Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Audi A3 Sportback en god bruktbil?

E-Dog

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bruktbil og har nesten bestemt meg for å gå for en Audi A3 Sportback. Har funnet en 2007 modell som ser lovende ut. Har noen av dere forslag til andre bilmodeller i samme størrelse som er et bedre kjøp? Er det noen her som har hatt Audi (A3 Sportback), og er det noen årsmodeller som er langt bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør hardt, kjør stil, kjør VAG uten tvil :) Personlig så synes jeg A3 Sportback er fantastisk og premiumfølelsen er over alle andre.

Tror du gjør ganske riktig i å velge den bilen, men det finnes alternativer. BMW-1serie og Volvo C30. Men jeg vet godt hva jeg hadde valgt. Er det med quattro? :)

Lenke til kommentar

Modellen jeg har sett på er uten Quattro. Har lest nylig at bruktbiler uten 4WD taper seg mer i verdi i forhold til andre. Jeg er nesten fristet for å investere de ekstra kronene for litt større motor og med Quattro. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Takk for forslag. Skal sjekke ut Sean Leon. Den har jeg ikke sett på. Når det gjelder bil vektlegger jeg kjøreegenskaper og komfort. Har testet Audi A3 og det er en fantastisk bil å kjøre. Jeg sjekket ut din Audi A3 Sportback og den så helt rå ut! Øye for detaljer er viktig. Jeg skal også bruke bilen for å kjøre til fjellet. Kjører mye brett selv. :)

Lenke til kommentar

Det som i hovedsak skiller Golf og A3 er kjørefølelse og følt kvalitet.

Golfen har myke (in lack of a better word) pedaler, myk styring, myke gir og mykere fjæring. Materialkvaliteten i interiøret er god, men ikke like god som på A3.

A3 er derimot litt tyngre på rattet, giret og styringen. Fjæringen er litt sportsligere satt opp, altså stivere. Jeg har "vokst opp" som sjåfør med stivt understell, og synes derfor at stivt understell er mye mer komfortabelt. I tillegg føler jeg meg sikrere når jeg kan kjenne hver eneste lille ujevnhet i veien.

Jeg vet ikke hvordan Seat Leon er å kjøre i forhold. Seat ønsker iallefall et sportsligere image, men vet ikke om dette stemmer i forhold til kjøreegenskaper. Seat blir ikke lengre importert til Norge, men den kan importeres privat. Seat Leon deler understell med Audi A3, Golf V/ IV og Skoda Octavia. Deler og service er ikke noe problem.

Seat Leon er iallefall en veldig kul bil:

seat_leon_car.jpg

Fåes også i Cupra versjon, som er hakket vassere:

seat-leon-cupra-2009-01%20copia.jpg

Videre kan jeg nevne at jeg har hatt min A3 siden oktober 2009, og jeg har hatt et problemfritt bilhold til nå. Hadde tidligere A3 8L, og her var det mye feil. I VW Audi Club Norwegen begynner vi å bli en del som har A3 8P, og vi er alle like fornøyde!

Etter 2005 har Audi fått et meget godt feilsøkingssystem i bilene sine, som gjør at eventuelle feil som skulle oppstå blir fikset raskt og rimeligst mulig.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Jeg ville hvertfall krevd å få med garanti til den prisen.

Du kan vurdere å kjøpe en S-line modell. Disse er jo fremtidige boy-racere, og dermed vil det være mer attraktivt med sportslige modeller på bruktmarkedet.

Audi A3 8P kom i 2003, da bare i 3 dørers versjon.

Du kan jo ta en titt her (Kilde: http://www.audi-sport.net/vb/new-a3-s3-sportback-8p-chassis/76906-8p1-8p2-8p3.html):

EDIT:

There are now 3 different versions of the A3 8P. Talking about them on this forum can be confusing as the terms facelift or pre-facelift can each refer to 2 different models!

I started this thread to find out if Audi gave the 3 versions unique identifying names that we could start to use. If not then we could create our own in house name.

As you'll see below' date=' Aytheee suggested the names 8P1, 8P2 and 8P3 and pretty much everyone was in agreement.

I would like to reiterate that this naming system is only in use within this forum on ASN. Anyone on other websites or anyone at Audi will not have a clue what you're on about!

Can't work out which one is which? Below are the 3 models of the 8P (using the grill as the identifying feature) in their various guises:

Audi A3 8P1

2003-2005

mediaid959193707.jpg

Audi A3 8P2

2005- June 2008

Standard:

mediaid963812859.jpg

S-Line:

mediaid960555404.jpg

Audi A3 8P3

June 2008-Present

Standard:

mediaid952481760.jpg

S-Line:

mediaid956428374.jpg

Den modellen du linket til vil hete 8PA2 (A betyr Sportback)

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Blir fort et lite budsjetthopp på 50,000+ for 2.0 TDI, Quattro og S-Line. FSI er vel fuel injecton? Jeg kommer ikke til å bruke bilen for å kjøre hardt. Er på utkikk etter en fin bil som er økonomisk og sikker. Dama skal i tillegg bruke bilen. Hun mener at 170,000 for en bil er fullstending galskap, så blir hardt å jobbe inn de ekstra lappene for oppgraderingen.

Er jeg bedre tjent med en Golf da rett og slett?

Lenke til kommentar

Du vil nok få mere for pengene med en Golf, men jeg vil tro at du vil sitte igjen med en bedre følelse hvis du velger A3.

Et godt argument for å bruke mye penger på bil er jo sikkerhet. Ikke at Audi er verdens sikreste bil, men jo nyere bilen er, jo sikrere er den.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Blir fort et lite budsjetthopp på 50,000+ for 2.0 TDI, Quattro og S-Line. FSI er vel fuel injecton? Jeg kommer ikke til å bruke bilen for å kjøre hardt. Er på utkikk etter en fin bil som er økonomisk og sikker. Dama skal i tillegg bruke bilen. Hun mener at 170,000 for en bil er fullstending galskap, så blir hardt å jobbe inn de ekstra lappene for oppgraderingen.

Er jeg bedre tjent med en Golf da rett og slett?

Det er nok det, men du kommer til å angre. :hrm: Firehjulstrekksystemet til wv er ikke noe å spare på så det er sagt. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27569872 Deilig! :)

Endret av Quattro123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...