Gå til innhold

Hvordan Islambaserte samfunn forandret seg gjennom tidene?

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste så har det blitt mye diskusjoner rundt Islam og muslimer her på forumet. Jeg har tatt del i de fleste, men har egentlig ingen forkunskaper om Islam. Har bare basert meg på mine observasjoner og konklusjoner. I min etterklokskap ønsker jeg derfor en konstruktiv debatt rundt Islams evolusjon gjennom tidene, så jeg kan lære av dette. Jeg ønsker ikke en debatt om verdier, kunn forandringene.

Mine spørsmål er mange, men hovedsakelig lurer jeg på hvordan Islam har forandret seg de siste 200 årene, og hvordan disse forandringene har endret på samfunnet der Islam brukes som lov.

Har har man i østen opplevd det samme som man gjorde i vesten under opplysnings tiden? Isåfall, hvilke læresetninger er nye? Hva heter filosofene som har grublet fram disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si jeg vet så mye, men kan begynne med å si at det er jo svært stor forskjell fra land til land, sted til sted.

F.eks land som Dubai og Qatar og Baharain, har, pga. rikdom blitt mye mer "vestlige". Der er det vanlig at alle jenter studerer og jobber, selvom noen enda beholder de tradisjonelle rollene. Dette kommer også mye pga. innvandre som har tatt med sin kultur.

Lenke til kommentar

Efter litt selv studier har jeg kommet fram til følgende:

Vest: På 1800 tallet vokste opplysnings tiden fram, og folket i vesten ble friere fra religion.

Øst: På 1800 tallet vokste Wahhabi bevegelsen (litt under press fra makthavende), dette blir beskrevet som en fundamentalistisk rettning. Så jeg våger påstanden at folket i østen ble mer bundet av religion

Lenke til kommentar

Wahhabismen har sprunget ut fra Saudi-Arabia som et resultat av enorme oljeinntekter, og derfor en enorm kapital som tillater eksport av ideologi. Saudi-Arabia finansierer bygging av moskeer over hele Europa, og produserer enorme mengder undervisningsmateriell som gis gratis til muslimske trossamfunn over hele verden. Utlendinger kan også studere islam i Saudi-Arabia, ved flere universiteter, helt uten noen kostnad.

Wahhabismen ble utformet av tenkeren Muhammad ibn Abd al-Wahhab, og målet er å praktisere islam så korrekt som mulig, med profeten Muhammed som mal. Mange mener at Wahhabismen er en voldelig måte å kapre islam på. Jeg er redd wahhabistene er de muslimene som opptrer mest lik Muhammed, og derfor kan kalles "mest islamsk korrekt".

Du kan få en kort innføring i islams historie igjennom dokumentaren "What the West Needs to Know". Anbefales på det varmeste!

http://video.google.com/videoplay?docid=-871902797772997781#

Lenke til kommentar

Setter meg ned å ser den nuh!

link: http://www.google.com/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=What+the+West+Needs+to+Know

da videoen ikke funker =\

Etter 3 min video har jeg et spørsmål.

Hvordan kan man mene at det å følge levereglene til et samfunn som eksisterte for mange tusen år siden er best idag? Mennesket er jo notorisk for sin evne til å "adapt". Samfundet er jo ikke det samme som det var da. Jeg skjønner at mannen i gata mest sansynlig bare ser på det som et utopia man skal strebe etter, men holdningen holder ikke jo ikke vann.

Endret av Admiral1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

I det siste så har det blitt mye diskusjoner rundt Islam og muslimer her på forumet. Jeg har tatt del i de fleste, men har egentlig ingen forkunskaper om Islam. Har bare basert meg på mine observasjoner og konklusjoner. I min etterklokskap ønsker jeg derfor en konstruktiv debatt rundt Islams evolusjon gjennom tidene, så jeg kan lære av dette. Jeg ønsker ikke en debatt om verdier, kunn forandringene.

Mine spørsmål er mange, men hovedsakelig lurer jeg på hvordan Islam har forandret seg de siste 200 årene, og hvordan disse forandringene har endret på samfunnet der Islam brukes som lov.

Har har man i østen opplevd det samme som man gjorde i vesten under opplysnings tiden? Isåfall, hvilke læresetninger er nye? Hva heter filosofene som har grublet fram disse?

Admiral1, jeg må skuffe deg med at de filosofiske spm og hvordan Islam som en religion har forandre politikken og læresetning er ikke mye å hente fra Diskusjon.no Du vil nok ende med å bli mer skeptisk til Islams historie og filosofi. Jeg råder deg derfor om du liker å lese, så låner du noen gode bøker fra biblioteket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For mange tusen år siden? religionen er jo bare 1600 år gammel...

Men nei, at noen mener det er skrudd, uansett hvem de anser som budbringer...

Trengte bare et tall, og skjønner ikke siste setning!

jord, har egentlig skjønt det idetsiste. Synd!

Lenke til kommentar
Hvordan kan man mene at det å følge levereglene til et samfunn som eksisterte for mange tusen år siden er best idag?

Man skriver et ekstremt godt gjennomtenkt og robust regelsett?

Dog, å stole på ordet i stede for den sanne meningen bak noe er ikke noe som burde gjøres.

Har være såvidt innom Islam og samfunnsformene i deres forskjellige samfunn, og en gjenganger er at Muhammed sa ekstremt gode regler for sin tid.

Han dro i gang en ekstrem liberalisering for sin tid, og innførte en slags form for skatt fra de rike til de fattige.

Han ga kvinnene flere rettigheter, osv.

Problemet er at når samfunnet kommer til et vist punkt, så kreves det enda mer "liberalisering", "forandring" eller "radikalisme" for at samfunnet skal fortsette å gå videre.

Og f.eks Sharialovene, som Sunnimuslismke land følger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at når samfunnet kommer til et vist punkt, så kreves det enda mer "liberalisering", "forandring" eller "radikalisme" for at samfunnet skal fortsette å gå videre.

Det er derfor jeg blir så forbannet hver gang noen bruker argumentet "Islam ga kvinnene mange rettigheter". Ja, så det var en god utvikling relativt til datidens alternativer. Men de som følger koranen tror ikke at islam var en relativt god utvikling for 1400 år siden. De tror den utviklingen var den siste og beste utviklingen noen sinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror på det argumentet, uten å tro at det fritar islam fra videre utvikling for å henge med i blant annet kvinners rettigheter i dag.

Hæ? Hvis jeg sier at med religiøs autoritet at kvinner ikke lenger kan selges som slaver, så er det en god utvikling. Hvis jeg i tillegg sier at menn kan gifte seg med 4 kvinner, ikke motsatt. Kvinner skal arve halvparten så mye som menn osv. Dette er regler som skal være uendret og gjelde for all tid.

Så skal du i ettertid si at vi kan velge noen regler, men kaste resten? Er det slik islam fungerer? Plukk & mix slik som jesusismen?

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg blir så forbannet hver gang noen bruker argumentet "Islam ga kvinnene mange rettigheter". Ja, så det var en god utvikling relativt til datidens alternativer. Men de som følger koranen tror ikke at islam var en relativt god utvikling for 1400 år siden. De tror den utviklingen var den siste og beste utviklingen noen sinne.

Noe jeg allerede har sagt............ Du må ikke nitpicke på noe som allerede er gjordt det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror på det argumentet, uten å tro at det fritar islam fra videre utvikling for å henge med i blant annet kvinners rettigheter i dag.

Hæ? Hvis jeg sier at med religiøs autoritet at kvinner ikke lenger kan selges som slaver, så er det en god utvikling. Hvis jeg i tillegg sier at menn kan gifte seg med 4 kvinner, ikke motsatt. Kvinner skal arve halvparten så mye som menn osv. Dette er regler som skal være uendret og gjelde for all tid.

Så skal du i ettertid si at vi kan velge noen regler, men kaste resten? Er det slik islam fungerer? Plukk & mix slik som jesusismen?

Du slår inn åpne dører. Jeg mener også at religionen må oppdatere seg...

Lenke til kommentar

Tro på alt eller brenn i helvete, sa Muhammed, på vegne av Allah.

http://quran.com/2/85

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...