Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til 18-åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

M-pakke gjør seg veldig på E46 (bmw generelt også). Bilen blir seendes mye sportsligere ut.

Denne her var jo f.eks. steintøff http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27808153

EDIT: Likte kanskje ikke det røde trekket i seter og dørtrekk.

 

Forresten, om du er over middels bilinteressert (du ser jo blandt annet på BMW, så regner med det), så ser jeg på det som en fordel å velge førstegangsbil med bakhjulstrekk. Personlig tror jeg man lærer seg å kjøre bil bedre da. Du lærer deg å rette opp bilen når du får skrens på glatta.. Bakenden på bilen sklir ut, og du må fysisk gjøre noe for å ikke havne i grøfta. Og det er både morro og lærerikt!

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blir så forbanna over folk som kaller BMW pakkistraller! For helvete! Bare fordi det er en større andel innvandrere som kjører BMW enn f.eks Mazda eller Honda betyr ikke det at det er dårlige biler. Jeg tar ihvertfall "pakkistralle" som et negativt slengord.

 

Ontopic: Har en Mercedes C200 (1996mod, automat og cruise controll) Anbefales! Er helt utrolig kjørekomfort i disse bilene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Traktor. :thumbup:

 

 

 

 

 

On topic: Peugeot med diselemotor. Kanskje en Peugeot 405? Det er en god førstegangsbil, hvis du ikke trenger et godt utseende/alt for kul eller en med så alt for mange hestekrefter. Familien min har en slik og den kan kjøre tur/retur til en plass - 6 timer hver vei, noe som tilsier 12 timer totalt + litt ekstra (litt over 1000km tror jeg?). Den er veldig gjerrig på dieselen.

Link til diverse Peugeoter 405: http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=796&CAR_MODEL/MODEL=1279

Lenke til kommentar

Blir så forbanna over folk som kaller BMW pakkistraller! For helvete! Bare fordi det er en større andel innvandrere som kjører BMW enn f.eks Mazda eller Honda betyr ikke det at det er dårlige biler. Jeg tar ihvertfall "pakkistralle" som et negativt slengord.

 

Ontopic: Har en Mercedes C200 (1996mod, automat og cruise controll) Anbefales! Er helt utrolig kjørekomfort i disse bilene :)

Siden når fikk image og kvalitet på bilene en sammenheng? Hadde det vært tilfelle hadde de store japsene hatt en mye sterkere posisjon i norge.

Lenke til kommentar

Blir så forbanna over folk som kaller BMW pakkistraller! For helvete! Bare fordi det er en større andel innvandrere som kjører BMW enn f.eks Mazda eller Honda betyr ikke det at det er dårlige biler. Jeg tar ihvertfall "pakkistralle" som et negativt slengord.

 

Ontopic: Har en Mercedes C200 (1996mod, automat og cruise controll) Anbefales! Er helt utrolig kjørekomfort i disse bilene :)

 

Problemet er ikke utlendinge som raller rundt i dem, problemet for min del er heller at jeg har tilgode å se en e36 som ikke er "styla" (råne pimpa).

Virker som om alle som kjøper e36 har som mål å senke, sote ruter, 20" felger, japsepotte, wunderbaum og bass som kan høres en minl unna.

Dette er hvertfall ting jeg er fullstendig allergisk mot.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg ikke faller på en VW Passat jeg altså! Ganske fine mener jeg og bare man finner riktig årtall kan man jo få en bil med fin pris/km stand. :)

Hva med Megane II? Sikreste bil i klassen (noe som er greit å tenke på når man er fersk i trafikken), ruster ikke, godt utstyrt, rimelig forsikring, samt god komfort og kjøreegenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En eldre bil med dårligere komfort, som ruster en hel del og som er langt dårligere i en eventuelt kollisjon? Som fersking i trafikken er det greit å ha en moderne bil, med ABS (med EBA) og gjerne ESP der man har mulighet til å overleve en kollisjon uten varige mèn. Om man havner i rullestol, eller ikke det engang, hjalp det lite om bilen var driftssikker.. Dessuten koster det gjerne litt mer med rustsveising (evnt gjevnlig understellsbehandling) og lakkering enn en vindusheis og noen coiler til Meganen, om man vil holde bilen i orden da vel å merke. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt i den (pris)klassen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Best i klassen den gangen vil i dag bare være forskjellen på 2.5 eller 3 stjerner i dag. Av de bilene jeg har sett som har vært testet opp igjen av ncap etter dagens krav kommer blandt annet audi A4 rimelig høyt ut (relativt sett) med 3 stjerner. I praksis betyr dette: Ikke kræsj i gammel bil. De er ikke i nærheten av de nye bilene uansett.

Lenke til kommentar

En eldre bil med dårligere komfort, som ruster en hel del og som er langt dårligere i en eventuelt kollisjon? Som fersking i trafikken er det greit å ha en moderne bil, med ABS (med EBA) og gjerne ESP der man har mulighet til å overleve en kollisjon uten varige mèn. Om man havner i rullestol, eller ikke det engang, hjalp det lite om bilen var driftssikker.. Dessuten koster det gjerne litt mer med rustsveising (evnt gjevnlig understellsbehandling) og lakkering enn en vindusheis og noen coiler til Meganen, om man vil holde bilen i orden da vel å merke. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt i den (pris)klassen der.

 

 

En "ny" bil er ikke nødvendigvis noe mer sikker i en kollisjon enn en gammel bil. Det er farten som bestemmer om man ikke havner i rullestol eller dør. Spiller ingen rolle om du har den mest sikre 5-stjerners Euro NCAP bilen, er farten for stor har det fatale konsekvenser.

 

Jeg tenker, hvis bilen har ABS, skarpe bremser og minst 2 kollisjonsputer er en bil så sikker som en bil kan bli.

Lenke til kommentar

Best i klassen den gangen vil i dag bare være forskjellen på 2.5 eller 3 stjerner i dag. Av de bilene jeg har sett som har vært testet opp igjen av ncap etter dagens krav kommer blandt annet audi A4 rimelig høyt ut (relativt sett) med 3 stjerner. I praksis betyr dette: Ikke kræsj i gammel bil. De er ikke i nærheten av de nye bilene uansett.

Ikke se deg blind på stjerner. I frontkollisjon får Megane samme poengsum som nylig testede X1 og ASX, samt bedre i sidekollisjon, og jeg kan ikke se at det er gjort noen endringer her annet enn at sidekollisjon ikke lenger summerer de to testene.

The underlying dynamic tests are identical to those before 2009' date=' except for the addition of a test for Whiplash neck injury protection in rear impact. Kilde.

Sammenlikner man med biler testet i 2008 og 2009 er fremdeles Megane blant de sikreste bilene. Folksam karakteriserer den også som "säkrast val i sin klass".

 

En "ny" bil er ikke nødvendigvis noe mer sikker i en kollisjon enn en gammel bil. Det er farten som bestemmer om man ikke havner i rullestol eller dør. Spiller ingen rolle om du har den mest sikre 5-stjerners Euro NCAP bilen, er farten for stor har det fatale konsekvenser.

 

Jeg tenker, hvis bilen har ABS, skarpe bremser og minst 2 kollisjonsputer er en bil så sikker som en bil kan bli.

En "ny" bil er da vel sikrere enn en gammel uansett. Man må jo se det under de samme forutsetningene. Man kan jo ikke konkludere med at en gammel bil var sikrere enn en ny, fordi den gamle kolliderte i 30 km/t mens den nye kolliderte i 80 km/t, og ble langt mer vraket og innvolverte større personskader. Det hjelper også fint lite med kollisjonsputer om man ender opp med halve fronten gjennom underlivet...

 

En nyere bil har også gjerne bedre bremser, med mer effektiv ABS med EBA og bremsekraftfordeler.

Endret av >Jonas<
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men helt seriøst, hvilken 18-åring vil kjøre rundt i en jævla Megane? ;)

 

ONTOPIC: Finnes et hav av førstegangsbiler der ute. Kjøp deg noe du syns er fint, det er det beste tipset jeg kan gi. Kan nevne mange tøffe og sikre biler til ungdom, men det kommer jo helt ann på hva du vil ha. Utseendet er det du bør først og fremst se etter. Ligger jo masse biler ute til salg, bare å finne den du syns er tøff/pen, har litt sikkerhetsutstyr og er holdbar i lengden.

Lenke til kommentar

Ser fortsatt fryktelig 80-talls ut det bildet ditt. Rotete instrumenter med store blokkbokstaver(sifre), harde kanter og veldig hardplastfølelse. A4en er et godt stykke opp i mine øyne. Kan fikse litt bilder til i morgen av en 96 audi a4.

 

EDIT: wiki mente w124 fortsatte til 97, og c200 1996 kommer med samme interiør.

hardplastfølelse? Det er skinn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men helt seriøst, hvilken 18-åring vil kjøre rundt i en jævla Megane? ;)

I did (mk1)!

Forsåvidt en drittbil med masse (små)feil hele tiden, men i rett farge, korrekt spoiler, 2.0 liter motoren og 17 tommere, så syns iallefall JEG den var kul, noe som forsåvidt var budskapet i resten av ditt innlegg.

Lenke til kommentar

Ser fortsatt fryktelig 80-talls ut det bildet ditt. Rotete instrumenter med store blokkbokstaver(sifre), harde kanter og veldig hardplastfølelse. A4en er et godt stykke opp i mine øyne. Kan fikse litt bilder til i morgen av en 96 audi a4.

 

EDIT: wiki mente w124 fortsatte til 97, og c200 1996 kommer med samme interiør.

hardplastfølelse? Det er skinn?

Siden når begynte mercedes å trekke instrumentpanelet i skinn? Alvorlig talt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...