Gå til innhold

Religion avstemning: Hvilken religion tilhører du?

106 stemmer

1. 1. Hvilken religion tilhører du?

• Kristendommen
      14
    • Ateisme
      78
    • Islam
      1
    • Hinduisme
      0
    • Buddhisme
      1
    • Jødedommen
      2
    • Sikhisme
      0
    • Bahà`ì
      0
    • Neopaganisme
      2
    • Andre
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært interessant å vite om noen tilhører Thelema her?

Er ikke thelemitt, men har vært innom (og har en ex som var hardcore thelemitt). ;)

Vil det si at han hadde _alle_ episodene av Stargate tilgjengelig til en hver tid :) ?

Ser på Thelema som den egyptiske versjonen av Åsatru, stemmer det sånn hallveis?

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du har vært innom så mange sære religioner?

Vel, jeg anser det ikke som sært. Det er vel kanskje heller slik at mange nyreligiøse retninger overlapper hverandre når det kommer til miljø og omgangskrets. Så da har jeg dippet tåen i flere av dem.

Vil det si at han hadde _alle_ episodene av Stargate tilgjengelig til en hver tid :) ?

Ser på Thelema som den egyptiske versjonen av Åsatru, stemmer det sånn hallveis?

Mer Star Wars. ;)

Nei, Thelema har ikke så veldig mye med Egypt å gjøre, selv om enkelte egyptiske guder blir brukt. Jeg er også usikker på hvor store likheter det er mellom Thelema og Åsatru. Jeg vil si at Thelema minner mer om satanisme, rent filosofisk. Det sentrale i Thelema er å finne din egen Vilje og følge den.

Lenke til kommentar

Ja, det kunne vel fungert det også. Det at noe kaller Ateisme for religion blir litt teit da ateisme er mangel på religion.

Nei, ateisme er fravær av gudetro. Ateister kan være religiøse.

Virkelig, og hvordan ville det fungert?

Definisjoner av begrepet religion som impliserer gudsdyrkelse, er mer eller mindre utgått i fagmiljøer. Dette er en naturlig konsekvens av forståelsen om at det finnes skoler/retninger innenfor flere religioner som, sterke kulturelle/filosofiske tilhørighetsbånd til tross, ikke anerkjenner noen gud, altså er de ateistiske. Jamfør artikkelen om nontheistic religions.

Buddhismen har guder, de er bare ikke særlig relevante for menneskene eller deres vei til Nirvana.

Jeg skal ikke påstå at dette er direkte feil, men jeg synes det maler et noe misvisende bilde. Anbefaler denne artikkelen på engelsk Wikipedia.

Lenke til kommentar

Neopaganisme, slik jeg har forstått det, er et samlebegrep som omfatter moderne reinkarnasjoner av gamle førkristne trossystemer. Tilføyelsen av prefikset neo indikerer vel at, om det ikke er snakk om nye religioner, så har i hvert fall religionene blitt sydd inn i nye drakter. Man kan selvfølgelig få hevde at ens religiøse forestillinger er erkepaganistiske og fri fra modifikasjoner på opprinnelige ideer, og derfor benekte neo-prefikset, men slik jeg ser det, er det mer eller mindre umulig å revitalisere så gamle trossystemer uten at det blir en slags "ny greie". Jeg tror det er derfor man har for vane å samle samtlige under neopaganismen.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på. Men det er et interessant spørsmål.

Lenke til kommentar

Trodde "nyhedensk" var mer for nyere religioner? Er vi nå helt sikre på at åsatrua var utdødd og at folk ikke gjennom alle disse årene siden det var pop har trodd på det i skjul? Selv under kristendommens innflytelse og svartedauen og hva enn?

Jeg har hørt at det ble skrevet runer frem til 16-hundretallet i Sverige et sted. Ellers er det folketroa som har holdt på mye av det som var hedensk før. Det finnes mange spennende historier og forestillinger om alt mulig rart som ikke har med kristendommen å gjøre. Men jeg har aldri hørt noe om at det har vært en annen religion i skjul. Altså kristendommen har vært den eneste religionen i skandinavia i lang tid.

Lenke til kommentar

Pr. i dag så regnes åsatru som nyhedendom eller nyreligiøsitet, ikke som en direkte videreføring av norrøn tro og livssyn.

Huh. Ja ja. Da er jeg vel neopagan da.

Vel, offisielt sett er jeg ateist siden folk alltid maser og erter sånn når jeg sier jeg tror på de gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...