at du har to hele meter foran deg. Dette gir en akselerasjon på 156m/s^2, eller 16G. Normalt sett så er 8-9G ansett som det maksimale når man sitter med fartsretningen. Selvfølgelig finnes det flaks, unike situasjoner og tilfeller. Man kan få spin som fordeler energien og akselerasjonen i andre retninger som begrenser den totale summen.

 

Om du tar med i beregningen at hele fronten ikke kan skrapes ut av veien, og at den ikke er 2 hele meter, så får du i virkeligheten kanskje bare 1-1.2 meter å gå på, så snakker vi fort 30G

 

Om du kjører over 70km/t og havner i frontkollisjon er det statistisk sett bare å legge aller fremtidsplanene på hylla, uavhengig av bil. Man kan tross alt ikke komme seg rundt fysikkens lover. Din egen bevegelse inni bilen hjelper selvsagt til, man kan vel fort få en halv meter om man er veldig heldig, og det er når alt slikt slår riktig som man overlever - 5% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kolliderer man med en tilsvarende bil vil jo ikke den relative farten dobles. Det vil jo være det samme som å kollidere med en stillestående vegg som ikke flytter seg. I de fleste tilfeller kolliderer man heller ikke i 80 km/t++ rett front mot front. En annen ting er jo hvordan bilen blir etter en kollisjon. Blir man sittende fastklemt i bilen noen minutter for lenge, fordi bilens konstruksjon er dårlig, kan det få fatale konsekvenser. Så uansett vil man komme bedre/mindre dårlig ut av det med en sikker bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkerhet?

Kjøp en Pickup og hev den endel. Slik at vis du får front mot front med en personbil, så vil bilen din seile over personbilen.

Evt kræsjer du med en lastebil, så havner fronten din i hans "cockpit" :p

 

Men siden man som regel ikke kræsjer front mot front i hastigheter over 70km/t. Hvorfor er det da slik at bilens "veltebur" ikke er konstruert får høyere hastigheter? Får ruller man en personbil i 80 så er man så å si død da og pga nettopp at taket er falt sammen

Lenke til kommentar

Sikkerhet?

Kjøp en Pickup og hev den endel. Slik at vis du får front mot front med en personbil, så vil bilen din seile over personbilen.

Evt kræsjer du med en lastebil, så havner fronten din i hans "cockpit" :p

 

Men siden man som regel ikke kræsjer front mot front i hastigheter over 70km/t. Hvorfor er det da slik at bilens "veltebur" ikke er konstruert får høyere hastigheter? Får ruller man en personbil i 80 så er man så å si død da og pga nettopp at taket er falt sammen

 

Hev pickupen, velt og dø. USA style :p

Lenke til kommentar

Ser fortsatt fryktelig 80-talls ut det bildet ditt. Rotete instrumenter med store blokkbokstaver(sifre), harde kanter og veldig hardplastfølelse. A4en er et godt stykke opp i mine øyne. Kan fikse litt bilder til i morgen av en 96 audi a4.

 

EDIT: wiki mente w124 fortsatte til 97, og c200 1996 kommer med samme interiør.

hardplastfølelse? Det er skinn?

Siden når begynte mercedes å trekke instrumentpanelet i skinn? Alvorlig talt.

 

Sorry, hoppet litt rundt. :blush:

Lenke til kommentar

Om du kjører over 70km/t og havner i frontkollisjon er det statistisk sett bare å legge aller fremtidsplanene på hylla, uavhengig av bil.

 

Nok en gang. Her holdt både jeg og han i HiAce'n i overkant av 80.

"ULLENSAKER: Førerne hadde englevakt."

 

95%, du hadde flaks.

Lenke til kommentar

I denne prisklassen er det som regel snakk om gamle dieselmotorer, som ofte er noe helt annet enn dagens moderne dieselmaskinerier. Velger man en bil med vanlig bensinmotor slipper man også å tenke på turbohavari og koksing som flere eldre dieselmotorer har slitt med, samt at man har en bil som er lettere å ha med å gjøre i kuldeperioder.

Lenke til kommentar

Kokt litt ned til noen forskjellige biler her nå.

 

Volkswagen Passat - Fin bil, ser grei ut, virker politelig og driftsikker.

 

Ford Mondeo - Hørt greit om Ford, hvordan er disse egentlig?

 

Mitshubitshi Carisma - Det klart sterkeste alternativet til Passaten. Ser jeg kan få veldig mye (og ny) bil for pengene her!

 

Innvendinger?

Lenke til kommentar

Carismaen er det mest pålitelige valget her, Passaten har en svak forstilling som begynner å lage lyder rundt 200 000km. Ford Mondeo gir veldig mye for pengene som ny bil, men som brukt finnes det i stort sett bedre alternativer for pengene (i hvert fall om du velger noe eldre enn 2004). Carismaen har ingen store familiesykdommer, og i likhet med mange andre biler fra den delen av verden så er drivverket noe som ruller og går i årevis så lenge du gir den mer drivstoff. Eneste er rust på de eldre modellene (pre 2003).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...