zerqs Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 Noen som vet hva slags utstyr som må til for å kunne ta imot gsm /gps signaler fra foreks gsm/gps alarm paneler(bolig alarm) evt noen nettsider som tar meg nærmere svaret ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 Kunne du spesifisere litt bedre? GPS signaler kommer fra satelitter og brukes til å navigere. GSM er mobiltelefon. Er ingen ekspert på boligalarm, men GPS høres svært uvanlig ut i den forbindelse. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 jeg har sett at flere boligalarm systemer har gp®s/GSM tilgang slik at man slipper kabling av systemet. Det som er intressant er hvor mye utstyr og hva kostnaden blir om man skulle satt opp en alarmstasjon da boligalarmen kommuniserer med alarmstasjonen og operatørene gjennom gps eller gsm systemet Lenke til kommentar
xqus Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Det er forskjell på GPRS og GPS. GPS er som sagt satellitter brukt i posisjoneringssystemer, mens GPRS/GSM har med mobilkommunikasjon å gjøre. Hvis du vil sette opp en GSM alarmstasjon kan du feks. benytte en mobiltelefon koblet til PC, eller du kan se på løsninger som for eksempel PSWin.com Endret 2. april 2011 av xqus Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 (endret) riktig! takk for hjelpen! Mener å ha hørt man kan få kjøpt gprs/gsm mottaker kort til pc? du skulle ikke vite om noe slikt ? Endret 2. april 2011 av zerqs Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 1. GPS is a positioning service, while GPRS is a data service used in mobile phones. 2. GPS is used to identify your location on earth, while GPRS is used to access emails, and to browse the internet. Det mest vanlige innenfor varsling for mobil ved alarm tror jeg er GSM. Hva dette kommer til og koste kommer nok an på hva slags system (merke) du har fra før, og om det i hele tatt støtter en slik utvidelse. I tilegg kommer simkort i tilegg. Det mest vanlige for slike løsninger er kontantkort. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 ok. tanken er pc® med software som tolker alarmsignaler gjennom gsm nettet og antenner og utstyr må nokk være såpass kraftig at det kan dekke ett fylke eller opp til 2000 brukere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 Hva skal du egentlig med en GSM mottaker? For å motta alarmer er alt du trenger en telefon. Det er helt normalt at en boligalarm ringer ut ved alarm, enten på vanlig telefonlinje eller moblinettet. Mottaker er da et valgfritt telefonnummer, enten et alarmselskap eller din egen telefon. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 det jeg vil ha klarhet i er hvordan man skal planlegge oppsett av en alarmstasjon. Fra da alarmen går hos kunde til den er hos alarmstasjonen som enten kontakter kunde eller sender ut vekter. hva som er nødvendig av utstyr for å kunne dekke større geografiske områder. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 GSM nettet er allerede utbygget. Så lenge du er et sted med mobildekning vil alle i verden med en telefon kunne nå deg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 Mulig jeg misforstår her. Men det trengs jo ikke noe utstyr annet enn en vanlig telefon. Dekningen i det geografiske området er det teleoperatørene som tar seg av. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594210 kan sikkert brukes. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 så da er det ikke stort mer en en overgang fra tlf til pc og et software som tolker det alarmen sender ut riktig ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. april 2011 Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 xus: Hvordan tenker du det GSM modemet skal kunne brukes? Det gir bare tilgang til internett. Alarmen kan ikke sende til noe utstyr i vanlig salg. Alarmen kan bare sende til en GSM basestasjon, som drives av en teleoperatør. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 2. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2011 men ta forex G4s eller securitas da som er de store i markedet, hva slags system bruker de for å håntere alarmer ? tror ikke de har en mobiltlf som en sitter å vakter Ser for meg en server som kan mota sms som igjen vidrefører meldingen vidre til software hvor operatør kan ha en 2 veis kommunikasjon. noen som jobber med dette som vet mere om det ? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 3. april 2011 Rapporter Del Skrevet 3. april 2011 det er nok ikke mere enn at kundens alarm ringer opp sentralen hvor den gjenkjenner nummeret det ringer ifra som så varsler en operatør, så ringer operatør kunden for å skjekke at det er en faktisk alarm. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 3. april 2011 Rapporter Del Skrevet 3. april 2011 xus: Hvordan tenker du det GSM modemet skal kunne brukes? Det gir bare tilgang til internett. Alarmen kan ikke sende til noe utstyr i vanlig salg. Alarmen kan bare sende til en GSM basestasjon, som drives av en teleoperatør. Jeg regner med at et GSM modem kan motta SMS. Er ikke det vanlig? Det ville vært naturlig tenker jeg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. april 2011 Rapporter Del Skrevet 3. april 2011 Det er fire kommunikasjonsløsninger her som eg ser for meg: Oppringt samtale En samtale indikerer alarm. Nummeret det ringes fra indikerer hvem det er alarm hos. Fordel med denne er at alt av utstyr som mottar telefonsamtaler kan brukes(GSM, VoIP, ISDN, analog osv). Så og si hyllevare. SMS Ved alarm sendes en SMS til en sentral. SMSen kan inneholde enkle statusmeldinger som OK, feil, alarm, SOS, brann osv i tillegg til dato, kode, avsender, områdekode og mer for å både verifisere, identifisere og lokalisere. Her er da alt man trenger en GSM mobil koblet til en PC som kan lese SMS meldinger. Alternativt kan man bruke en SMS gateway leverandør som tar i mot og videreformidler meldingene til deg. Hyllevare. GPRS Dataforbindelse mellom en server og alarmsentral. Fordelen her er at man kan overføre data, logg, lyd, bilde, video og mer. Krever en god del mer av både utstyr og programvare på serversiden. Kostbart, men avansert. DTMF signaler over telefon Samme som telefonsamtale, men litt mer avansert. Data/status/koder kan overføres via enkle tonesignaler for å formidle alarmsignaler, statuser osv. Avansert. Har man midlene til dette bør man heller gå for GPRS. Et alternativ er en kombinasjon av disse. For eks: - SMS hvert 10'ende minutt med en statuskode: frakoblet, tilkoblet, feil, alarm - Overføring av logg en gang i døgnet til en sentral. - Oppringt samtale ved alarm eller manuell alarm for rask respons. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 3. april 2011 Rapporter Del Skrevet 3. april 2011 Det mest vanlige i dag er for pirvatpersoner en oppringt linje. (PSTN, simulert PSTN over GSM) Da ringer alarmen opp alarmmotaket. Via forhåndsbestemte protokoller tar denne å overfører info til alarmstasjone. (Eksempel på protokoller; SIA, Contact-ID og Caller-ID.) Denne inneholder da en kundeid og en id som sier noe om hvilken alarm som er gått. F.eks. Kontakt-ID kode 130 er Brannalarm, mens kode 380 er Inbrudsalarm. SIA er lit forenklet, med samme kode for flere hendelser. BA går ofte igjen for ting som haster, men som ikke er innbrud. I proffverden er det to selskaper som går igjen for alarmoverføring. Securinett og Safetel. Disse bruker primært GPRS for overføring av alarmer via egen hardware. Dette er bokser med flere innganger som raporterer ved endring i status. Dette sendes til deres datasentere som sender dette vidre til f.eks. brukere, alarmmotak, brannvesen osv. (Overføring over IP eller PSTN er også muligheter.) For regler hva Forsikringsselskapenes godkjenningsnemd krever av et allarmmotak kan du se i regelverket her. Se side 33 og utover. Mye spennende der, nevner i fleng: - Nødstrøm i 72 timer. - Skuddsikre glass. - Sluse inn til vaktrom. - 150mm betong i vegger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2011 Rapporter Del Skrevet 3. april 2011 Jeg regner med at et GSM modem kan motta SMS. Er ikke det vanlig? Det ville vært naturlig tenker jeg. En mobiltelefon kan motta SMS. Telefonen har fått tildelt et telefonnummer. SMS sendes til et bestemt nummer. Et modem er ingen telefon, det har ikke et telefonnummer og kan ikke ringes opp. Det er kun for datatrafikk. Jeg får et sterkt inntrykk av at du har låst deg fast i tankegangen at det vil være direkte kommunikasjon fra alarmen til en mottaker du ønsker å sette opp? Det er jo slett ikke tilfelle. Det er ingen GSM mottaker du skal ha, du skal bare ha en telefon for inngående samtaler. Og så blir spørsmålet bare hvordan anropet skal håndteres, om det skal være en operatør som tar i mot en talebeskjed eller om det er datatrafikk som håndteres automatisk. Om alarmsender går på mobilnett/GSM eller fasttelefon er underordnet. Utstyret på mottakersiden blir akkurat det samme uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå