sosialliberal Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Velg A3 fremfor Golf, er min anbefaling. Audi er mer gjennomtenkt bil med litt høyere kvalitet og status enn Golf, og ikke minst kryr det av Golf uansett hvor du bor. A3 er riktig nok en bil som har solgt bra, og finnes en del av denne også på de norske veiene, men det er langt mer vanlig å se en Golf enn A3. Ikke hør på folk som fraråder deg å kjøpe diesel. Både 1.9 diesel (105 hk) og den nye 1.6 diesel til Audi er fine motorer som har lav CO2 utslipp og lav forbruk. Ingen bensinmotor kan sammenlignes når det kommer til disse to variabler, bortsett fra den nye 1.2 TSI som har like lav utslipp og forbruk som den nye 1.6 diesel – men da må du kjøpe deg helt splitte ny A3 hvis du skal ha denne motoren fordi den modellen som du ønsker leveres ikke med denne motoren. I tillegg er nye diesel motorer meget støysvake sammenlignet med diesel motorer for bare 10 år siden. Det er ikke så mye mer verken vibrasjoner eller støy enn i en bensin motor. De som sier at det er bedre plass i en Golf enn i en A3 SB må bite seg selv i tungen, fordi det ikke stemmer i det hele tatt. Jeg kan si meg enig i at todørs versjon av A3 har mindre plass i baksetet enn en Golf, men dette gjelder ikke for SB som har fire dører, brukbart med bagasjeplass, og rimelig god plass for baksetet. Det eneste jeg vil anbefale deg er å se etter en S-line versjon av A3 – både utvendig og innvendig. Da får du litt mer sporty fangere fremme og bak, S-line emblemer, delskinn med S-line osv. S-line er litt dyrere men ikke så mye at du ikke kan klare å skrape litt mer penger for en S-line. Når det gjelder motor størrelse så er nok 2.0 TDI (140 hk) en del kvikkere, men en god del dyrere. Jeg syns man klarer seg fint med 1.9 (105 hk) hvis du absolutt ikke har et ønske om å brife deg for kompiser. 1.9 motoren er litt billigere i forbruk og har lavere CO2 utslipp enn en 2.0. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) De som sier at det er bedre plass i en Golf enn i en A3 SB må bite seg selv i tungen, fordi det ikke stemmer i det hele tatt. Jeg kan si meg enig i at todørs versjon av A3 har mindre plass i baksetet enn en Golf, men dette gjelder ikke for SB som har fire dører, brukbart med bagasjeplass, og rimelig god plass for baksetet. Dersom du leser testen her http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/golf_testberichte/golf_ams_master-fest042009/_jcr_content/renditions/rendition.file/mastertest_golf_0904064.pdf vil du se at Golf (Mk. VI) har 3 cm bedre takhøyde bak, og 3 cm mer benplass bak med en "normalfører" i førersetet (normsitzraum) enn en A3 SB. I en såpass liten bil som dette gjør 3 cm stor forskjell, og dette stemmer bra med hvordan jeg opplever bilene i praksis. Edit: Korrigert Golf Mk. V til VI Endret 18. april 2011 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) De som sier at det er bedre plass i en Golf enn i en A3 SB må bite seg selv i tungen, fordi det ikke stemmer i det hele tatt. Jeg kan si meg enig i at todørs versjon av A3 har mindre plass i baksetet enn en Golf, men dette gjelder ikke for SB som har fire dører, brukbart med bagasjeplass, og rimelig god plass for baksetet. Dersom du leser testen her http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/golf_testberichte/golf_ams_master-fest042009/_jcr_content/renditions/rendition.file/mastertest_golf_0904064.pdf vil du se at Golf (Mk. V) har 3 cm bedre takhøyde bak, og 3 cm mer benplass bak med en "normalfører" i førersetet (normsitzraum) enn en A3 SB. I en såpass liten bil som dette gjør 3 cm stor forskjell, og dette stemmer bra med hvordan jeg opplever bilene i praksis. Mine tyskkunnskaper er ikke i nærheten så gode til at jeg kan ta denne kilden til etterretning. I tillegg snakker jeg ut i fra erfaring, og ikke ut i fra offisielle tall. Offisielle tall tar jeg med ei klype salt fordi de i mange tilfeller avviker realiteten. Dette ser man ikke bare i forhold til størrelse, men også i forhold til drivstoff forbruk – stort sett ingen av biler jeg har prøvd har disse tall stemt over ens med realiteten. Jeg opplevde plassen i A3 Sportback som god del større enn i den nye Golf VI. Det kan hende at Golf har mer benplass men det kan henge sammen med at baksetet er både smalere og kortere i Golfen. Dermed blir slike tall meget unøyaktige i forhold til realiteten. Endret 17. april 2011 av statsviter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Mine tyskkunnskaper er ikke i nærheten så gode til at jeg kan ta denne kilden til etterretning. I tillegg snakker jeg ut i fra erfaring, og ikke ut i fra offisielle tall. Offisielle tall tar jeg med ei klype salt fordi de i mange tilfeller avviker realiteten. Jeg opplevde plassen i A3 Sportback som god del større enn i den nye Golf VI. Det kan hende at Golf har mer benplass men det kan henge sammen med at baksetet er både smalere og kortere i Golfen. Dermed blir slike tall meget unøyaktige i forhold til realiteten. Jeg skjønner at du har bestemt deg, selv om du sikkert forstår både "innenhöhe vorn/hinten", "innenbreite vorn/hinten" og "normsitzraum" som jeg allerede har forklart. Jeg har flyttet meg frem og tilbake flere ganger mellom A3 SB og Golf VI, med førersetet justert passe for meg i begge bilene, og da er A3 både lavere og har mindre benplass, enn Golf, og oppleves som trangere. Ifølge referte test er også bredden i baksetet 3 cm bedre i Golf enn i A3. For de fleste A3-eiere er dette imidlertid av liten betydning, men for de som ser på Golf som en liten familiebil er dette viktige forskjeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå