Gå til innhold

Religion avstemning: Hvilken religion tilhører du?


  

106 stemmer

  1. 1. Hvilken religion tilhører du?

    • Kristendommen
      14
    • Ateisme
      78
    • Islam
      1
    • Hinduisme
      0
    • Buddhisme
      1
    • Jødedommen
      2
    • Sikhisme
      0
    • Bahà`ì
      0
    • Neopaganisme
      2
    • Andre
      8


Anbefalte innlegg

Det finnes guder i både buddhismen og wicca.

Wicca har jeg ikke peiling på:D så det er bare gjettning.

 

Men i Budhismen er vell gudebegrepet forholdsvis tåkete, der noen hevder at det ikke er noen gud, mens andre er uenig. Problemet er vell at vår definisjon på gud ikke er kompatibel med budhistenes syn og at vi ikek har et godt ord for å beskrive de høyere eksistensene som budhister tror på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du her mener "religiøst" i den forstand at de er opptatt av og interessert i temaet, og mener religion først og fremst er en skadelig ting i verden, så kan jeg være enig. Men det er en annen betydning av ordet enn når man snakker om religion.

Jeg tenkte mer på misjoneringen...

 

Igjen ganske selektivt ordvalg, ser jeg. Da kan du også si at politiske partier misjonerer under valgkampen. Ateisme blir ikke noe mer religiøst i ordets tradisjonelle forstand uansett.

Lenke til kommentar

Ateist er vel den beste beskrivelsen, for meg, religion er det ikke, vi har ikke dogmer.

Oppvokst i et relativt "care" familie når det gjelder religion, min far er egentlig ateist, men har forsatt litt muslim kultur i seg, men det er ikke noe han bryr seg om. Min mor tror på Gud, men ikke på bøker/kirker/moskeer.

 

Til en vise grad er ikke buddhisme en religion, men så er det også en del retninger innenfor der da.

Mener å huske at det er mulig å "leve" som en buddhist, men være kristen i sin tro.

Lenke til kommentar

Trenger kanskje en kompleks poll. Der et spørsmål er "er du teist? (tro på en eller flere guder)" og f.eks. buddhister kan stemme begge deler avhengig av hva de tror på. De som ikke føler tilknytning til noen organisert religion kan også stemme teist, eller de som tilhører en religion med guder i fokus men likevel ikke tror på guder selv, bare på levereglene o.l., kan stemme ateist.

 

Andre spørsmål; gnostiker/agnostiker, hvilken religion føler du sterkest tilhørighet med, når begynte du å tro, når sluttet du å tro, tror du det foreldrene dine tror, det menigheten din tror, det vennene dine tror, har du utviklet din egen tro, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...