Gå til innhold

Hvitbalanse - er valget enkelt eller vanskelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du har forskjellig lys, så er det vanskelig - man kan ikke nødvendigvis få hele bildet med "riktig" hvitbalanse.

Her ville jeg definitivt skutt i RAW og redigert hvitbalansen i ettertid. Vanskelig her å få både det lyse partiet og skyggen over riktig når de har forskjellige fargetemperaturer.

Men - ville ikke brukt det første alternativet ditt - det blir for grønt.

Tror jeg selv ville gjort det noe sånt som

post-71211-0-81483700-1301819562_thumb.jpg

Edit: Eller - her gjorde auto-funksjonen i ACR kanskje et enda bedre valg enn mitt første forsøk:

post-71211-0-69683900-1301819828_thumb.jpg

(Selv om det blir mye synsing og personlig smak, da..)

Og joda - man kan godt åpne jpeg-bilder i Adobe Camera Raw - bare å høyreklikke i Bridge og åpne i RAW-editoren. Men - det blir "lossy" editering - man mister kvalitet sammenlignet med å redigere i RAW-fil, og du har ikke noe mer å gå på i justering av eksponeringen..

Ved valg av hvitbalanse innendørs: Prøv både "tungsten" (vanlige lyspærer) og "fluorescent" (lysstoffrør) og se hva som blir best.

Problemet er at fler og fler har sparepærer eller halogenpærer - som ofte har en helt annen hvitbalanse enn disse to igjen.

Så bør man skyte i RAW og/eller skyte med gråkort. Eller finne ut - jeg vet etter prøving og feiling at halogenpærene i lysekrona over spisebordet mitt har en fargetemperatur på ca. 2450K i Adobes RAW-converter, og så kan jeg få nesten "riktig" hvitbalanse på første forsøk selv om motivet ikke har noen gråtoner jeg kan bruke som referansepunkt - ofte en problematikk til makroskudd og sånt, hvis jeg skulle skyte på spisebordet med taklampa som hovedbelysning.. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Halogen er jo bare vanlig glødelamper med et litt annet oppsett? Det burde jo ha samme hvitbalanse som "tungsten"? Men LED er jo ytterligere en utfordring. Hvordan fungerer det å sette fargetemp manuelt? Mange LED_pærer som skal ha "naturlig lys" har 2700K, fungerer det bra å sette dette som manuell hvitbalanse?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

.....Når du har forskjellig lys, så er det vanskelig - man kan ikke nødvendigvis få hele bildet med "riktig" hvitbalanse.

....Selv om det blir mye synsing og personlig smak, da..)

....Ved valg av hvitbalanse innendørs: Prøv både "tungsten" (vanlige lyspærer) og "fluorescent" (lysstoffrør) og se hva som blir best.

Problemet er at fler og fler har sparepærer eller halogenpærer - som ofte har en helt annen hvitbalanse enn disse to igjen.

Så bør man skyte i RAW og/eller skyte med gråkort.

Takk for opplysende innspill på temaet. Lurer på om jeg skal ha med meg en liten "knott" og sette i "bildet" når det er vanskelig lys.

Noe a la denne her: Datacolor SpyderCube - "Gråkort" med total sort og høylys

Et forsøk med å finne "best" WB her ser slik ut - så langt - ser ut som det blir bedre enn utgangspunktet, men allikevel er det "stikk" av andre toner igjen....Hvilken duger av A, B og C her?

post-226353-0-66402600-1301836042_thumb.jpg

post-226353-0-44604900-1301836052_thumb.jpg

post-226353-0-17346200-1301836227_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

"Den du liker best og som du synes best passer stemningen og øyeblikket du prøver å formidle".

Noen liker varme bilder, andre liker kalde, og enkelte ganger er det best med fargestikk. Hadde du plassert en sint mann i lyset der ville jeg valgt annen hvitbalanse enn om det var en søt ung studine.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Halogen er jo bare vanlig glødelamper med et litt annet oppsett? Det burde jo ha samme hvitbalanse som "tungsten"? Men LED er jo ytterligere en utfordring. Hvordan fungerer det å sette fargetemp manuelt? Mange LED_pærer som skal ha "naturlig lys" har 2700K, fungerer det bra å sette dette som manuell hvitbalanse?

AtW

Nja, "hjemme-tungsten" er rundt 2800. Tungsten halogen er 3200. I innelys er 150+/- K helt greit, men det blir bittelitt kluss mellom de to.

Lenke til kommentar

Hvitbalanse er artig.

Hjernen kan f.eks få ting som vi vet skal være hvit men er belyst med

en farget lyskilde til å oppfattes som hvit.

Gatelys om kvelden kan ha en kraftig gultone, men man merker ikke alltid det.

Ikke før man sjekker bilder man har tatt og lurer på om den gultonen i bildene

er riktig. Noe de altså godt kan være.

I tillegg opplever jo folk farger forskjellig.

Og utstyr man bruker for å vise bilder (skjermer, trykk) har også

sine begrensninger og må kalibreres.

Så det er både enkelt og vanskelig.

Personlig lar jeg det være enkelt med at jeg styrer hvitbalansen slik jeg ønsker

det og bryr meg ikke så mye om det er helt korrekt eller ikke. Men så er jeg bare en

hobbyfotograf og kan da gjøre som jeg ønsker selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...