Gå til innhold

Møkklei alt-i-ett-surround - oppgradere til løskomponent?

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut i dag at jeg er drittlei lydanlegget mitt - et Pioneer LX03.

Åpenbaringen kom da jeg satt og så Tron: Legacy i kveld - med bassen skrudd ned til minimum - og jeg fortsatt hadde bass som ristet i veggene, mens jeg sleit å høre dialogen. Det er rett og slett for mye bass i subben (som eneste mulige plassering er i en krok til høyre for tven, ved en innervegg..) vs hvordan jeg får satt opp resten av lydanlegget.

Jeg bor i en 50kvadrat leilighet, så dette er ikke helt heldig - både med tanke på naboene, men også med tanke på samboeren min som ikke er så voldsomt glad i stolristende bass når hun befinner seg på soverommet.

Så nå er det nok, nå vil jeg ha skikkelige saker! Det jeg tenker på er et komponentbasert oppsett, med surroundreceiver, 2 gulvstående i front, en grei senter, samt to mindre bakhøyttalere jeg mer eller mindre kan henge på veggen. Null subwoofer. Det vil det ikke bli plass til i bredden.

Bruksområde:

- Daglig tv-titting, tv-serier, fotball. TVens innebygde høyttalere skal ikke benyttes, det gjør de heller ikke i dag.

- Film. Jeg ser en god del film, og kunne tenke meg å se mer.

- Spilling. Har div. spillemaskiner :p.

- Musikk. Jeg hører altfor lite musikk i stua, litt som følge av at lydanlegget mitt til nå ikke har vært godt nok. Ønsker å høre mer musikk enn jeg gjør nå!

Da jeg jobber på Elkjøp blir det naturlig nok merker vi fører som jeg kan handle. Så lyst på en Yamaha eller Onkyo-receiver, der skal jeg nok klare å finne rett produkt uten større vanskeligheter. Men på høyttalere så er jeg ekstremt usikker.

Merker jeg vurderer på høyttaler: Jamo, Yamaha, Kef. Er jo ganske forskjellig lyd på disse, og hva som funker best med og uten subwoofer. Om noen med go'peil har lyst til å fortelle meg mer, fyr gjerne løs :).

Budsjettet er på mellom 10-20 000,-. Alt etter hva jeg trenger for å få det rette oppsettet.

En litt viktig ting til slutt - er fint lite sikker på hva som vil passe når man tenker på stuas utforming. Vedlagt er noen bilder, som dere ser er det en liten krok som tven og alt står i, og så utenfor denne er det en avlang større stue-del. Kroken er ca 2 meter bred og 1 meter dyp. Blir ganske trangt og lite luft rundt høyttalerne, og vibrasjoner fra veggene vil sikkert også bli trøblete?

post-21263-0-40355300-1301783630_thumb.jpg

Ikke bry dere om kabelrotet, jeg VET det ser helt jævlig ut :p.

post-21263-0-76210900-1301783712_thumb.jpg

Tven og resten er da inn til høyre, er ca 1 meter dyp den kroken alt står i.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det glemte jeg å si, har ikke lyst på Onkyo 608. Den er rett og slett for nedskalert i forhold til forløperne sine - virker som om Onkyo melker testvinnerkua si littegranne. Akkurat nå sikler jeg litt på TX-NR1008, som er til spesialpris for tiden. Men har også lyst til å vente å se på hva neste generasjon inneholder, før jeg bestemmer meg for receiver.

Og Yamaha har jo også mye trivelig å stille opp med..

Lenke til kommentar

Jeg har selv et nå vel 10 års gammelt anlegg med en Onkyo paret med den gamle E6 serien til Jamo.

E6 har vel nå blitt til S6. De gulvstående S606 har et sidemontert 8 tommers basselement, mens de gamle E6 gulvstående som jeg har er utstyrt med 2x6 tommer frontmonterte element for bass. S606 har 2x 5 tommere for midttone, gamle E6 hadde en 4,5 tommer eller 4 tommer (husker ikke eksakt) for mellomtone.

Uansett, min erfaring med paringen Onkyo-Jamo er god. Bassresponsen i høytalerene er rask og mer enn kraftfull nok, og har ingen av de grøtete og buldrende tendensene en finner i moderne sattelitter+sub anlegg. Vil anta S6 serien er tilnærmet lik, men sikkert litt kraftigere bass i og med de har oppdatert med et større basselement. Jamo høyttalerene er også veldig gode på mellomtoner og passer godt til musikklytting i vanlig stereo modus. (min erfaring).

Jeg kjøpte selv etter en stund en ekstra sub, men fant etter en stund ut at jeg faktisk likte lyden bedre uten denne.

Siden du har et relativt lite rom, er det mulig du klarer deg med 4 stk S604. Både som front og bakhøyttalere. Du slipper da også plasseringsproblematikken med gulvstående høyttalere. Dette er jo ikke standard "surround kit" men siden du jobber på elkjøp kan du vel mikse akkurat som du vil ?

Men kan du ikke låne med deg en passende receiver og litt forskjellig av høyttalere og teste det litt ut hjemme. Noen fordeler må du jo ha av å jobbe på elkjøp ;)

Lenke til kommentar

Hehehe, får faktisk ikke lov til å låne med meg noe som helst utstyr fra jobben :). Ingen Elkjøpansatte får det, 100% nulltoleranse. Like greit, for da vet alle hvor grensa går.

Ser poenget ditt ang størrelse på høyttalerne, men plasseringsproblematikk på gulvstående har jeg egentlig ikke - høyttalerne tar nøyaktig like stor plass enten de er gulvstående eller bokhylletype - da jeg ikke har trøbbel i høyde eller dybde, kun i bredde.

Og så skal jeg jo flytte innen ikke altfor mange år, og da kan det være greit å ha utstyr man kan ta med seg..

Lenke til kommentar

Jeg hadde satset på et s606 surround-sett. Sammen med en RX-v767, evt om det er strammere budsjett, RX-v567.

EDIT: Så nå at budsjettet er mer enn romslig nok.

RX-v1067 + Jamo S 608 + S 604 og en passende center burde låte veldig bra.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

S606 settet ser egentlig veldig greit ut prismessig og størrelsesmessig. Problemet mitt er at når jeg først skal kjøpe noe, så har jeg en tendens til å ville kjøpe "skikkelig utstyr" :p. Altså klassen over S606 og RX-V767. Selv om jeg veit den komboen vil funke utrolig bra.

Får ta meg en lytterunde på jobb i morgen :).

EDIT: Ser nå uansett ut som det må bli Jamo-høyttalere, da de er smalere i konstruksjonen vs resten av gjengen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Her er pakken du ser etter: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/pakkelosning/S606HCS3HGB/jamo-s606-hcs3-hoyttalerpakke

Sammen med forsterkeren Filmez anbefaler vil det være en ypperlig kombinasjon for deg.

Edit: Disse høyttalerne er "klassen over", men elkjøp selger dem ikke som en ferdigpakke; http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/hoyttalere/JS608B/jamo-s-608-hoyttalere

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Synergy kan ikke måle seg med s608, ikke på noen måte. Må opp på reference serien. Og selv rf-62 vil slite å levere lydnivået 608 kan levere, ikke at det nødvendigvis er så viktig i en leilighet, men s608 vil være mye mer egnet for film.

Dette blir en smakssak også, men: Jamo har en verdenskjent mellomtone, og regnes av mange som den aller beste. Dette lever igjen i de billigere seriene som s606 og s608, klipsch er til gjengjeld svak på spesielt nedre mellomtone, de er mye sterkere på artikulering og dynamikk med små forsterkere. S608 er litt av et strømtrekk om man vil ha den fulle opplevelsen.

Lenke til kommentar

Har begge stillt ut - S608 gruser synergy-serien til Kef :). S606 er også bedre etter hva jeg hører. I tillegg så er Synergy-frontene rett og slett for brede, jeg har 30CM i bredden maks til hver høyttaler..inkludert nødvendig luft som må være rundt.

S608 ser rett og slett skreddersydd ut :).

Tror dette her kan bli bra! Skal ha is i magen fram til høyttalersettet ankommer, og se hva slags receiver som blir mest for pengene på det tidspunktet. Da vet vi også hva som blir lansert og kommer via sommern.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut som du har bestemt deg, men kan bare bekrefte at Jamo-høyttalerne er meget gode.

Faren min kjøpte S606-pakken med subwoofer for et 1-2 år siden. Takket være elementet som sitter på siden av hver fronthøyttaler får du god og relativt dyp bass fra de, så du vil ikke savne en subwoofer.

De gir også veldig mye for pengene. Skulle man hatt noe bedre blir det f.eks. RF-serien til Klipsch, men da er man jo oppe i en helt annen pris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering, 5.0-pakken til Jamo - S608 HCS3 - dukker opp på lager til uken. Har bestemt meg for dette + RX-V767, etter å ha lest litt om funksjonalitet så har 767 kraft nok, og jeg trenger ikke ekstra hdmi-utgang eller dlna, tven min sørger for begge deler.

Tror dette kan bli spennende jeg :).

Spørsmål: Har sånne medfølgende høyttalerkabler med endestykker på til dagens anlegg - kan jeg bruke bakhøyttalerkablene, og bare klippe av endestykket? Drit å strekke nye kabler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...