Gå til innhold

Skjermkort til laptop

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Dell laptop som trenger litt oppgradering. Det er en Dell Inspiron 1545, med noe oppgradert RAM og prosessor. Men den er ikke i stand til å kjøre middels store spill på grunn av skjermkortet. Derfor trenger jeg hjelp til å finne et skjermkort som ikke er øverst på prislista, men som allikevel klarer greit å kjøre spill som minecraft og football manager. Jeg ser for meg noe rundt 1500kr.

Jeg lurer forresten også litt på det med skjermkort. Er det slik at alle skjermkort passer til alle PC-er? Både laptop og stasjonær? Kan jeg kjøpe hvilket som helst skjermkort og være sikker på at det fungerer for PC-en min?

Og til slutt lurer jeg på hvordan det er med anskaffelse og montering. Vet at komplett.no selger en del datautstyr. Er det et bra sted å kjøpe skjermkort, eller bør jeg dra til en butikk? Og klarer en gjennomsnittlig person med verktøy å montere et skjermkort, eller bør jeg la butikken ta seg av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en fyr som skifter skjermkortet på sin Dell Inspiron E1505 laptop:

Som du ser i videoen er skjermkortene spesialdesignet for å passe hovedkortet til maksinen, noe som du ikke vil finne ved skjermkort til stasjonære maskiner.

Det kjipe er at din maskin har INTIGRERT skjermkort, som er loddet til hovedkortet.

Med andre ord, du kan ikkje bytte skjermkortet på din maskin.

Del 1

Del 2

Endret av fiberkanin
Lenke til kommentar

Jeg lurer forresten også litt på det med skjermkort. Er det slik at alle skjermkort passer til alle PC-er? Både laptop og stasjonær? Kan jeg kjøpe hvilket som helst skjermkort og være sikker på at det fungerer for PC-en min?

Det er egne skjermkort for bærbare. Enkelte av skjermkortene for stasjonære maskiner er på størrelse med en lite til middels bærbar PC.

Men var det ikke ett selskap som kom med en ekstern skjermkortløsning for bærbare for ett par år siden?

Hvis man kan bytte skjermkort på maskinen, så er det som regel meget enkelt, og man trenger ikke være enormt nevedyktig for å gjøre det. Bare gjøre det i riktig rekkefølge.

-Last ned nyeste skjermkortdriver for det nye kortet

-Slette skjermkortdriveren for det gamle kortet

-Skru av maskin og bytt skjermkort

-Legge inn skjermkortdriveren.

EDIT: Bærebare er ikke så fleksible som stasjonære maskiner. Eneste løsning er som regel å kjøpe ny maskin som er tilpasset behovet.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det kjipe er at din maskin har INTIGRERT skjermkort, som er loddet til hovedkortet.

Med andre ord, du kan ikkje bytte skjermkortet på din maskin.

Men er det mulig å bytte hovedkortet da?? Er det virkelig ingen måte jeg kan oppgradere grafikken?

Lenke til kommentar

Nei. Ikke på bærbare maskiner.

Man kan riktignok bytte til et akkurat maken skjermkort - enten man gjør det selv eller hos produsenten eller forhandlerens serviceteknikere - men noen oppgradering kan man se langt etter. Unntaket er noen ganske få bærbare som i utgangspunktet nettop er konstruert med tanke på en fremtidig oppgradering.

Hovedkort på bærbare er enda vanskeligere (les umulig), da de alle er spesiellt utformet med tanke på akkurat den maskinen de sitter i. Det er ikke som på stasjonære maskiner, der man kan bytte i hytt og pine, fordi det vesentligste av form og funksjon er standardisert. Det er det i all hovedsak ikke i en bærbar.

Kort sagt: Dersom du vil ha bedre grafikkytelse i din bærbare - kjøp en ny maskin.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det fantes en gang i tiden eksterne løsninger for dette. Ta et google søk på feks external graphics card eller noe i den dur.

Sant, man kan få tak i skjermkort som kobles til med PCI express card for å koble mot ekstern skjerm... hvor mye ytesle du får derimot, ane æ ikkje...

Her e en løsning fra 2007: External PCI-Express Graphics for Laptops

Mobile gamers will love the first-of-its-kind Asus XG Station.

Lenke til kommentar

Her e en løsning fra 2007: External PCI-Express Graphics for Laptops

Mobile gamers will love the first-of-its-kind Asus XG Station.

Det var den gang da. Da Express Card standarden overtok sporet til PCMCIA og det var ikke måte på hvilket underverket Express Card standarden skulle utvikles til. I dag har vi vel omtrent glemet at det er noe som heter Express Card.

Det var vel bare Asus som kom så langt at de hadde et noenlunde extern grafikk kort via Express Card.

Den mest spennende maskinen i så måte med eksternt skermkort er Multicom Xishan T5100

Tanken bak det hele er godt, men får vi flere slike maskiner. Tror ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...