ramses Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hvorfor ser jeg så mange sportsfotografer som bruker canon, ikke nikon, eller jeg har jo sett folk som bruker nikon også men på fotballkamper osv, ser jeg ofte en klynge med hvite objektiver. hvem syntes dere er best til sports bilder. Har forresten tenkt til å kjøpe nytt kamera. Skal drive ganske mye med portrett og sport, så hjeeeelp, hvilket kamera? Testet D7000 og 60D på innebandy nå i helgen. D7000 sliter litt med å låse på fokusering. 60D funket fint med 135mmf2. Buffer er et problem for begge, siden du må skyte raw i innehaller. Anbefaler veldig å stille hvitbalanse og å skyte på program M. Om sport er hovedbruk så ville jeg foreslå at du satset på D300 eller 7D, (evt d3 /1d3 eller tilsvarende nyere). Sport er krevende og du må ha et raskt kamera om du skal få de riktige øyeblikkene. Objektivene er minst like avgjørende. Begge merkene har to utmerkede 70-200mm2,8. Canon har en fin 135mmf2. De anbefales. D3 har jeg aldri brukt. Canon 1D3 og 1D4 er ufattelig rask på autofokus. Skal du jobbe med dette så går du for proffhusene. Er du hobby så går du for D300s eller 7D. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Testet D7000 og 60D på innebandy nå i helgen. D7000 sliter litt med å låse på fokusering. Ikke det minste problem her på min D7000, ser heller ikke noen andre klager på dette. Heller ikke på grundige tester av kamera ser jeg at dette nevnes som ett problem, heller motsatt der jeg ser at fokusen får skryt for å være rask og presis. Tips: Slå av følgefokusen eller sett den på Auto. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Ramses: D300 over D7000? Det forstår jeg ikke. D7000 har da vitterligen flere egenskaper som overgår D300. Kan f.eks. nevne høy iso egenskaper, rask og presis autofokus. Så må vi ikke glemme den superbe bildekvaliteten og detaljgjengivelsen. D7000 har dessuten mye kortere shutterlag enn D300. Jeg elsker responsen i dette kameraet! :!: Endret 4. april 2011 av KSolfjeld Lenke til kommentar
ZedoRk Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Ville dere alt i alt anbefalt canon for sport da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Mitt inntrykk etter å ha lest tester, uten å ha personlig erfaring på området er at Canon har kjappere autofokus, men at Nikon har bedre tracking og ofte er mer konsistent. Edit: "Etter å ha lest tester og mange brukererfaringer", mener jeg. Endret 5. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Mitt inntrykk etter å ha lest tester, uten å ha personlig erfaring på området er at Canon har kjappere autofokus, men at Nikon har bedre tracking og ofte er mer konsistent. Det er mitt inntrykk også. Ihvertfall i proff klassen. 1D MKIII som jeg hadde før var mye kjappere til å oppnå fokus, men håpløs til tracking. D700 som jeg bruker nå er litt treigere til å oppnå fokus men har gull tracking. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ad 7D - Kenny Boy foretrekker autofokusen på 5DmkII framfor 7D, så da er den saken avgjort. Selv om sports-fotografer kanskje ikke er enige i den konklusjonen, så trumfer nemlig Kenny Boi alt. ..og for de som ikke tok det, så er dette bare rør, og nok et eksempel på hvorfor man ikke alltid skal ta alt Ken Rockwell skriver seriøst. Fant en god beskrivelse av det han skriver her. Lenke til kommentar
ZedoRk Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Men dere reskpekterer fortsatt meg om jeg kommer inn med med nikon og 500mm på en fotball bane og møter dere. Neida tulla bare, fant ut at jeg går med nikon som jeg har gjort i 2 år nå og har blitt "vant" til det. Har selvom veldig stor respekt for de gutta som kommer med en canon Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Har du Nikon-kamera (og ikke minst eksisterende Nikon-objektiver) og er vant til det fra før av er det ikke noe poeng i å bytte merke. Kikk på D300, D300s, D7000 eller D700 for gode sportshus til Nikon. Lenke til kommentar
ZedoRk Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Men, hvis man er i en mørk situasjon. hvordan brude ISO og lukkertiden være da? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 ISO-en bør være så høy at du får raske nok lukkertider. Lukkertiden skal være lik brennvidde eller raskere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Men, hvis man er i en mørk situasjon. hvordan brude ISO og lukkertiden være da? Hvis det er mørkt så kan du kompensere ved å: - Øke blenderåpningen. Men, det er grenser for hvor stor blender objektivet har, og dybdeskarpheten blir mindre. - Øke lukkertiden - men hvis motivet og/eller kameraet beveger seg under eksponeringen så blir det uskarpt. - Øke ISO - men så blir det mer støy. - Sørge for mer lys - lamper, blits eller noe annet. Les artikkelen vi linket til og prøv deg fram. Sett kameraet i "A" - så velger du blenderåpning (lite tall stor blender og høyt tall liten blender), mens kameraet velger lukkertid. Blir lukkertiden for lang - gå opp i ISO. Prøv deg frem! Lenke til kommentar
ramses Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ville dere alt i alt anbefalt canon for sport da? Tja. Jeg bruker Canon. Men det er nok mere tilfeldigheter. Helt klart at 1D3 og 1D4 og 7D er utrolig gode actionkameraer. Men det er D3s/D3 og D300 også. For min del så tror jeg det er mere avhengig av hvilke objektiver som finnes. På innesport så er jeg spesiellt glad i Canon70-200f2,8is og Canon 135f2. Det er nok største grunnen til at jeg holder meg til Canon. Jeg tipper en D3 /D300 med nikon 70-200f2,8 vil funke like fint. Nikon D3s er et hakk bedre på høy ISO enn Canon 1D4. Men som sagt så tar jeg mye innebandy og ofte i haller med elendig gult lys. Alt mellom 60D og 1D4 funker faktisk. Men 1D4 treffer oftere. Dersom du leve med at fokus ikke sitter 100% hele tiden så funker det greit med 7D. Nikon har dessverre ikke en like god 135mmf2. Men som sagt valg av merke betyr ikke allverden. Det er uansett smart legg mest penger i objektiv. /Evt kjøpe samme merke som kompisen din har slik at du evt kan byttelåne litt. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ad 7D - Kenny Boy foretrekker autofokusen på 5DmkII framfor 7D, så da er den saken avgjort. Selv om sports-fotografer kanskje ikke er enige i den konklusjonen, så trumfer nemlig Kenny Boi alt. ..og for de som ikke tok det, så er dette bare rør, og nok et eksempel på hvorfor man ikke alltid skal ta alt Ken Rockwell skriver seriøst. Fant en god beskrivelse av det han skriver her. Aha Kennyboy har talt. Da er det jo slått fast en gang for alle da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå