Gå til innhold

Spill-PC - Trenger hjelp til fungerende high-end-oppsett

Anbefalte innlegg

Denne posten er utdatert. Se heller post #4

Hei, Diskusjon.no og Hardware.no! Jeg er vel det man kan mildt sagt kan kalle longtime lurker av førstenevnte (husker det var en av mine store sysler i 2004-2005), men har bare de siste årene begynt å bruke sistnevnte. Jeg har likevel fått det for meg at Hardware.no-leserne er i Norges overklasse når det gjelder peiling på PC, og siden jeg nå skal bygge PC bestemte meg derfor for å endelig stikke hodet frem.

Det har seg nemlig slik at jeg aldri har bygd PC selv før, og er flaut lite kunnskapsrik når det gjelder deler. Derfor har jeg slått ihjel en del timer på å søke opp informasjon angående temaet, og forsøkt å lage en liste over deler som forhåpentligvis ikke er alt for langt ute på jordet.

Det jeg prøver å bygge er primært en gaming-PC, ettersom spilling er en stor hobby for min del. Min største bekymrking handler selvfølgelig om jeg har oversett noe. Passer alt sammen? Sløser jeg vekk penger på noe jeg ikke trenger? Eller motsatt? Budsjettet mitt sin øvre grense er for øyeblikket nesten usaklig høyt, ettersom PC-byggingen er noe jeg har utsatt i 2 år. Jeg har likevel moderert meg selv litt, og siktet meg inn på noe som jeg tror kan takle Battlefield 3 med ganske høye settings, uten at jeg ønsker å vente på offisielle specs (nå har jeg utsatt dette lenge nok!). Altså betaler jeg gjerne mer om dere tror jeg ikke har nok krutt til det kommende storspillet, men er også gnien nok til å betale mindre, om dere mener jeg kaster penger ut av vinduet.

Wall of text aside: Under streken kommer konklusjonen jeg fortet meg til i natt når jeg oppdaget at en bra (?) skjerm og PSU var på tilbud. Siden jeg er trøtt har jeg ingen fullverdig liste enda, men skal prøve å jobbe med det etter å ha vært på jobb i morgen, om ingen allerede har gitt meg gulltips. Jeg har uthevet skriften på komponenter jeg føler meg (ekstra) usikker på/ikke har peiling på.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Prossesor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K: Dette er selve definisjon på spillprosessorer nå til dags? Er vel ganske stor sannsynlighet at denne fortsatt holder koken når Battlefield 3 kommer?

GPU: You tell me. Regner med å gå for en type 6970, uten å ha noen spesiell begrunnelse for det bortsett fra at jeg gjerne svir av litt penger. Nei vent, jeg har ikke peiling. Help!

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155: Bra?

HDD: 1 TB: Trenger plassen. Hva slags merke anbefaler folket (og hva burde man styre unna?)

SSD: 80 GB - Vet ikke hva som gir mest for pengene på markedet for tiden. Men mener å huske å ha lest at 80 GB ikke er så mye dyrere enn 64GB, så går for det. På SSD-harddisken skal jeg ha operativsystemet, Battlefield 3 og noen andre spill. Hva gir mest valuta for pengene/mest valuta generelt?

RAM: 8GB ram. Hva burde jeg kjøpe for å komme opp til dette? Billigere er bedre? Vet at 8GB ofte regnes som overkill, men siden RAM er billig og jeg liker å multitaske, føler jeg at det kan være nyttig. Med mindre det er noen bakdeler med ekstra ram, bortsett fra at det koster mer? Kommer glatt til å la Steam, Minecraft, Spotify, Openoffice, Firefox (med masse tabs) og Messenger kjøre samtidig om jeg kan det.

Skjerm: Samsung 24" LCD Syncmaster P2450H: Jeg trenger jo skjerm, og denne har jo en fin rabatt under Kompletts "Crazy Week". Går kanskje for noe annet om jeg ikke bestiller før helgen er omme.

PSU: Chieftec Nitro Series BPS - 750c: Går for halv pris på komplett nå (crazy week?), og ser ut til å dekke mine behov... Eller kanskje ikke? Skal sjekke det opp gjennom en kalkulator i morgen.

Kabinett: Dette er kanskje det største usikkerhetsmomentet. Hvordan vet jeg at kabinnettet har plass til alt? Må sjekke dette i morgen, og tar gjerne imot tips siden jeg er helt blank.

...Mer har jeg ikke tid til akkurat. Hva mer trenger jeg egentlig i en PC? Vifte? Skal sjekke det opp i morgen.

Når det gjelder mus, tastatur og høytalere finner jeg nok noe selv. Tips om hva som er bra nå, tar jeg dog selvfølgelig imot med takk. Har også planer om å kjøpe ny mussematte.

------------------------------------------------------------------------------------------------

TL;DR: Passer delene mine sammen? Tror dere datamaskinen er fit for fight med Battlefield 3?

Jeg beklager på forhånd om at posten er rotete/full av skrivefeil. Trøtt nå. Skulle egentlig ha ventet til i morgen med å poste dette, ettersom jeg ikke fikk tid til å lese meg opp på alt. Grunnen til at jeg tross alt poster dette midt på natten/morgenen, er at jeg ideelt sett da kan få gode tips før crazy weekend er over.

Endret av Disk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget en fin liste til deg nå.

Er ting som kan byttes ut viss du vil det.

La med det beste skjermkortet på markedet(kan fint byttes til en mindre modell viss det blir for dyrt).

La med en CPU kjøler (kan byttes)

Kabinettet jeg la ved, er jo smaksak. Jeg liker det stilrent å derfor la jeg det i listen.

SSD har jeg ikke lagt ved, da jeg ikke kan så mye om det å at det har kommet en ny genrasjon med SSD ut på markedet nå.

Alt kommer fra komplett.no og prisen til nå er 10.616,00kr.

Link:

http://bildr.no/view/856575

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

En av de råeste SSD-ene i dag er Intel 510 120GB, men hvis du synes denne er for dyr kan du gå for Corsair C300 64GB til rett under tusenlappen.

Når det gjelder RAM bør du velge 8GB av XMS3 typen på 1600MHz og CL9.

Sabertooth er et flott kort ja :thumbup:

Når det gjelder Grafikkort og strømforsyning spørs det på hva du vil ha. Vil du ha et entusiastoppsett som garantert vil dra BF3 på maks? Ja da velger du GTX 580 i SLI med en strømforsyning på 850W+.

Men jeg vil tro at et oppsett bestående av 2x Gigabyte GTX 560ti SOC i SLI burde også gjøre susen. (like bra som et GTX 590, mens SLI 580 er bedre enn GTX 590)

Av prosessorer burde du velge I5 2500K, og gjerne ta med en ekstra kjøler som Cooler Master Hyper 212 som han over meg skriver.

Fractal Design R3 er et flott kabinett som har plass til det meste

Edit:

Har hørt at BenQ G2420HD er en flott skjerm til spilling.

Endret av Athey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oi, hadde nesten glemt denne tråden.

Uansett: Det ble til at jeg utsatte PC-kjøpet, noe jeg egentlig synes er like greit.

Har tatt tipsene jeg fikk i denne tråden til etteretning, pluss diverse andre tips jeg fikk på et annet forum. Resultatet er at jeg sitter igjen med noe mer konkret en sist gang, men jeg trenger fortsatt hjelp med tingene jeg mangler. Spesielt vifter og strømforsyning. Dessuten er jeg ganske usikker på kabinetet.

Dette er midlertidlig resultat:

post-236556-0-96624000-1303106708_thumb.png

Begrunnelse for valg av komponenter

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 TITAN: Tips fra denne tråden. Jeg liker å høre at det er stilrent og stillegående, men jeg er usikker på plassen. Er det plass til oppsettet mitt i denne? Burde jeg kanskje bruke mer penger på kabinet enn dette?

Hadde egentlig tenkt å gå all in med Corsair Fullpower Obsidian 800D EATX, men oppdaget så at den er bygd for vannkjøling. Jeg føler meg ikke datakyndig nok til å prøve det enda. Er denne uten USB 3.0-støtte?

Liker godt at den ser noenlunde stillren ut, og ikke påtvinger meg harry LED-lys.

LG W2363D 23" WIDE TFT 120HZ BLACK: Denne er anbefalt i en viss populær tråd her på forumet. Jeg har penger på meg, og punger gjerne ut for en kvalitetsskjerm.

ANTISTATBÅND HÅNDLEDD 1.5M + KROKODILLEKLEMME: Kommer vel godt med :)

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB: Raskeste 1TB-disk på markedet, sa du?

XFX RADEON HD6950 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP: Har tenkt å flashe opp til HD6970-nivå. Kjøper kanskje en til for crossfire når BF3 kommer.

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (2X4GB): Om du åpner spoileren og graver litt i førsteposten min, så kan du lese hvorfor jeg går for 8GB. Ram er så billig at det ikke er noen katastrofe for meg om jeg ender med litt mer enn nødvendig.

ASUS P8P67 PRO B3 P67 S-1155 ATX: Jeg ser anbefalinger for denne poppe opp overalt. Prøver gjerne ut overklokkingsmulighetene.

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155: Trenger vel ikke å argumentere for denne karen.

CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC: SSD var ekkelt å måte velge ut. På en side er det nesten en nødvendighet (?) i en god spill-PC. På en annen side går utviklingen så fort på dette feltet at jeg likevel sløser bort penger her. Jeg har alltids råd til en enda raskere SD, men vet ikke om det er verdt å kaste bort 2000+ på noe som straks er utdatert?

Strømforsyning: Hjelp

Vifter: Hjelp

Andre ting (jeg må jo kunne spille av CD-plater, he he): Hjelp!

Jeg går gjerne opp flere tusen kroner, om dere mener det er verdt det. Har mye penger til overs for PC, men vil samtidig gjerne ha mye PC for pengene. Uansett: Fyr løs :)

På forhånd: Takk :)

Endret av Disk
Lenke til kommentar

Strømforsyning: AX 750W

Beste strømforsyningen på markedet i Norge, den koster litt mer enn vanlige modulære, men kommer med 7 år garanti og er veldig, veldig god.

Vifter/kabinett: Ser du skal gå crossfire, da er kanskje ikke define R3 det lureste valget, samtidig ønsker du deg noe stilrent.

Du kan selvfølgelig gå for NZXT Phantom, som har en noe definert stil som ikke er altfor mye netting.

Et annet alternativ er Antec P193, det kommer med noen flere vifter og kan være et ferdigmontert alternativ.

Silverstone Fortress 02 er også et stilrent kabinett, det har en noe original monteringsvei og er bygget med grunnprinsippet at varm luft stiger, kjølingen i dette kabinettet er superb for multiGPU-oppsett. Prismessig kan det virke dyrt, men funksjonene i kabinettet er veldig gode og byggekvaliteten er helt rå. Støymessig er det rimelig svakt, og du har plass til en haug med harddisker.

Om du monterer flere og raskere vifter i Define R3 vil mye av stillheten forsvinne. Den tar kun 120mm vifter

For å få god kjøling må du ha to kraftigere inntaksvifter i sidedøren og i front, type 1200-1600 RPM et sted.

En bunnvifte bør også monteres, og så bør du ha alle viftehullene ved CPU dekket med uttak.

Etter dette vil du ha luftflyt som er ok for et crossfire-oppsett. Du trenger mye luft for dette.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

post-236556-0-66475100-1303147886_thumb.png

-Lagt til NZXT FULLTOWER PHANTOM ATX (digger designet)

-Strømforsyningen som ble anbefalt. Jeg legger glatt penger i en kvalitetsstrømforsyning.

-Oppgradert RAM til 1666MHZ (som var like dyrt som 1333MHZ, hvorfor det?)

Tror dere jeg fortsatt trenger ekstra vifter, akkurat nå? Venter med Crossfire til BF3 (eller noe annet tungt kommer ut).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor du ikke heller kjøper et IPS-panel:

Dell U2311H har overlegen bildekvalitet i forhold til LGs 120Hz. Du kommer aldri til å oppnå 120 fps i andre spill en CS:S eller lignende lette spill, så hvorfor kjøpe en 120Hz?

EDIT: Ellers ser det veldig, veldig bra ut. Om jeg skulle bygget nå hadde det blitt veldig likt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Fractal Design R3 kan romme opptil tre 120mm og fire 120/140mm vifter, men som sagt blir det ikke da lengre spesielt stillegående. Dog heller ingenting i veien for å ha et CF/SLI-oppsett i et FD R3 med så mye luftflyt.

Ang. ekstra vifter så er det nok ekstremt sjeldent at stabiliteten står og faller på et par ekstra kabinettvifter så det kan du fint vente med.

Hvis valget faller på NZXT Phantom så kommer det med tre 120mm samt én 200mm vifte inkludert noe som burde holde i lange baner.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Min erfaring med Phantom er at det er rimelig stille, skrur du viftene på fullt vil de bråke noe mer enn mitt Raven 02, som er kjent som et av de mindre bråkete gaming-kabinettene.

En kompis av meg har dette kabinettet, det første jeg sa da jeg kom inn etter at han hadde bytta var:

"Hvor har du gjort av støvsugeren?" (CM Storm Scout)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor du ikke heller kjøper et IPS-panel:

Dell U2311H har overlegen bildekvalitet i forhold til LGs 120Hz. Du kommer aldri til å oppnå 120 fps i andre spill en CS:S eller lignende lette spill, så hvorfor kjøpe en 120Hz?

Du har et poeng der. Jeg ser helt klart fordelene med en IPS-skjerm, men samtidig er spilling hovedhobbyen min. Skal heller ikke se bort ifra at jeg også kommer til å kjøre eldre spill som CS:S, så jeg tror jeg beholder det slik det er nå.

EDIT: Ellers ser det veldig, veldig bra ut. Om jeg skulle bygget nå hadde det blitt veldig likt.

Godt å høre!

Fractal Design R3 kan romme opptil tre 120mm og fire 140mm vifter, men som sagt blir det ikke da lengre spesielt stillegående. Dog heller ingenting i veien for å ha et CF/SLI-oppsett i et FD R3 med så mye luftflyt.

Ang. ekstra vifter så er det nok ekstremt sjeldent at stabiliteten står og faller på et par ekstra kabinettvifter så det kan du fint vente med.

Hvis valget faller på NZXT Phantom så kommer det med tre 120mm samt én 200mm vifte inkludert noe som burde holde i lange baner.

Takk! Utrolig deilig å endelig se et lys i enden av tunnelen!

Jeg legger inn bestilling før midnatt. Tar gjerne imot flere tips i mellomtiden. Er lutter øre.

Lenke til kommentar

Flotte greier :) En CPU-kjøler er noe som bør vurderes. Standard-kjøleren som medfølger CPU holder fint, men hvis du skal overklokke så blir den knapp. Viften på denne er også liten, noe som medfører mer støy. Hvor mye vet jeg ikke da min fremdeles ligger i pakken sin ;)

Noen gode alternativer:

Corsair A50

(Evt. A70)

Noctua NH-U9B

CM Hyper 212 Plus

Ypperstepresten:

Noctua NH-D14

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Min erfaring med Phantom er at det er rimelig stille, skrur du viftene på fullt vil de bråke noe mer enn mitt Raven 02, som er kjent som et av de mindre bråkete gaming-kabinettene.

En kompis av meg har dette kabinettet, det første jeg sa da jeg kom inn etter at han hadde bytta var:

"Hvor har du gjort av støvsugeren?" (CM Storm Scout)

Er vel det at jeg er så mye mer vant til mine fractal design vifter at min bror sin bråker :)

Lenke til kommentar

Flotte greier :) En CPU-kjøler er noe som bør vurderes. Standard-kjøleren som medfølger CPU holder fint, men hvis du skal overklokke så blir den knapp. Viften på denne er også liten, noe som medfører mer støy. Hvor mye vet jeg ikke da min fremdeles ligger i pakken sin ;)

Noen gode alternativer:

Corsair A50

(Evt. A70)

Noctua NH-U9B

CM Hyper 212 Plus

Ypperstepresten:

Noctua NH-D14

Tror jeg isåfall går for en av de billigste alternativene. Tenker å overklokke, men ikke mer enn nødvending. Takker! :)

Jeg holdt for øvrig nesten på å glemme DVD-leser, og ser at Dustinhome bare har bluray inne (?)

Holder det å kjøpe en, og er denne bra? (Er kampanje på den): http://www.dustinhome.no/pd_5010455427.aspx

Nok en ting jeg ikke har peiling på

Lenke til kommentar

Viftekontroll er tingen når du skal ha god kjøling og lav støy samtidig ;)

ja, viftene til min bror på phantom kabinettet går på lavest mulig hastighet, men fortsatt synes jeg det er høgt. Derfor anbefaler jeg alltid Fractal Design R3 framfor alt av kabinett valg :)

Lenke til kommentar

Viftekontroll er tingen når du skal ha god kjøling og lav støy samtidig ;)

ja, viftene til min bror på phantom kabinettet går på lavest mulig hastighet, men fortsatt synes jeg det er høgt. Derfor anbefaler jeg alltid Fractal Design R3 framfor alt av kabinett valg :)

Dessverre mangler Define R3 den luftflyten som kreves for å fjerne varmen et SLI-oppsett produserer.

Jeg vil tro det har problemer med kort som GTX 580 også, men jeg vet ikke i akkurat det tilfellet.

To 120mm vifter på 1000 rpm er ikke særlig mye luftflyt for å transportere vekk 400W med varme.

Angående støy med NZXT Phantom, så er det nesten uhørbart når alle viftene er på lavest hastighet, er du sikker på at broren din ikke har et støyende skjermkort eller en CPU-kjøler som ikke er tilkoblet viftekontrollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...