Bozzeye Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg viser til 3 Mos 18,22: Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. Hvorfor liker ikke den kristne guden homofile handlinger? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Har ikke dette vært diskutert her før? Ditt søk for frasen kristendom homofili returnerte 109 resultater Søk-funksjonen er noe dritt. Edit: Denne tråden ble opprettet for fire dager siden ffs!! Endret 2. april 2011 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Du hadde kanskje oppdaget at jeg leter etter begrunnelse for hvorfor, men du leste vel ikke godt nok? Jeg fant i hvert fall ingen tråden som tar opp akkurat dette. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 3. Mosebok 20: 13 Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem. Direkte utdrag fra bibelen. Du har fullstendig missforstått. Det Gamle Testamente er jødenes tro. De kristne følger ikke jødenes lover. Fra tråden som er lenket. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Det sier ingenting om hvorfor det ble forbydd i utgangspunktet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Nei, men det sier at spørsmålet ditt har galt utgangspunkt og følgelig ikke er gyldig. Det er som å spørre hvorfor nordmenn er for å kappe av hendene på folk som stjeler fordi det står i Sharialovene. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Dette gidder jeg ikke. La vær å poste dersom du ikke har noe å komme med. Dersom GT ikke gjelder eller er jødenes tro, hvorfor er det en del av bibelen? Det er kristne som følger GT, selv om andre kristne ikke gjør det. Kanskje den kristne gud liker det kanskje ikke. Dersom han forbyr homofile handlinger, tolker jeg det som at han ikke liker det, eller i det minste stiller seg negativ til det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Det er 2 grunner til at de gammle jødiske lovene forbøy homofili. 1. eldre religioner i området var frukbarhets religioner, basicly sex, drugs and rockn'roll, de hadde orgier med både menn og kvinner. Det er det hele sodam og gemora handler om, jødenes skillsmisse fra disse eldre hedonistiske religionene. 2. Mye av de jødiske folk var nomadisk eller bodde i veldig små landsbyer, viss menn begynne å gå i par, og ikke få barn, ville en liten landsby gå under på kort tid. Når du bor i en by som Aten, med titusenvis av borgere, og du har lærlignsplasser osv, er det ikke så farlige viss man ikke får barn, og derfor parrer opp med en annen mann. Viss du er en jødisk sme og du ikke får barn, vil det ikke være noen å ta over jobben når du blir gammel. Er du en sme i aten, kan du bare få en lærling fra en landsby utenfor byen, eller en lærling fra byen, du trenger ikke egene barn. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) 3. Mosebok 20: 13 Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem. Direkte utdrag fra bibelen. Du har fullstendig missforstått. Det Gamle Testamente er jødenes tro. De kristne følger ikke jødenes lover. Det sier ingenting om hvorfor det ble forbydd i utgangspunktet. Nei, men det sier at spørsmålet ditt har galt utgangspunkt og følgelig ikke er gyldig. Det er som å spørre hvorfor nordmenn er for å kappe av hendene på folk som stjeler fordi det står i Sharialovene. Dette gidder jeg ikke. La vær å poste dersom du ikke har noe å komme med. Dersom GT ikke gjelder eller er jødenes tro, hvorfor er det en del av bibelen? ... Selvfølgelig gjelder GT lovene for jødene. GT er med for å vise hva jødene tror. Endret 2. april 2011 av IHS Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Hvis GT er en del av det som, etter min mening, generelt oppfattes som kristendom her i landet så kan vi jo heller se på verset etter: 23 Du skal aldri ha omgang med dyr [...] Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig. Når man leser dette kan man spørre seg hvorfor er det ikke ulovlig i Norge, hvor kristendom er statsreligion, å ha seg med dyr når det står helt klart at dette er noe som man ikke skal drive med? Kildekritikk og mine meninger om slikt. Kan være provoserende for sarte sjeler så vennligst tenk deg om før du leser: ...når det er sagt så er det kanskje på sin plass å drive med litt kildekritikk også. Kapittelet begynner, som så mange andre kapittel i Mosebøkene, med "Herren talte til Moses og sa:". Er det bare meg eller minner Moses litt om Old Thrashbarg [Wikipedia.org] Legg spesielt merke til slutten av vers 23. "Det er motbydelig." Dette virker for meg som et veldig subjektiv og jordlig utsagn og ikke en måte en guddommelighet ville uttrykket seg på. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Det kan virke som om dette bærer større preg av nødvendighet for overlevelse enn den moralske pekefingerens innvendinger mot individets privatliv. Om ikke annet er det i den retningen jeg velger å tolke det. 1. eldre religioner i området var frukbarhets religioner, basicly sex, drugs and rockn'roll, de hadde orgier med både menn og kvinner. Om jeg husker riktig, så har det vel blitt teoretisert rundt den opprinnelige kristendommens tilsynelatende tilbøyelighet for en slik livsstil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå