delfin Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg synes det var en unødvendig og særdeles respektløs handling, men det legitimerer på ingen måte drap. Hjelper ikke hva vi mener om det, eller at vi synes det er tullete at folk tar "en bok" såpass alvorlig. Religiøs tradisjon gjennomsyrer de fleste muslimske land på alle samfunnsnivåer, de anser at det fortsatt er noe som heter blasfemi, og det vet vi godt. At noen velger å misbruke sin "ytringsfrihet" bare for å lage provokasjon mot muslimer, sier sitt om slike personer. Oberst-løytenant Siri Skare dro neppe til Afghanistan for å offre seg for slike typer som pastor Terry Jones og lignende Hva om det var nordmenn som drepte muslimer i Norge fordi en eller annen Afghansk tulling hadde brent et norskt flagg? Hva med det? Det kan godt skje for er mye løse kanoner der ute. Men da blir vedkommende arrestert på samme måte som de som drepte FN-personale i Afghanistan, eller hva mener du egentlig? Jeg er helt enig i at det var en helt unødvendig og tydelig provokasjon, så der er vi enige. Det er den delen hvor du implisitt sier at "vi visste at det kom til å gå slik, så det er vår feil" jeg er uenig i. Det er litt som å legge skylden på en jente som blir voldtatt, fordi hun går med skjørt. Jada, hun var nok klar over at det ikke er lurt å gå gjennom Sofienbergparken midt på natten i miniskjørt, men det er på ingen måte en unnskyldning for voldtektsmannen. Vi må være veldig forsiktige med å "forstå" slike groteske handlinger. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Jeg er helt enig i at det var en helt unødvendig og tydelig provokasjon, så der er vi enige. Det er den delen hvor du implisitt sier at "vi visste at det kom til å gå slik, så det er vår feil" jeg er uenig i. Det er litt som å legge skylden på en jente som blir voldtatt, fordi hun går med skjørt. Jada, hun var nok klar over at det ikke er lurt å gå gjennom Sofienbergparken midt på natten i miniskjørt, men det er på ingen måte en unnskyldning for voldtektsmannen. Vi må være veldig forsiktige med å "forstå" slike groteske handlinger. Det er ikke slik at vi må godta noe for å forstå det. Alle vet hva som skjer når disse voldelige galningene blir provosert: De dreper noen. Og denne gangen var "noen" blant annet en ubevæpnet norsk soldat. Var det verdt prisen? Har vi fått mer ytringsfrihet nå? Det er noe fundamentalt galt med land som Afghanistan. Dette vet vi. Dette er grunnen til den militære tilstedeværelsen. Spørsmålet er om vi ordner problemet med sporadiske provokasjoner som resulterer i drap. Er det noen som virkelig tror på dette? Endret 4. april 2011 av Spenol 1 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 "Var det verdt prisen? Har vi fått mer ytringsfrihet nå?" Ikke for å starte en ytringsfrihet debatt. Men man skal aldri beøhve å veie opp prisen av et liv før man ytrer seg. Denne saken stiller seg i rekken av ytringer fra vesten som har fått alvorlige konsekvenser for ytrern. Nevner karikaturtegningene spesielt. Jeg mener at saker av denne typen natur gir oss mer ytringsfrihet fordi det utfordrer de som vill hemme den. Ingen andre en politkerene som har sendt ut personer i norskt navn, har et ansvar for de problemene som de prøver å løse. Sånn som det er nå, blir vi advart om at alt vi ytrer kan ende opp på fredagsbønnen i afganhistan. Der blir det vidreformidlet muntlig, og det har blitt lagt vekt på at "mørke krefter" smir dette om til å støtte sin egen agenda. Så ikke bare må vi tenke oss om på det vi sier, vi må også ta hensyn til at det kan bli tatt ut av sammenhenger og missbrukes. Denne advarslen er en ekstrem hemming av ytringsfriheten... 2 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 "Var det verdt prisen? Har vi fått mer ytringsfrihet nå?" Ikke for å starte en ytringsfrihet debatt. Men man skal aldri beøhve å veie opp prisen av et liv før man ytrer seg. Denne saken stiller seg i rekken av ytringer fra vesten som har fått alvorlige konsekvenser for ytrern. Nevner karikaturtegningene spesielt. Jeg mener at saker av denne typen natur gir oss mer ytringsfrihet fordi det utfordrer de som vill hemme den. Virkelig? Har vi nå mer ytringsfrihet enn for to uker siden? Har mobben i Afghanistan innsett at det er galt å drepe pga. koranbrenning? Sånn som det er nå, blir vi advart om at alt vi ytrer kan ende opp på fredagsbønnen i afganhistan. Der blir det vidreformidlet muntlig, og det har blitt lagt vekt på at "mørke krefter" smir dette om til å støtte sin egen agenda. Så ikke bare må vi tenke oss om på det vi sier, vi må også ta hensyn til at det kan bli tatt ut av sammenhenger og missbrukes. Denne advarslen er en ekstrem hemming av ytringsfriheten... Ytringen har ikke fått noen konsekvenser for ytreren. Kujonen Terry Jones lever i beste velgående. Dessverre gikk det ikke like bra for dem han dyttet foran seg i dette "heroiske" stuntet. Han tok valget for dem. Hvis noen mener det er verdt å dø for ytringsfriheten, er det vel rimelig å kreve at disse først ofrer sitt eget liv. Men det kommer selvsagt aldri til å skje. 1 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 "Var det verdt prisen? Har vi fått mer ytringsfrihet nå?" Ikke for å starte en ytringsfrihet debatt. Men man skal aldri beøhve å veie opp prisen av et liv før man ytrer seg. Denne saken stiller seg i rekken av ytringer fra vesten som har fått alvorlige konsekvenser for ytrern. Nevner karikaturtegningene spesielt. Jeg mener at saker av denne typen natur gir oss mer ytringsfrihet fordi det utfordrer de som vill hemme den. Virkelig? Har vi nå mer ytringsfrihet enn for to uker siden? Har mobben i Afghanistan innsett at det er galt å drepe pga. koranbrenning? Sånn som det er nå, blir vi advart om at alt vi ytrer kan ende opp på fredagsbønnen i afganhistan. Der blir det vidreformidlet muntlig, og det har blitt lagt vekt på at "mørke krefter" smir dette om til å støtte sin egen agenda. Så ikke bare må vi tenke oss om på det vi sier, vi må også ta hensyn til at det kan bli tatt ut av sammenhenger og missbrukes. Denne advarslen er en ekstrem hemming av ytringsfriheten... Ytringen har ikke fått noen konsekvenser for ytreren. Kujonen Terry Jones lever i beste velgående. Dessverre gikk det ikke like bra for dem han dyttet foran seg i dette "heroiske" stuntet. Han tok valget for dem. Hvis noen mener det er verdt å dø for ytringsfriheten, er det vel rimelig å kreve at disse først ofrer sitt eget liv. Men det kommer selvsagt aldri til å skje. Hvis du vil måle samfundsendringer per uke kommer du til å kjede deg ihjel ... Det er på ingen snakk om at en skal dø for ytringsfriheten, hvis det er så er ytringsfriheten selv død. Dette er det eneste prinsippet som har dratt det vestlige folk unna religionens dogmer. Hvis dette prinsippet er dødt, hvordan tror du da vi skal løse problemet i afghanistan? Dette er et retorisk spørsmål, som jeg ikke krever svar av deg fra. Dette fordi jeg ikke ønsker å debatere ytringsfrihet med deg her, da det er OT. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Jeg er helt enig i at det var en helt unødvendig og tydelig provokasjon, så der er vi enige. Det er den delen hvor du implisitt sier at "vi visste at det kom til å gå slik, så det er vår feil" jeg er uenig i. Ja jeg mener ansvaret i noen tilfeller viler på provokatøren Men du kan jo svare på følgende tenkte eksempel; ISAF styrkene får ned en norsk feltprest (Terry Jones wanna-be type) som finner ut at han skal brenne koranen på byens torg på fredager "for å sette disse dumme muslimene skikkelig på plass" Dette medfører deretter voldsomme opptøyer og dødsfall blandt FN eller ISAF personell. Vil du da forsvare hans "ytringsfrihet" over alt annet, eller har feltpresten faktisk et ansvar for det som skjedde? Endret 4. april 2011 av Mr.M Lenke til kommentar
delfin Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 "Var det verdt prisen? Har vi fått mer ytringsfrihet nå?" Ikke for å starte en ytringsfrihet debatt. Men man skal aldri beøhve å veie opp prisen av et liv før man ytrer seg. Denne saken stiller seg i rekken av ytringer fra vesten som har fått alvorlige konsekvenser for ytrern. Nevner karikaturtegningene spesielt. Jeg mener at saker av denne typen natur gir oss mer ytringsfrihet fordi det utfordrer de som vill hemme den. Virkelig? Har vi nå mer ytringsfrihet enn for to uker siden? Har mobben i Afghanistan innsett at det er galt å drepe pga. koranbrenning? Sånn som det er nå, blir vi advart om at alt vi ytrer kan ende opp på fredagsbønnen i afganhistan. Der blir det vidreformidlet muntlig, og det har blitt lagt vekt på at "mørke krefter" smir dette om til å støtte sin egen agenda. Så ikke bare må vi tenke oss om på det vi sier, vi må også ta hensyn til at det kan bli tatt ut av sammenhenger og missbrukes. Denne advarslen er en ekstrem hemming av ytringsfriheten... Ytringen har ikke fått noen konsekvenser for ytreren. Kujonen Terry Jones lever i beste velgående. Dessverre gikk det ikke like bra for dem han dyttet foran seg i dette "heroiske" stuntet. Han tok valget for dem. Hvis noen mener det er verdt å dø for ytringsfriheten, er det vel rimelig å kreve at disse først ofrer sitt eget liv. Men det kommer selvsagt aldri til å skje. Jeg er, som sagt, langt på vei enig i det du sier. Kritikk skal deles ut i begge leire. Pastoren skal kritiseres for å være en idiot som brenner koranen for å provosere, men han har INGEN skyld i drapene. Det ansvaret bærer muslimene (gjerningsmennene) alene. Vi må være svært forsiktige med å akseptere at "slik er det bare". Vi skal ikke akseptere at jenter blir voldtatt fordi de går lettkledd, og vi skal ikke akseptere at uskyldige blir drept fordi en tulling på andre siden av jorden har ytret seg negativt om noe, uansett hvor idiot fyren er. 2 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Men du kan jo svare på følgende tenkte eksempel; ISAF styrkene får ned en norsk feltprest (Terry Jones wanna-be type) som finner ut at han skal brenne koranen på byens torg på fredager "for å sette disse dumme muslimene skikkelig på plass" Dette medfører deretter voldsomme opptøyer og dødsfall blandt FN eller ISAF personell. Vil du da forsvare hans "ytringsfrihet" over alt annet, eller har feltpresten faktisk et ansvar for det som skjedde? May I? Jeg tviler på at ytringsfrihet er festet ved lov i afghanistan. Det som derimot gjelder der nede er koranen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 May I? Jeg tviler på at ytringsfrihet er festet ved lov i afghanistan. Det som derimot gjelder der nede er koranen. Tviler på at norske og andre ISAF land lever etter koranen/sharia lover. Tror det er slik at militære styrker følger hjemlandets lover og også blir dømt etter disse ved behov Men hva med det prinsipielle spørsmålet jeg stilte, anyone? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Gahr Støre's rake motsetning. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 May I? Jeg tviler på at ytringsfrihet er festet ved lov i afghanistan. Det som derimot gjelder der nede er koranen. Tviler på at norske og andre ISAF land lever etter koranen/sharia lover. Tror det er slik at militære styrker følger hjemlandets lover og også blir dømt etter disse ved behov Men hva med det prinsipielle spørsmålet jeg stilte, anyone? Er man i et annet land skal man respektere deres lover. Ergo, dette blir et annet tilfelle. Derimot, han bor i USA hvor det er ytringsfrihet for alle relgioner, ikke bare for muslimer. Da har han også rett til å kunne bruke sin ytrinsfrihet og muslimer i Afganistan har ingen rett til å kreve noe som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå