Gå til innhold

Kommer han til himmelen?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe imot at enkeltindivider tror på det de vil, men det burde holde seg på et individuelt nivå, autoriteter skal ikke styre folk.

Hvorfor kobler du tro og styre? Jeg synes at vi trenger autoriteter. Jeg kan ikke tenke meg et samfunn uten autoriteter. Barn må ha respekt for foreldre og lærere. På jobben må ansvaret være fordelt etter autoritet, utdannelse og lønn. Ønsker vår kjære Decline et anarki?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Guttungen virker jo ganske uskyldig. Men tenk om han tar på tissefanten sin. Da blir nok Universets Skaper sint og dømmer han til evig pine i Helvede.

 

Som sagt; Gud tilgir pga sin nåde! Det er ikkje pga gjerninger ein blir frelst, dessuten; onani er ikkje synd... Vis meg kvar i Bibelen det står at det er det!!!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot at enkeltindivider tror på det de vil, men det burde holde seg på et individuelt nivå, autoriteter skal ikke styre folk.

Hvorfor kobler du tro og styre? Jeg synes at vi trenger autoriteter. Jeg kan ikke tenke meg et samfunn uten autoriteter. Barn må ha respekt for foreldre og lærere. På jobben må ansvaret være fordelt etter autoritet, utdannelse og lønn. Ønsker vår kjære Decline et anarki?

 

Autoriteter fører til undertrykkelse. Undertrykkelse fører til revolusjoner og endringer. Er det det du ønsker vår kjære Fiskepinna?

 

Jeg tror nok anarki ville fungert bare flott (les litt om anarkisme, bjørneboe etc. og ikke assosier med små guttunger med maske som kaster stein og kaller seg anarkister). Men å få anarkisme i ett land ville vært nyttesløst. Dermed måtte det vært hele verden. Det ville vært enda mer nyttesløst. Derfor har jeg liten tro på at anarkisme ville vært mulig. Autoritetene gir ikke fra seg makta frivillig.

Lenke til kommentar
... dessuten; onani er ikkje synd... Vis meg kvar i Bibelen det står at det er det!!!

 

Kan ikkje vise direkte til hvor det står, men i følge Bibelen er onani synd. Det står noe sånt som at det er bedre å bruke prostituerte enn å la sæden sin spille på marken.

Lenke til kommentar
... dessuten; onani er ikkje synd... Vis meg kvar i Bibelen det står at det er det!!!

Sånn ca. her:

 

Juda tok en kone til Er, sin eldste sønn. Hun hette Tamar. Men Er, Judas eldste sønn, gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og Herren lot ham dø. Da sa Juda til Onan: «Ta din brors kone hjem til deg, gift deg med henne i din brors sted, så du kan skaffe din bror etterkommere.» Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø. Da sa Juda til Tamar, sin svigerdatter: «Nå må du bo som enke i din fars hus, til min sønn Sjela blir voksen.» For han tenkte: «Kanskje han også kommer til å dø likesom brødrene hans.» Så drog Tamar hjem og bodde i sin fars hus.

 

Det er stort sett moralen i historien om Onan. Og, som dere sikkert allerede har skjønt, er det av ham ordet "onani" stammer fra.

Lenke til kommentar
Jepp! Det var det Toolshed siterte jeg tenkte på. Var sikker på å ha lest det en plass, men husket ikke helt hvor og hva. (lenge siden). Rotet litt da...

Noen som lurer på noe ang. bibelen, så kan dere bare spørre undertegnede... :-D

 

Eller evt. bare besøke bibelen.no... Da slipper jo jeg, så...

 

Ja, han Onan, ja. Faen til fyr. Ville ikke pule konen til sin nylig avdøde bror. Jeg skjønner godt at guden drepte ham. Jeg hadde nok gjort det samme hadde jeg vært en gud. Dette vil jo være med på å løse all slags elendighet her i verden.

Lenke til kommentar
Autoriteter fører til undertrykkelse. Undertrykkelse fører til revolusjoner og endringer. Er det det du ønsker vår kjære Fiskepinna?
:lol: Sitter her og ler. Henger du mye på www.nkp.no eller www.sosialisme.no? Tror du Norge er på vei mot en revulosjon? Er du klar over at aldri har vi hatt det så godt, aldri før har "arbeiderne" tjent så bra. Nei, igjen presterer du å komme med eldgammelt tankegods, om 1917, arbeidermakt, den franske revulosjon osv. Mener du virkelig at det Norske folk er undertrykt?

 

Men å få anarkisme i ett land ville vært nyttesløst. Dermed måtte det vært hele verden. Det ville vært enda mer nyttesløst. Derfor har jeg liten tro på at anarkisme ville vært mulig. Autoritetene gir ikke fra seg makta frivillig.

Jeg forstår det slik at du mener et anarki ville fungere. La oss ta det grunnleggende. Hvordan skulle vi i Norge ha skaffet oss mat? Husk, det finnes ingen som bestemmer hvem som eier jorda, slik at det ville bli kamp om dyrkbar mark. Hvem skulle man så kjøpe utstyr fra til å drive jorda? Husk at det finnes ingen importører, fordi det finnes ingen fabrikker, da alle forsøk på å organisere noe har gått i dass. Sett at du har klart å skaffe deg et stykke land og en traktor. Hvor skal du få bensin fra? Tipper at du ville fryse ræva av deg når vinteren kommer og du setter deg i sofaen for å lese bjørnebo og marx/engels. Hvor skal du får strøm/lys fra? Det finnes jo ingen til å vedlikeholde strømnettet eller kraftstasjonene. Anarki my ass!
Lenke til kommentar

Fiskepinna er like naiv som vanlig?

Tror du misforstår anarkisme EN SMULE her. At et samfunn skal være uten et statssystem trenger ikke bety fullt kaos og ingen som arbeider! For å gjøre èn ting klart ihvertfall; Du vet den A'en med ring rundt? Vel, den A'en står for Anarchism, og ringer rundt er for Order (=orden, ordensrekkefølge, system). Dette vil si at det er et organisert samfunn.

 

I am convinced that those societies (as the Indians) which live without government enjoy in their general mass an infinitely greater degree of happiness than those who live under the European governments. Among the former, public opinion is in the place of law, & restrains morals as powerfully as laws ever did anywhere. Among the latter, under pretence of governing they have divided their nations into two classes, wolves & sheep. I do not exaggerate.

- Thomas Jefferson

philosopher, statesman, slave-boffer

 

"The term anarchy comes from the Greek, and essentially means 'no ruler.' Anarchists are people who reject all forms of government or coercive authority, all forms of hierarchy and domination. They are therefore opposed to what the Mexican anarchist Flores Magon called the 'sombre trinity' -- state, capital and the church. Anarchists are thus opposed to both capitalism and to the state, as well as to all forms of religious authority. But anarchists also seek to establish or bring about by varying means, a condition of anarchy, that is, a decentralised society without coercive institutions, a society organised through a federation of voluntary associations." ["Anthropology and Anarchism," Anarchy: A Journal of Desire Armed, no. 45, p. 38]

 

"Do you want to make it impossible for anyone to oppress his fellow-man? Then make sure that no one shall possess power." [The Political Philosophy of Bakunin, p. 271]

 

http://www.infoshop.org/faq/secA1.html#seca12

Lenke til kommentar
Tror du misforstår anarkisme EN SMULE her. At et samfunn skal være uten et statssystem trenger ikke bety fullt kaos og ingen som arbeider!
Jeg forsto det slik at ditt drømmeanarki var et samfunn uten autoriteter.

 

I am convinced that those societies (as the Indians) which live without government enjoy in their general mass an infinitely greater degree of happiness than those who live under the European governments.
Indianerne har og hadde autoriteter. Høvdinger og sjamaner nøt og nyter stor respekt hos indianere. Det er klart at indianerne levde friere før europeerne kom. Indianer samfunnet var ikke noe anarki, men en stammekultur. Det er to ganske forskjellige ting.
Lenke til kommentar
Faktisk var den veldg mange stammer (ikke bare indianere men også f.eks i afrika) som hadde en system der de hadde ett overhode, men det hadde ikke noen reell makt når noe skulle bestemmes. Dermed kan det vel regnes som et slags anarki.
Ikke trekk deg. De fleste stammer i amerika og afrika hadde en høvding/sjef/boss U name it. Stammen hadde gjerne et eldre "råd", som drøftet viktige avgjørelser. Det kunne være snakk om å flytte leiren, et giftemål, forhold til annen stamme ect. Dette samfunnet var langt ifra det anarkiet de store franske tenkerne drømte om.
Lenke til kommentar

Hiver meg på toget en liten stund jeg og... Dersom man har totalt anarki, vil det etterhvert bli fullstendig kaos etter det jeg kan se. Dersom ingen kan sette foten ned dersom ting går over stokk og stein vil ting stoppe helt opp etter en stund. Små bagateller vil bli store konflikter, da folk med tiden vil miste respekt for hverandre etterhvert som uenigheten vokser.

Derfor har alle kulturer en eller annet overhode som kan ta avgjørelser og ha siste ordet. Det være seg et råd eller en høvding. Til og med mange dyrearter har det sånn...

Et anarki vil bare fungere så lenge som alle er enige og samarbeider, men slik er ikke vi mennesker. Vi er alle fylt av egoisme og begjær, og tenker når alt kommer til alt kun i egosentriske retninger.

"Først meg selv, og så meg selv, og så min neste om det er til mitt eget beste!"

Lenke til kommentar
Vi er alle fylt av egoisme og begjær, og tenker når alt kommer til alt kun i egosentriske retninger.

Her tror jeg du tar mektig feil, Eriond.

 

Jeg skal forresten se et program på NRK1 om 1 minutt, så kan ikke skrive så mye.

 

Hele oppveksten lærer du EN hovedting. Det gjelder pre-skolen, barneskole, ungdomsskole og videregående skole.

 

Bli flinkere enn gutten ved siden av deg og få et bedre liv. Les og pugg og gjør det bra, og du vil tjene mer penger enn de andre når du blir stor. Får du ikke gode karakterer blir du narkoman. Du blir uteligger, og får aldri et bra liv.

 

Dette er den norske skolegangen. Er det rart folk blir egoistiske? Vi blir jo hjernevasket fra fødselen av.

 

I dette tilfellet tror jeg at kapitalismen har skylden, og i et anarki kan man ikke har kapitalisme.

 

Jeg tror på et ikke-kapitalistisk kommunistisk anarki. Jeg tror det er det beste for menneskeheten. Nå begynner programmet.

 

Hej så lenge.

Lenke til kommentar
Vi er alle fylt av egoisme og begjær, og tenker når alt kommer til alt kun i egosentriske retninger.

Her tror jeg du tar mektig feil, Eriond.

 

Jeg tror Eriond har rett jeg. Se for eksempel på småtasser (rundt 4 år).

Er de allerede hjernevasket til å oppføre seg egoistisk? I så fall, hvordan har det skjedd? De færreste foreldre jeg kjenner, oppdrar ungen sin til å være egoistisk.

 

Hvis ikke, hvorfor er enkelte småunger da så knepne på det de anser som sitt, hvis det ikke er fordi (mange) mennesker i bunn og grunn er egoistiske og selvopptatte?

 

 

kremt.. topic, folkens?

Vi har allerede vært der :p

Svaret er: nei.

 

Liten skrivefeil der Decline, riktig svar skal være : Ja. :wink:

Lenke til kommentar
Liten skrivefeil der Decline, riktig svar skal være : Ja. :wink:

Nja, tror riktig svar er "nei", jeg. Han tror jo ikke at Jesus er Guds sønn, gjør han vel?

 

La meg sitere det mest brukte bibelsitatet. Pluss det som følger etter, som ikke er så populært å sitere:

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.

Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde.

For den som gjør det onde, hater lyset og vil ikke komme til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt.

Men den som følger sannheten, kommer til lyset, for at det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...