Hotel Papa Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 ^ De få gangene hvor jeg faktisk skal trekke en henger, så tror jeg så absolutt at jeg overlever med en bensinbil. Skjønner det hvis det er noe man gjør ofte, men å kjøpe diesel fordi du en gang i året skal trekke henger? Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 ^ De få gangene hvor jeg faktisk skal trekke en henger, så tror jeg så absolutt at jeg overlever med en bensinbil. Skjønner det hvis det er noe man gjør ofte, men å kjøpe diesel fordi du en gang i året skal trekke henger? Noen folk her i verden liker en ting som heter dreiemoment. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Nå bidrar jeg til å trekke denne tråden ytterligere ned i offtopic-gjørma, men. Jeg ville ikke hatt denne bilen... Eier ikke dreiemoment azz... http://www.youtube.com/watch?v=mB2NVegSh90 Folk som absolutt skal ha campingvogn, hest eller jolle etter bilen... Please... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Burde være standardutstyr på alle dieselbiler: 1 Lenke til kommentar
spindle Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Blir fort et lite budsjetthopp på 50,000+ for 2.0 TDI, Quattro og S-Line. FSI er vel fuel injecton? Jeg kommer ikke til å bruke bilen for å kjøre hardt. Er på utkikk etter en fin bil som er økonomisk og sikker. Dama skal i tillegg bruke bilen. Hun mener at 170,000 for en bil er fullstending galskap, så blir hardt å jobbe inn de ekstra lappene for oppgraderingen. Er jeg bedre tjent med en Golf da rett og slett? Det er nok det, men du kommer til å angre. Firehjulstrekksystemet til wv er ikke noe å spare på så det er sagt. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27569872 Deilig! Du er selvfølgelig klar over at 4Motion i Golf og quattro i A3 er helt samme system? Bare så det er sagt... Når det gjelder bensin vs diesel så kan jeg forstå at du foretrekker diesel, hvis du trekker mye henger og kjører mye langt. Moment og lavt forbruk kan jo da veie opp noe for ulempene...så som mer støy, mer vibrasjoner, tregere respons, smalere turtallsområde, lavere toppeffekt, mye lengre tid før motor er varm, partikkelfilter som går tett ved mye småkjøring...og den uungåelige sammenligningen med landbruksmaskineri Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Blir fort et lite budsjetthopp på 50,000+ for 2.0 TDI, Quattro og S-Line. FSI er vel fuel injecton? Jeg kommer ikke til å bruke bilen for å kjøre hardt. Er på utkikk etter en fin bil som er økonomisk og sikker. Dama skal i tillegg bruke bilen. Hun mener at 170,000 for en bil er fullstending galskap, så blir hardt å jobbe inn de ekstra lappene for oppgraderingen. Er jeg bedre tjent med en Golf da rett og slett? Det er nok det, men du kommer til å angre. Firehjulstrekksystemet til wv er ikke noe å spare på så det er sagt. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27569872 Deilig! Du er selvfølgelig klar over at 4Motion i Golf og quattro i A3 er helt samme system? Bare så det er sagt... Når det gjelder bensin vs diesel så kan jeg forstå at du foretrekker diesel, hvis du trekker mye henger og kjører mye langt. Moment og lavt forbruk kan jo da veie opp noe for ulempene...så som mer støy, mer vibrasjoner, tregere respons, smalere turtallsområde, lavere toppeffekt, mye lengre tid før motor er varm, partikkelfilter som går tett ved mye småkjøring...og den uungåelige sammenligningen med landbruksmaskineri Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Er vel tverrstillt motor i A3 er det ikke? Uansett så er 2.0 TFSI en fantastisk motor å kjøre. Disel over bensin er kanskje en smakssak, men jeg hadde ikke vurdert noe annet enn bensin om den var en mulighet. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. A1, A3, TT leveres med helsikes Haldex. Bare så du vet det, etter at du har uttalt deg 1 Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. A1, A3, TT leveres med helsikes Haldex. Bare så du vet det, etter at du har uttalt deg A1 og TT gjør det, det har du riktig i. Men A3 derimot Bare så du vet det, etter du har uttalt deg Lenke til kommentar
spindle Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. A1, A3, TT leveres med helsikes Haldex. Bare så du vet det, etter at du har uttalt deg A1 og TT gjør det, det har du riktig i. Men A3 derimot Bare så du vet det, etter du har uttalt deg Kjør på. Ikke bry deg om verden rundt deg, i din egen fantasi har du ingen begrensninger Endret 4. april 2011 av spindle 2 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. A1, A3, TT leveres med helsikes Haldex. Bare så du vet det, etter at du har uttalt deg A1 og TT gjør det, det har du riktig i. Men A3 derimot Bare så du vet det, etter du har uttalt deg Nå må du virkelig gi deg. A3/S3/RS3 blir levert med Haldex. Det gjelder forøvering begge generasjonene av A3 og S3. Endret 4. april 2011 av ChristR 1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 "Haldex LSC" refers to the coupling system — its most prominent uses are in all transverse engine 4x4 models of the Volvo Cars and the Volkswagen Group marques: Audi (A3, S3 and TT), Bugatti, SEAT, Škoda, and Volkswagen (Golf) The Haldex LSC has been used in 4WD models of Volkswagen by the name "4motion", and Audi cars under the name of "quattro". The same labels have also been applied to Torsen-based, permanent full-time 4WD systems from both Volkswagen and Audi, which has led to confusion, and some heated debate as to the relative merits of each system. This is due to confusion over nomenclature; based on the fact that the original Audi Quattro coupé did use a torque-sensing centre differential (not Torsen, however), many fans believe that "quattro" refers to said type of 4WD system, not realising that it is simply a trademark. (It is interesting to note that "quattro" is also used on the Audi Q7 SUV, which uses neither Torsen ( maybe this tip is not true: check here [9] ) nor Haldex; instead, it uses a BorgWarner system). As can be seen, the Haldex LSC is used in conventional road-going cars, crossovers, and full-on SUVs. Vehicles equipped with Haldex AWDThe Haldex 4WD system is currently used in the following vehicle models: Volkswagen Group (Volkswagen AG) Audi A3 quattro Audi S3 Audi TT quattro Bugatti Veyron SEAT León 4 SEAT Altea Freetrack 4 SEAT Alhambra 4 Škoda Octavia 4x4 Škoda Yeti 4x4 (Haldex Fourth Gen) VW Golf R VW Bora 4motion VW New Beetle RSi VW Passat 4motion B6 Platform VW Sharan 4motion VW Tiguan Volkswagen Golf 4motion IV VW Multivan 4motion VW Caddy 4motion VW Transporter 4motion http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Blir fort et lite budsjetthopp på 50,000+ for 2.0 TDI, Quattro og S-Line. FSI er vel fuel injecton? Jeg kommer ikke til å bruke bilen for å kjøre hardt. Er på utkikk etter en fin bil som er økonomisk og sikker. Dama skal i tillegg bruke bilen. Hun mener at 170,000 for en bil er fullstending galskap, så blir hardt å jobbe inn de ekstra lappene for oppgraderingen. Er jeg bedre tjent med en Golf da rett og slett? Dersom du ikke MÅ ha Audi, får du mer for pengene om du velger Golf, og utvalget på bruktmarkedet er mye større. Golf er litt større, både i for- og (spesielt) baksetet. Personlig ville jeg ikke kjøpt 4WD, men her må ditt behov avgjøre ditt valg. Valget mellom diesel og bensin bør du ta selv ved å prøve de aktuelle motorene før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Bare så du vet det før du uttaler deg. Det er ikke noe helsikes haldex. A1, A3, TT leveres med helsikes Haldex. Bare så du vet det, etter at du har uttalt deg A1 og TT gjør det, det har du riktig i. Men A3 derimot Bare så du vet det, etter du har uttalt deg Kjør på. Ikke bry deg om verden rundt deg, i din egen fantasi har du ingen begrensninger Gir meg.. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 I denne klassen skal vel BMW 1 serie være den mest sportslige og kjøre. Men den er jo endel mindre enn både golf og Audi a3 SB. Vis du ser/leser noen tester av A3, vil du og høre at de fleste av dem mener at quattro er tull på denne bilen Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 I denne klassen skal vel BMW 1 serie være den mest sportslige og kjøre. Men den er jo endel mindre enn både golf og Audi a3 SB. Vis du ser/leser noen tester av A3, vil du og høre at de fleste av dem mener at quattro er tull på denne bilen Det er haldex ifølge karene her, så da skjønner jeg godt hvorfor man ikke trenger det.. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) I denne klassen skal vel BMW 1 serie være den mest sportslige og kjøre. Men den er jo endel mindre enn både golf og Audi a3 SB. Vis du ser/leser noen tester av A3, vil du og høre at de fleste av dem mener at quattro er tull på denne bilen Det er haldex ifølge karene her, så da skjønner jeg godt hvorfor man ikke trenger det.. Ja, de anbefaler jo TTen med framhjuls også, istedet får haldex. Det gjør vist så bilen understyrer mer Endret 5. april 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 For spesielt interesserte kan jeg nevne at Haldex kan overstyres med en Haldexkontroller. Den lover tilnærmet 50/50 fordeling, men det er vel mer realistisk med en 60/40 fordeling. En del av de som kjører på bane bruker dette. Likevel kjenner jeg flere som kjører A3 med umodifisert Haldex på isbane, og er storfornøyde med systemet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 For 99,99% av de som kjører bil, så kan jeg opplyse om at Haldex er mer enn godt nok. 99% av befolkningen vil ikke merke forskjell på en bil med Haldex og en BMW med X-drive en gang, og de to systemene er ganske langt fra hverandre i oppførsel. Poenget er at man merker det ikke/tenker ikke over det hvis man ikke har kjørt veldig mange biler med firehjulsdrift og kjører bilen helt på grensa. De aller færreste stiller i noen av disse kategoriene. Jeg tipper det også gjelder flesteparten av de som fordømmer Haldex. De har hørt av en eller annen at det ikke er bra, men de kan ikke forklare hvorfor. Du skal være usannsynlig sær før du dropper en bil fordi den har Haldex-kobling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå