Nap Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Ønsker å sette opp VPN forbindelse (el. lign) mellom to LAN over internett. Formålet er å kunne jobbe på en PC, og få tilgang til data som jeg har på en annen PC, som står bak en brannmur (men som jeg ikke har mulighet til å konfigurere) Normalt sett er dette en enkel oppgave ved hjelp av f.eks. IPSec, når man har full kontroll over routere/brannmur i begge ender. Men i dette tilfellet har jeg bare kontroll over brannmuren i den ene enden. APc - PC jeg ønsker tilgang til AFw - Brannmur jeg ikke kan endre portoppsett på BFw - Brannmur jeg har mulighet til å endre oppsett på BPc - PC som vil være arbeidsstasjonen jeg ønsker å jobbe fra Oppsettet blir da som følger APc --- AFw --- Internett --- BFw --- BPc Er det noen som har noe godt forslag på hvordan jeg kan løse dette, og hvilken programvare som kan benyttes? Hvis det er mulig å bare benytte software i begge ender på PC'ene, og ikke være avhengig av endringer i noen av brannmurene, så gjerne det. Ideelt kunne jeg ønske en form for fast oppkoblet forbindelse, og deretter benytte RDP klient på BPc for å logge inn på APc. Ser at jeg kunne ha installert f.eks. LogMeIn på "APc", men dette programmet gir ikke akseptabel hastighet til å kunne jobbe remote. Setter pris på alle innspill Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Siden du ikke har mulighet til å endre konfigurasjonen på AFw, og den mest antakelig ikke har åpent for inkommende traffikk på port 1723 (PPTP VPN), ville jeg prøvd å ha VPN-serveren installert på BPc for så å konfigurere BFw til å akseptere inkommende traffikk på VPN-porten for så å kople seg FRA APc TIL BPc. Dersom utgående traffikk er blokkert på VPN-porten i AFw kan du jo alltids prøve å kjøre VPN-serveren på port 80 på BPc, hvis du ikke kjører en web-server på den porten, slik at du er garantert å komme deg ut på nett fra APc til BPc. Siste mulighet jeg kan tenke meg blir å kjøre VPN-et gjennom en SSH-tunnell som ruter traffikken gjennom en annen port i begge ender. Dette kan gjøre det mye enklere å komme seg ut fra APc på port 80 uten å konfigurere VPN-serveren på BPc, og vil også kryptere traffikken for sikrere tilkobling. Håper jeg gjorde det lesbart nok. Get back at me hvis du har problemer Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 OpenVPN er din venn i denne sammenhengen. Det krever litt interesse for å sette seg inn i hvordan den fungerer, men etter det er det helt nydelig å jobbe med. Du setter opp en server som lytter på valgfri TCP eller UDP port, og så lar du klienten(e) koble seg opp dit. OpenVPN lar deg konfigurere push-routes/DNS og mange andre fine løsninger, kan integreres mot AD/LDAP og mange andre løsninger for brukerkontroll. Du kan velge om den skal settes opp i bridge eller routed mode for eventuell videre nettverkstilgang. I ditt tilfelle så vil du installere OpenVPN som en service på begge steder. Serveren som lytter vil plasseres på din PC og klienten/serveren i andre enden må koble seg opp til den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå