Gå til innhold

Problemer med ASUS 52 x brenner

Anbefalte innlegg

Sliter litt når jeg skal brenne plater, det ser ut som om brenneren kveler maskinen, ser at CPU bruk spretter opp og ned konstant i mellom 30-100 %

Kommer meg ikke inn på internett mens jeg brenner, musen hakker.

Så ser jeg at bufferen spretter opp og ned hele tiden.

Det er ingen forskjell fra om jeg brenner direkte fra CD rom eller fra hardisk.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Funderer på om DMA ikke er aktivert, men har ikke peiling på hvor i Win2000 jeg aktiverer denne. Har den norske versjonen.

Jeg bruker Nero Exoress 5.5.9.2 som fulgte med brenneren.

Og en ting til. Jeg sliter av og til med at brenneren ikke klarer å ta en CD plate, f.eks når jeg skal spille renegade så kommer det opp vinduet med Play i, men når jeg trykker der, blir jeg bedt om å sette inn Cd`en som allerede står i. Dette er bare med brenneren, så da må jeg bruke DVD rommen til det.

Ekstremt irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være en DMA problem, men kan også være at brennern ikke er riktig i BIOS. Gå inn i Bios og bruke funksjonen for å finne IDE enheter automatisk.

For å se om DMA er aktivert så tror jeg du kan høyreklikke på Min datamaskin. Her velger du Hardware/Device manager. Finn IDE controlleren og høyreklikk på disse å se om DMA er aktivert.

Funker ikke noe av dette, så skjekk IDE kabelen din. Sitter den skikkelig i? Er den i orden?

Er nesten sikker på at begge problemene din kommer fra samme feil.

Lenke til kommentar

Har nesten samme problemet med samme brenneren, og lurer på om det kan skyldes Nvida driverene mine? så at det var nevnt litt lenger oppe på siden.Har ikke samme drivere som var nevnt der, men innstallerte nye drivere for ikke lenge siden, og er ikke lenge siden brenneren tok kvelden heller, så kankje en sammenheng?

Har disse driverene; 4.3.4.5....Noen som vet om dette har betydning?

Lenke til kommentar
Jo, har lastet ned de siste driverene. Men det var samme problem med de driverene jeg har på Cd`en. Vet ikke hvilken versjon det er.

Hva mener du med at brenneren ikke er riktig i BIOS?

Jeg har opplevd at brennern min ikke ble riktig detektert i BIOS. Hvilke innstillinger som da blir feil kan jeg ikke si noe om. Men sånn problemet var hos meg, så var ikke min brenner i BIOS, men jeg fikk den frem i Windows. Brukte derfor automatisk IDE sjekk og fant alle IDE enheter på nytt.

Lenke til kommentar
Har nesten samme problemet med samme brenneren, og lurer på om det kan skyldes Nvida driverene mine? så at det var nevnt litt lenger oppe på siden.Har ikke samme drivere som var nevnt der, men innstallerte nye drivere for ikke lenge siden, og er ikke lenge siden brenneren tok kvelden heller, så kankje en sammenheng?

Har disse driverene; 4.3.4.5....Noen som vet om dette har betydning?

Det er vel gjerne skjermkort driveren det.

Får prøve litt til, skal innstallere XP om ikke så lenge så.. får se om det er noe bedre der.

Skal sjekke hvordan BIOS er innstillt..

Lenke til kommentar
Dette kan være en DMA problem, men kan også være at brennern ikke er riktig i BIOS. Gå inn i Bios og bruke funksjonen for å finne IDE enheter automatisk.

For å se om DMA er aktivert så tror jeg du kan høyreklikke på Min datamaskin. Her velger du Hardware/Device manager. Finn IDE controlleren og høyreklikk på disse å se om DMA er aktivert.

Funker ikke noe av dette, så skjekk IDE kabelen din. Sitter den skikkelig i? Er den i orden?

Er nesten sikker på at begge problemene din kommer fra samme feil.

Finner ikke noe der du hintet om. Huff.. dette var mye enklere på 9X plattformen..:)

Brenneren går over samme IDE kabel som DVD rommen, så den burde ikke være noe problem. Hadde samme kabel på den gamle brenneren, uten problemer.

Begynner å tenke litt tilbake da jeg hadde en 48 x CD rom, denne begynte på dette viset, altså med å ikke registrere platen som sto i. Den ble bare verre og verre.

Har sendt mail til PC utstyr om dette.

Får se hva som skjer. Skal først teste WinXP

Edit:

Fannt fram til der jeg stillte på DMA, denne viste seg å stå på PIO Only.. skal teste nå å se om det går noe raskere og bedre å brenne en CD.

Lenke til kommentar

Hei

Siden brenneren din stod på pio only så var det sikkert dette som var problemet. Men hvis det fortsatt ikke fungerer, så kan du prøve å endre brenneren i bios. Mener da at du kan endre på innstillinger slik som master og slave.

Har hørt at flere har ordnet det på denne måten.

Lykke til og fortsatt god sommer

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du kunne trengt å fordele alle de enhetene dine utover flere IDE-kanaler. Men på den annen side virker jeg helt besatt av dette. Tror jeg har foreslått det i tre innlegg den siste uka, og maskina mi består av et Abit kt7-R pluss et to kanalers IDE kontrollerkort. :) Det er seks IDE-kanaler og maks 12 enheter, men tror du jeg har så mange? ikke rakkern. :lol:

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at du kunne trengt å fordele alle de enhetene dine utover flere IDE-kanaler. Men på den annen side virker jeg helt besatt av dette. Tror jeg har foreslått det i tre innlegg den siste uka, og maskina mi består av et Abit kt7-R pluss et to kanalers IDE kontrollerkort. :) Det er seks IDE-kanaler og maks 12 enheter, men tror du jeg har så mange? ikke rakkern.  :lol:

Neh, liker å ha det sånn jeg, alle optiske drev på en kanal og alle begge haridiskene på en kanal.

Det ble ikke noe bedre med tanke på autokjør saken.

Det ser ut som at spillewren takler at jeg starter spillet fra skrivebords ikonet, og ikke fra autokjør vinduet.. merkelig :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...